EU:n komissio esittää kalliimpaa dieselveroa

EU:n komissio ehdottaa yhtenäistä, nykyistä korkeampaa dieselveroa maanteiden raskaalle liikenteelle Euroopan unionin jäsenmaissa. Esitys ei koskisi henkilöautoja.

Tavoitteena on lisätä kilpailua eri kuljetusmuotojen välillä ja siirtää liikenteen painopistettä maanteiltä rautateille sekä merelle. Tavoitteena on korkeampi dieselvero kuin EU:n keskiarvo, joka on noin neljä markkaa litralta. Suomessa se merkitsisi rajua korotusta dieselin hintaan. Yleisimmän diesel-laadun vero on tällä hetkellä noin 1,85 markkaa litralta.

Esitys ei todennäköisesti toteudu. Päätös edellyttäisi EU-maiden yksimielistä hyväksyntää. Komissio haluaisi suitsia ainakin Britanniaa, jossa on unionin korkein dieselvero. Ehdotus sisältyy ns. valkoiseen kirjaan, jonka espanjalaisen liikennekomissaarin Loyola de Palacion on määrä esitellä huomenna.

Usein valkoisen kirjan linjaukset johtavat myöhemmin komission antamaan lakiesitykseen. Taustalla on ajatus, jonka mukaan jäsenmaat saisivat dieselveron korotuksen myötä lisää verotuloja. Varoja käytettäisiin moottoriteiden, siltojen ja tunnelien parantamiseen mm. onnettomuuksien ja melun vähentämiseksi.

Tarkoituksena on myös kaventaa bensiinin ja dieselin keskinäistä hintaeroa, EU:n sisämarkkinoista vastaavan komissaari Frits Bolkesteinin tiedottaja Jonathan Todd kertoi. -Ei ole syytä pitää dieseliä parempana ympäristön kannalta kuin bensiiniä. Yleinen polttoaineen hinnan korotus maantieliikenteessä olisi tarpeen, Todd sanoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat