Ethän unohda taukoja etätyössä? Näin taukojumppaat kotikonttorissasi!

7:09
Katso videolta tarkemmat vinkit tehokkaaseen etätyöpäivään.

Suomalaisilla on vielä parantamisen varaa työpäivän tauottamisen suhteen. Uutisaamussa vieraili mikrotaukoja työpäivän varrelle tarjoavan Cuckoo Workoutin operatiivinen johtaja Linda Kuula.

Monissa työpaikoissa on koettu muutoksia työolosuhteissa, kun toimistoilta on siirrytty kotikonttoreihin paiskimaan töitä. Kotona työasennon ergonomia ei aina ole paras mahdollinen. Toimivan ja ergonomisen työpisteen rakentaminen vaatii luovuutta.

– Yleisin ongelma on se, että ei ole sitä seisomatyöpistettä, Cuckoo Workoutin operatiivinen johtaja Linda Kuula kertoo.

Cuckoo Workout on taukoliikuntasovellus, joka aktivoi työyhteisön liikkumaan ja pitämään taukoja työpäivässä.

Ergonomisin paikka tehdä töitä ei välttämättä ole keittiönpöydän ääressä. Pahimmassa tapauksessa töitä tehdään sängystä käsin. Tärkeintä omassa kotityöpisteessä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa työasentoa pitkin työpäivää.

– Voit rakentaa oman seisomatyöpisteen vaikkapa laittamalla jakkaran pöydälle ja nostamalla koneen siihen päälle, Kuula ehdottaa.

Myös silityslauta voi toimia.

– Ihanteellinen aika vaihtaa asentoa olisi puolentunnin välein.

Kotikonttori eroaa työpaikan konttorista monin paikoin

Kotosalla pitäisi pystyä tekemään sama työt kuin työpaikalla. Koti on kuitenkin varsin erilainen ympäristö työkavereiden kanssa jaettuun toimistoon verrattuna.

– Myös meluhaitat ovat erilaisia, Kuula huomauttaa.

Meluisa avokonttori voi hetkessä kalveta sen rinnalla, kun kotikouluun passitetut lapset ja puoliso mekastavat muutaman metrin päässä.

Myös valaistus on erilainen useissa kodeissa verrattuna konttoreihin, joissa valaistus on yleensä töitä ajatellen tarkoin suunniteltu.

– Huonoin tilanne on se, että olet pimeässä huoneessa ja vain se tietokoneen näyttö valaisee työskentelyä, Kuula sanoo.

Vaihda asentoa usein

Huonojen työpisteiden lisäksi suomalaisten työntauotuksessa on parantamisen varaa.

– Kotikonttorilla tauot saattavat helposti unohtua, Kuula toteaa.  

Asennon vaihtaminen onnistuu vaihtamalla tuolia jolla istut tai asennon muutoksella. Kuula ehdottaakin, että päivää yrittäisi aikatauluttaa.

– Sovitaan yhdessä, että tehdään tunti töitä, sitten pidetään tauko ja kaikki osallistuvat siihen taukoon, Kuula ehdottaa.

Tauko voi olla kymmenen haarahyppyä tai kyykkyä, mutta se voi myös olla pieni happihyppely pihalla, roskien vienti tai leikkituokio lapsen kanssa. Kuula suosittelee käyttämään luovuutta kotona.

Kuulalla on myös vinkki heille, joiden työ koostuu monista puheluista.

– Aina kun nostaa puhelimen korvalle, voisi samalla nostaa myös sen pepun ylös penkistä, hän kertoo.

Pääasia on, ettei tekisi töitä samassa asennossa pitkiä aikoja paikallaan.

Kotona taukojumppaamisen aloittaminen on helpompaa kuin työpaikalla. Kotona ei tarvitse hävetä hassuja, lihaksia ja niveliä herättäviä liikkeitä.

– Työterveys on tutkinut taukojumppien pitämistä, Kuula kertoo.

Säännöllisesti pitkin työpäivää pidettävät mikrotauot vähentävät istumista, lisäävät lyhytaikaista liikettä, palautuminen parantuu ja vireystila pysyy hyvänä.

– Tärkeä pointti on myös se, että työpäivän jälkeen se vireystila pysyy korkeana ja jaksat paremmin leikkiä lasten kanssa tai lähteä lenkille, Kuula huomauttaa.

Työpäivän aikana pidetyt tauot vähentävät myös sairauspoissaoloja, kun niska- ja hartiaseudun kiputilat vähenevät.

Millaisia hyvät taukojumppaliikkeet sitten voisivat olla? Erityisesti selkä ja niska jämähtävät herkästi, joten niille pumppaavat liikkeet ovat tehokkaita.

Katso videolta Kuulan tarkemmat vinkit tehokkaaseen selkää ja niskaa aktivoivaan taukojumppaan!

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja