Portugalin MM-rallissa ajettiin poikkeuksellisen pitkä perjantaipäivä: 15 tunnin reissu vei kuljettajat läpi kymmenen erikoiskokeen ja peräti 146,48 ek-kilometrin. Ott Tänak päätti päivän MM-uransa 400. pohja-aikaan ja lähtee johdossa lauantaihin. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Viron MM-ralli 17.–20.7.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lue myös: Toyotalle tuli jobinpostia – Juha Kankkunen: "Ihan mahdoton"
Lue myös: Kalle Rovanperältä synkkää tekstiä MM-rallin alla – "Kyllä minä tiedän"
TILANNE 11/24 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 1:41:26,2 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +7,0 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +27,1 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +28,3 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +32,7 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +1:01,4 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +1:09,0 |
8. | Gregoire Munster | M-Sport | +1:50,2 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +1:54,3 |
10. | Oliver Solberg | Toyota (WRC2) | +3:38,2 |
26. | Martins Sesks | M-Sport | +8:52,2 |
SEURANTA:
EK11 Sever/Albergaria (20,24 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 15:26,5 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +1,2 |
3. | Sami Pajari | Toyota | +5,6 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,0 |
5. | Gregoire Munster | M-Sport | +8,1 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +9,8 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +12,9 |
8. | Elfyn Evans | Toyota | +16,5 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +19,3 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +20,3 |
Klo 22.07: Pajari nousi Evansin edelle rallin kuutossijalle 7,6 sekunnin turvin.
Klo 22.03: Pääluokan kuskit ovat päivän päättäneet. Munster Fordeista nopein, 8,1 sekuntia Tänakin pohja-ajasta. Sesks jäi vrolaisesta 20,3 sekuntia ja McErlean 19,3 sekuntia.
Tänakille pohja-aika oli tosiaan MM-ralliuran 400:s.
Klo 21.54: Tänakin aika kestää kevyesti Katsutan vedon, 12,9 sekunnin turvin. Japanilainen ei ole pätkän lopussa juttutuulella.
Rovanperä jatkaa rallissa neljäntenä, mutta on enää vain 1,2 sekuntia kolmossijassa kiinni olevaa Katsutaa jäljessä.
Pajari päättää päivän varsin pirteästi pätkän kolmosajalla, 5,6 sekuntia Tänakin pohjista. Suomalainen koki pätkän liukkaaksi ja hänestä tuntui hitaalta, mutta mallikkaasti kuitenkin kulki.
– Ihan hyvä fiilis. Pitkä ja haastava päivä, aika erilaisia pätkiä ja olosuhteita, jopa yllättävän paljon. Hyvää oppia ja aika tasaisen tappavaa vauhtia. Ihan hyvä, mutta vielä on aika pitkä ralli edessä.
Klo 21.47: Ogierilta vahva aika, 4,8 sekuntia Neuvillea nopeampana, mutta sitten Tänak lyö ranskalaisen vielä 1,2 sekunnilla ja tarraa pohjiin.
Ogier sanoi säästelleensä pehmeitä renkaita loppuviikonloppua varten.
Tänak on kiinni MM-ralliuransa 400. pohja-ajassa. Hän olisi 16:s tempun tehnyt kuski. Virolainen virkkoo siitä puolestaan jäätävästi:
– Jos olisi niin monia mestaruustitteleitä, olisi parempi, mutta joka tapauksessa kiva numero.
Pätkä oli virolaiselta hänen kiteytyksensä mukaan puhdas.
1:55Ott Tänak porhalsi MM-ralliuransa 400. pohja-ajan – melkoinen murjaisu perään.
Klo 21.44: Neuville on Rovanperää 3,8 sekuntia nopeampi. Neuville nousee kokonaistilanteessa 4,4 sekunnin päähän suomalaisesta.
Neuville on iloinen, että vauhtia alkoi päivän loppua kohden löytyä ja olo autossa oli luottavaisempi.
Klo 21.39: Rovanperä rykäisee Evansia 6,7 sekuntia nopeamman ajan. Muut ovat perässä kuitenkin väliajoissa vikkelämpiä.
Rovanperä sanoo pätkän olleen yksi päivän liukkaimmista. Hän odottaa sen putsautuvan paljon. Sitten hän puhuu painavin sanoin.
– Huomenna heräämme uudestaan aamuviideltä. Meidän täytyy miettiä tätä tulevaisuutta ajatellen. Ei ole kyse siitä, ettemmekö voisi tehdä tätä. Olemme täällä ja pystymme tekemään tämän, mutta jossain kohtaa tämä on turvallisuuskysymys. Kaikki ovat niin väsyneitä tänä viikonloppuna.
Suomeksi Rovanperä kiskaisee jäätävät kommentit Euroviisu-hengessä perään.
– Yks, kaks, kolme, sauna.
1:08Kalle Rovanperältä jäätävä kommentti ajopäivän päätteeksi: "Yks, kaks, kolme, sauna."
Klo 21.37: Evans on ajopäivän maaliin vienyt. Hän odotti enemmän ja kuvailee tunnelmiaan turhautuneiksi. Walesilainen toivoo huomisesta parempaa.
Klo 21.22: On päivän päättävän pätkän aika. Uhitteleeko Rovanperä entisestään Katsutan kolmossijaa?
EK10 Agueda/Sever (15,08 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sebastien Ogier | Toyota | 11:10,8 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +1,1 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,5 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,4 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +6,0 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +6,6 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +7,9 |
8. | Joshua McErlean | M-Sport | +8,0 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +15,5 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +18,3 |
Klo 21.18: Pätkä oli Katsutalta ajallisesti vaisu, ja Rovanperä nousi jo 4,3 sekunnin päähän hänestä ja kisan kolmossijasta.
Pajari on puolestaan nyt vain 3,3 sekuntia kuudentena keikkuvaa Evansia perässä.
McErlean kuittasi kisan parhaaksi Fordiksi, kahdeksannelle sijalle ja 7,2 sekuntia Munsterin edelle.
Klo 21.13: McErlean on erikoiskokeen nopein Ford. Ogierille tappiota tasan kahdeksan sekuntia.
Klo 21.11: Ferm tuumii myöhemmin, ettei Sesksillä mitään rengasrikkoa ole. "Vikurointi" vain näytti oudolta.
Sesks on toistaiseksi hitain, 18,3 sekuntia Ogierin pohjista. Munster kaasutteli Sesksiä 2,8 sekuntia nopeammin. McErlean vielä matkalla, ja hän on ajamassa selkeästi vikkelintä pätkää Ford-miehistä.
Klo 21.09: Asiantuntija Janne Ferm ihmettelee Sesksin epävakaata ajamista ja miettii, olisiko hän kärsinyt rengasrikon.
Klo 21.05: Myös Pajari jää lopussa Ogierista selkeästi. Pätkäaika on tasan kuusi sekuntia Ogierin pohjia huonompi.
Pajari piti pitoa pätkällä "yllättävän hyvänä".
– Ihan hyvä fiilis. Aika helposti tuli taas, hyvällä rytmillä, hyvällä fiiliksellä. Ei mitään, ihan kiva ajaa uusia pätkiä.
Klo 21.01: Katsuta ei pätkän parhaita uhittele. Hänen loppunsa on todella hidas ja jääntiä tulee pätkän päättäneillä kolmella ja puolella kilometrillä neljä sekuntia. Ogierilta tukkaan lopulta 6,6 sekuntia.
– Ei ole niin helppoa ajaa upouutta pätkää, Katsuta sanoo ja kiteyttää vedon olleen häneltä melko ok.
Klo 20.59: Tänakin loppu on Ogieriin nähden verkkainen. Hän taipuu asfalttia sisältävällä loppuosuudella kaksi sekuntia ja jää lopulta 1,1 sekuntia ranskalaisen pohja-ajasta.
– Todella hidas pätkä. Olen varma, että se putsaantuu. Pito oli aika vähäistä, virolainen lausuu.
Klo 20.55: Ogier paahtaa pohjat 2,5 sekunnin erolla Neuvilleen. Mutta Tänak on tullut väliaikoihin reilun sekunnin kovempaa.
Ogier kiteyttää pätkän puhdistuvan paljon. Hän on tyytyväinen omaan vetoonsa.
Klo 20.53: Ogier on tullut 11,61 kilometriin 1,7 sekuntia Neuvillea nopeammin.
Klo 20.52: Neuville kärkiaikaan. Belgialainen päihittää Rovanperän 0,9 sekunnilla ja kaventaa näin aavistuksen eroa edellään kokonaistilanteessa olevaan suomalaiseen.
– Pätkä meni minulta hyvin. Lopussa oli paljon putsaamista, Neuville kertoo ja lisää lämpötilan olleen odotettua korkeampi.
Klo 20.49: Rovanperä pesee Evansin 4,5 sekunnilla.
Evans antaa pätkälle verbaalista peukaloa.
– Tämä on aika mukava pätkä. Pito oli vähän odottamaani parempi.
Rovanperä on valmistautumiseen tyytyväinen. Irtosoraa oli reitillä hänen mukaansa runsaasti.
– Ihan ok veto. Tämä tulee putsaantumaan tosi paljon, mutta meiltä hyvä suoritus, ei mitään virheitä ja hyvät nuotit uudelle pätkälle.
Klo 20.37: Nyt kaasutellaan uutta pätkää. Evans taas ensimmäisenä reitillä.
EK9 Mortagua 2 (14,59 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 9:11,6 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,5 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,3 |
4. | Sebastien Ogier | Toyota | +3,0 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,2 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +5,3 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +6,2 |
8. | Joshua McErlean | M-Sport | +11,7 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +14,3 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +35,3 |
Klo 19.54: Perjantain ajopäivää on jäljellä kahden erikoiskokeen verran. Kumpikin on uusia pätkiä Portugalin kisaan.
Klo 19.45: Tänak vankisti pätkäpohjilla rallijohtoaan. Ogier puolestaan nousi kokonaistilanteessa pykälällä: toiseksi Katsutan edelle. Kaksikkoa erottaa 1,8 sekuntia.
Klo 19.42: Sitten McErlean viimeisenä pääluokan kuskina pätkän maaliin. Hän on Fordeista nopein, 11,7 sekuntia Tänakista.
Klo 19.40: Fordeilla on taas vaikeaa. Sesks pyörähtää "vaakapuolispinnillä", kuten Janne Ferm tilannetta luonnehtii. Parikymmentä sekuntia episodiin kuluu, mutta latvialaisen matka jatkuu sen jälkeen pätkän maaliin. Autossa on pientä lohkeamaa.
Sesks hävisi Tänakille 35,3 sekuntia, Munster häntä ennen 14,3 sekuntia.
– Missasin jarrutuspaikan hienokseltaan, mutta auto on vahva, Sesks kuittaa tyynesti.
1:37"Oijoi" – Martins Sesks pyörähtää "vaakapuolispinnillä."
Klo 19.32: Pajari pistelee suunnilleen Katsutan aikaan – 0,1 sekuntia hitaammin. Tänakin kärkiveto on 5,3 sekuntia suomalaisen raapaisua parempi.
– Ihan hyvä aika. Ei mielestäni tehty mitään sen erikoisempaa kuin muuallakaan, mutta jotenkin tämä pätkä ehkä sopii. Tässä oli aamullakin ihan hyvä aika. Ei mitään, han hyvä fiilis, Pajari sanoittaa.
Klo 19.29: Ei ole Katsutasta kärkivetoihin tällä pätkällä. 5,2 sekuntia tukkaan Tänakilta. Janne Ferm arvioi Katsutan pettyneen oloisesta ilmeestä, että "jotain pientä on tapahtunut".
Katsuta yritti väistää kiviä ja ottaa varman päälle, mutta pätkä ei osunut jengoilleen. Japanilainen manaa tehneensä paljon virheitä.
Klo 19.27: Tänak tulee kovaa. Virolaiselle erikoiskokeen kärkiaika 1,5 sekunnin erolla Rovanperään.
– Vaikeat olosuhteet, päivän vaikeimpien joukossa. Irtokiviä on paljon, Tänak sanoo.
Virolainen kokee tien huononevan koko ajan, kun taas Rovanperä arvioi aiemmin, että se nopeutuisi. Asiantuntija Janne Ferm puntaroi, että totuus on varmaankin siinä välissä.
Klo 19.23: Rovanperän veto kestää myös Ogieria vastaan. Ranskalainen on 1,5 sekuntia hitaampi.
– En ole vieläkään nopein. Minulla oli nyt paremmat säädöt, sanoo Ogier, joka valitteli aamupäivällä olleensa liikkeellä liian pehmeällä ajokilla.
Klo 18.21: Rovanperä kasvattaa hiukan eroa kokonaiskisassa juuri hänen takanaan olevaan Neuvilleen. Belgialainen häviää suomalaiselle 0,8 sekuntia.
Klo 19.17: Rovanperä rykäisee pohjat 4,7 sekunnin erolla Evansiin. Yhä pätkällä olevilla Neuvillella ja Ogierilla on suomalaisen kanssa väliajoissa tasaista.
– Ihan ok pätkä. Varmaan puhdistuu tosi paljon, tuntuu ainakin siltä, että varmasti nopeutuu tie. Meiltä ihan hyvä veto, Rovanperä tuumii.
Klo 19.15: Evans on pätkän taittanut. Rovanperä on reilun 10 kilometrin kohdalla väliajassa 2,5 sekuntia nopeampi.
Klo 19.06: Sitten ollaan yhdeksännellä pätkällä. Mortagua painellaan toiseen kertaan. Evans taas ensimmäisenä baanalla.
EK8 Arganil 2 (14,41 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 8:41,4 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,5 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,9 |
4. | Sebastien Ogier | Toyota | +2,0 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | +3,3 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +7,9 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +8,7 |
8. | Gregoire Munster | M-Sport | +11,4 |
9. | Martins Sesks | M-Sport | +13,8 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +18,3 |
Klo 18.25: Ohessa kuljettajien haastatteluja etähuollosta:
1:12Kalle Rovanperä: Nyt kun alkaa kuivua, putsaamista on.
1:25Sami Pajari: "En tiedä, pitäisikö väkisin puristaa enemmän."
0:49Takamoto Katsutalla kulkee: "Kaikki hyvin."
1:19Ott Tänak johtaa, vaikka auton kanssa on vaikeaa: "Yllättävän vaativaa."
Klo 18.01: MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm analysoi Fourmaux'n ulosajon:
2:03Janne Ferm: Adrien Fourmaux'n keskeytys menee Hyundai-kuskin oman ajovirheen piikkiin.
Klo 17.29: Kun rallin kokonaistilanteessa toisena ollut Fourmaux jäi reitin varrelle, Katsuta nousi kisassa kolmanneksi, Ogier neljänneksi, Rovanperä viidenneksi ja niin edelleen.
Klo 17.23: M-Sportit jäävät kolmikkona pääluokan perälle: McErlean on pätkällä kaikkein hitain (+18,3), Sesks toiseksi hitain (+13,8) ja Munster kolmanneksi hitain (+11,4).
Klo 17.15: Munster on toistaiseksi koko joukon hitain, 11,4 sekuntia Neuvillesta. Sesks ja McErlean vielä pääluokan tosipiloteista jäljellä.
Klo 17.11: Pajari häviää Neuvillelle 8,7 sekunnilla. Takkiin oli tullut usealla sekunnilla jo ennen Fourmaux'n paikkaa.
– Ihan jees. Ilmeisesti aika helposti voi mennä pieleen. En tiedä, mitä Fourmaux'lla oli käynyt, mutta yritetään mennä varmaan tällä tasaisella, tappavalla vauhdilla. Tämä tulee aika helposti, Pajari sanoo.
Klo 17.10: Katsuta kaasutteli pätkän 1,9 sekuntia hitaammalla ajalla kuin Neuville. Japanilainen on kuitenkin joutunut huomioimaan tiellä olleen Fourmaux'n ja menettänyt siinä väkisinkin aikaa.
Klo 17.08: Sami Pajari ajaa sisämutkasta Fourmaux'n ohi. Autoa siirretään usean ihmisen voimin.
Klo 17.06: Katsuta on ajanut Fourmaux'n ohi. Pätkää on jatkettu.
Klo 17.04: Tänak taipuu Neuvillelle 3,3 sekunnilla. Ja sitten tapahtuu: Fourmaux'n rengas on taittunut mutkassa, jossa hän osuu urassa kiveen. Hyundai jää heti perään keskelle tietä. Toisena kokonaistilanteessa olleen Fourmaux'n peli on siinä.
MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm pohtii, keskeytetäänkö pätkä ylipäätään tähän.
2:34Peli pelattu: Adrien Fourmaux jää keskelle tietä – "Pyörä sojottaa."
Klo 17.00: Ogier on Neuvillea ja Rovanperää hitaampi. Hän jää belgialaisen kärkivedosta tasan kaksi sekuntia.
– Voisin tehdä pieniä asioita siellä ja täällä paremmin, mutta ei huono, Ogier kommentoi.
Klo 16.56: Rovanperän kellotus ei aivan kestä Neuvilleen nähden. Belgialainen on 0,5 sekuntia vikkelämpi.
Neuville sanoo, ettei puoli sekuntia ole tarpeeksi. Toisella ajokerralla auto on kuitenkin toiminut paremmin kuin aamupäivällä, jolloin auto luisui liukkaammissa oloissa.
Klo 16.53: Tietä putsaava Evans jää armotta. Rovanperä, joka kärsii myös putsauksesta toisena tiellä olevana kuskina, lyö britin ajan peräti 7,4 sekunnilla.
– Ihan ok. Ei mitään. Tämä oli ensimmäinen tällainen oikea Portugalin pätkä tänä viikonloppuna. Tuntui siltä, miltä pitääkin, Rovanperä sanoo.
Klo 16.42: Evans on liikkeellä kahdeksannella pätkällä, toiseen otteeseen kaasuteltavalla Arganilin erikoiskokeella.
EK7 Gois 2 (14,30 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Takamoto Katsuta | Toyota | 9:02,5 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +1,8 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +1,9 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +2,7 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +3,0 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,6 |
7. | Gregoire Munster | M-Sport | +7,2 |
8. | Elfyn Evans | Toyota | +8,4 |
9. | Sami Pajari | Toyota | +8,5 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +9,2 |
11. | Martins Sesks | M-Sport | +10,6 |
Klo 16.40: Pätkäpohjat rykäissyt Katsuta nousi kokonaistilanteessa kolmanneksi Ogierin edelle 0,3 sekunnin turvin.
Klo 16.35: Sesks on pätkän hitain pääluokan tosikuski. Aikaeroa Katsutaan 10,6 sekuntia. Viimeisenä pääluokasta liikkeelle lähtenyt McErlean päihittää Sesksin 0,6 sekunnilla.
Klo 16.26: Munster päihittää Pajarin ja Evansin. Hänelle tulee takkiin Katsutaan nähden 7,2 sekuntia.
Klo 16.23: Toyotat ja Hyundait ovat pätkän kaasutelleet ja Pajari on toistaiseksi hitain, 0,1 sekuntia Evansiakin perässä. Suomalainen jää Katsutan kärkivedosta 8,5 sekuntia.
– Ihan ok. Ei mitään hullua. Yrittää vain mennä sellaisella, mikä tuntuu fiksulta vauhdilta, eikä rynnitä liikaa, mutta kyllä sitä voi parantaakin, Pajari luotailee.
Klo 16.21: Sitten paahtaa Katsuta kärkiajan tauluun varsin rapeaan tyyliin. Toiseksi pätkäajoissa putoava Neuville on häntä 1,8 sekuntia hitaampi.
– Kaikki on hyvin. Oloni autossa on vähän luottavaisempi ja tasapaino on vähän aiempaa parempi, Katsuta sanailee.
Japanilainen on kuitenkin aavistuksen huolissaan autosta reitin rytkyjen myötä.
Klo 16.18: Fourmaux jää Neuvillen kärkivedosta puolestan 1,2 sekuntia. Pienin eroin mennään.
Klo 16.15: Tänak myös pätkän tasaisessa kärkikastissa, 0,9 sekuntia Neuvillea hitaampana.
Tänak puhuu vaikeuksista auton kanssa, mutta ei avaa niitä tarkemmin.
Klo 16.11: Ogier likipitäen Neuvillen aikaan, mutta jää 0,1 sekuntia.
– Tie puhdistuu. Katsotaan, miten takana tullaan, Ogier toteaa.
Klo 16.09: Evans, Rovanperä ja Neuville pätkän maalissa. Neuville heistä nopein, Rovanperä taipui 1,8 sekunnilla ja Evans 6,6 sekunnilla.
Rovanperä kuittaa fiiliksensä "ihan ok:ksi". Neuville sanoo puolestaan kärsivänsä hiukan aliohjaamisesta.
– Rasti tauluun. Aliohjautuminen mainittu ensimmäistä kertaa, MTV Urheilun selostaja Juho Kokko virkkoo.
Klo 16.03: Tällä pätkällä Evans onnistuu ajamaan 5,1 sekuntia kovempaa kuin aamulla. Pian nähdään, mihin se riittää. Ei ainakaan väliaikojen perusteella kovin ylös.
Klo 15.53: Ja ei muuta kuin seuraavaa pätkää uunista ulos. Päivä on erikoiskokeilla mitattuna puolivälissä, mutta ek-kilometreillä mitattuna puoliväli ylitetään vasta tämän pätkän aikana. Evans ensimmäisenä liikkeelle.
EK6 Lousa 2 (12,28 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sebastien Ogier | Toyota | 8:59,8 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +0,9 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +1,4 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +1,7 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,8 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,9 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +4,9 |
8. | Martins Sesks | M-Sport | +7,6 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +8,6 |
10. | Elfyn Evans | Toyota | +8,9 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +12,0 |
Klo 15.44: Tällä pätkällä M-Sportin jäsentenvälisen vie Sesks. Hän ja McErlean ovat Evansiakin nopeampia.
Klo 15.35: Pajari taipuu Ogierille 4,9 sekunnilla ja on kymmenykselleen yhtä nopea kuin Rovanperä.
– En varsinaisesti puskenut. Tunne on parempi, mutta myös olosuhde on tasaisempi.
Klo 15.32: Katsuta painaa pätkän toiseksi parhaan ajan. Ogierille takkiin vain 0,9 sekuntia, eikä ranskalaistähti ole kokonaistilanteessakaan kuin 1,6 sekuntia karussa.
– Hirveä pätkä, tosi rajussa kunnossa. Kaikki ok.
Klo 15.29: Fourmaux taipuu Ogierille 1,7 sekunnilla. Tänakin johtomarginaali kasvaa 0,5 sekuntiin.
Fourmaux ainoana Hyundai-kuskina yhdellä vararenkaalla matkassa.
Klo 15.26: Tänak jää Ogierista 1,4 sekuntia. Ero kokonaistilanteessa kaventuu 6,0 sekuntiin.
– Aika kuluttava pinta. Rengasvalinta ei tainnut olla järkevin mahdollinen. Yritämme parhaamme.
Tänakilla neljä kovaa ja kaksi pehmeää rengsta matkassa.
Klo 15.23: Ogier alittaa yhdeksän minuutin rajan ja on 2,8 sekuntia Neuvillea nopeampi.
– Toivoimme, että tämä kuivuisi mahdollisimman paljon. Muutama paikka oli liukas.
Klo 15.20: Neuville lyö Rovanperän 2,1 sekunnilla, ja Ogier on väliajoissa vain 0,8 sekuntia Neuvillea edellä.
– Paljon putsattavaa ylämäessä. Kosteuttakin on aika paljon. Tälle pätkälle rengasvalinta oli ihan hyvä. Yritin todella kovasti. Lopun neulansilmissä on helppo kaataa auto.
Neuville nousee kokonaistilanteessa Rovanperän ja Evansin väliin ohi Evansin.
Klo 15.17: Rovanperä tulee neljä sekuntia Evansia kovempaa.
– Ehkä tuntuman puolesta mentiin vähän parempaan, mutta pito on yhä todella alhainen. Meillä ei ole riittävästi kokemusta renkaista, jotta voisimme sanoa, mikä rengas on paras.
Klo 15.15: Evans on 1,8 sekuntia hitaampi kuin aamulla.
– Aika paljon irtosoraa. Yritin ajaa mahdollisimman puhdasta linjaa.
Klo 15.05: Ja sitten jatketaan! Tästä rengasvalinnat seuraaville kolmelle pätkälle:
EK5 Arganil 1 (14,41 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Adrien Fourmaux | Hyundai | 8:55,8 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +0,9 |
3. | Sebastien Ogier | Toyota | +1,7 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +1,9 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +9,1 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +9,2 |
7. | Gregoire Munster | M-Sport | +11,1 |
8. | Sami Pajari | Toyota | +11,3 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +11,6 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +12,0 |
11. | Elfyn Evans | Toyota | +12,3 |
Klo 14.45: Ja vielä kärkimies Tänak, jonka aamu oli kaksijakoinen:
0:46Ott Tänakin aamussa tapahtui erikoinen käänne: "Menetimme tasapainon."
Klo 14.44: Tästä Pajarin mietteet huollossa:
1:16Sami Pajarilla isoja haasteita Portugalissa: "Ei haluaisi väkisin runnoa."
Klo 14.29: Rovanperä kertoi päivän ensimmäisen etähuollon yhteydessä, että olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin aikaisempina vuosina Portugalissa.
1:11Kalle Rovanperä kuvaa poikkeuksellista olosuhdetta.
Klo 13.46: Päivän aikataulu on puhuttanut kuljettajien keskuudessa. Etähuollossa on juuri ja juuri aikaa syödä. Tästä jutusta löytyy kuskien kommentit aihetta koskien:
MM-rallitähdet ajetaan äärirajoille – ruokailukin tekee tiukkaa: "Se on liian vähän"
Klo 13.42: Ennen seuraavaa erikoiskoetta ohjelmassa on siis etähuolto, joka poikkeaa hieman aiemmasta. Autoja huoltaa muutama mekaanikko sekä autokunta itse. Aikaa on 20 minuuttia.
1:22Etähuolto palasi MM-ralliin – näin se toimii.
Klo 13.21: Munster nappaa tällä pätkällä M-Sportin ykkössijan. McErlean on kuitenkin kokonaistilanteessa yhä edellä.
Klo 13.11: Pajari jää Fourmaux'sta 11,3 sekuntia. Hän on Evansia nopeampi, mutta muut jo maaliin tulleet ovat edellä.
– Yritimme tehdä pieniä muutoksia autoon, jotta saisimme tunteen paremmaksi. Joillain osuuksilla se olikin parempi, mutta kokonaisen pätkän ajaminen hyvällä flow'lla on todella vaikeaa.
Klo 13.08: Katsuta ajaa hienosti. Hän on nopein Toyota. Tappiota Fourmaux'lle 0,9 sekuntia.
– Pätkä oli todella liukas. Ei puhdas veto. Epäröin joissain paikoissa, ja siellä oli yllätyksiäkin.
Katsuta nousee Rovanperän edelle kokonaistilanteessa neljänneksi. Kärkipään lähtöpaikat alkavat kostautua, kun pätkät ovat avoimempia ja kuivempia. Nyt MM-sarjan kärkikaksikko on peräkkäisillä sijoilla.
Klo 13.05: Fourmaux on nopein! Hän alittaa Ogierin ajan 1,7 sekunnilla, ja kokonaistilanteessa hän nousee vain 0,2 sekunnin päähän Tänakin kärkipaikasta.
– Tunne autossa on todella hyvä. Pito on todella alhainen, ihan hullua. Puskin aika tavalla. Olen tyytyväinen rengasvalintaan. Vielä on pitkä matka edessä.
Klo 13.02: Tänak jää Ogierista 0,2 sekuntia.
– Otimme kovan renkaan. Se ei ollut hyvä valinta. Jouduin taistelemaan auton kanssa, Tänak sanoo.
Klo 12.59: Ogier lataa 7,4 sekunnin pohjat, mutta ilmeestään päätellen Ogier on kaikkea muuta kuin tyytyväinen. Samalla Ogier nousee Rovanperän edelle kokonaistilanteessa vähintään kolmanneksi.
– Joku on seitsemän sekuntia muita nopeampi. Ai se olen minä. Kiva huomata, Ogier sanoo helpottuneena.
– On ollut kovaa taistelua. Haastava lenkki. En ollut tyytyväinen autoon kahdella ensimmäisellä pätkällä. Yritin parhaani pysyäkseni voittotaistelussa.
Klo 12.56: Neuville nipistää 0,1 sekunnilla Rovanperän ajan alle. Ogier tulee perässä yli viisi sekuntia kovempaa.
– Todella liukasta. Pitoa ei ole yhtään. Pusken, mutta en löydä hyvää fiilistä. Auto on pehmeä, mutta samalla pitoa ei ole juurikaan. Minun täytyy löytää rytmi, jolla pääsen päivän läpi.
Klo 12.53: Rovanperä on 3,1 sekuntia Evansia nopeampi. Neuville ei ihan pysty vastaamaan hänen vauhtiinsa, mutta Ogier on aloittanut todella kovaa.
– Olosuhde on hyvin erilainen kuin viime vuosina. Pinta on tosi tasainen, ja pitoa ei ole missään. On todella vaikea ajaa. Lenkki ei ollut kovin hyvä. Olisimme voineet tehdä paremman rengasvalinnan. Yksi vararengas oli turha. Auton kanssa oli vaikeaa kahdella viimeisellä.
Klo 12.51: Evans pätkän ja lenkin maalissa. Perästä tullaan kovempaa.
– Aika erilainen kuin muut. Tien pinta oli pakkautunut, kuin lasilla ajaisi. Oli todella liukasta ja todella vaikea arvioida pitoa. On mahdollista, että pinta rikkoutuu takana tuleville.
Klo 12.41: Ja sitten tämän lenkin viimeinen pätkä liikkeelle. Kyseessä legendaarinen Arganil, jossa Walter Röhrl teki aikoinaan taikojaan Markku Alénia vastaan.
EK4 Gois 1 (14,30 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Adrien Fourmaux | Hyundai | 9:07,1 |
2. | Sebastien Ogier | Toyota | +0,5 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,7 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +2,5 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,3 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +5,8 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +5,9 |
8. | Joshua McErlean | M-Sport | +6,2 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +7,6 |
10. | Elfyn Evans | Toyota | +8,9 |
11. | Martins Sesks | M-Sport | +12,7 |
Klo 12.33: McErlean on tälläkin pätkällä nopein M-Sport-kuljettaja. Hän ja Munster alittavat Evansinkin ajan.
Klo 12.24: Pajari häviää Fourmaux'lle 5,9 sekuntia eli kymmenyksen enemmän kuin Rovanperä. 2,4 kilometrin väliajassa Pajari oli joukon toiseksi nopein.
Klo 12.22: Katsutakin jää Fourmaux'sta 1,7 sekuntia, ja kun Pajari on väliajoissa vielä kauempana, tästä uskaltaa jo julistaa pohja-ajan Fourmaux'lle. Hyundailta väkevä alku päivään: kolme pätkää, kolmet pohjat!
Klo 12.17: Fourmaux'lta loistava veto! Hän tulee viimeiset 3,5 kilometriä 0,9 sekuntia kovempaa kuin Ogier ja ottaa 0,5 sekunnin marginaalilla kiinnityksen pohja-aikaan. Tämän myötä Hyundailla on kaksoisjohto, kun Fourmaux nousee Rovanperän edelle toiseksi.
Klo 12.15: Tänak jää Ogierista 2,0 sekuntia.
Klo 12.11: Ogier tempaisee 3,8 sekuntia pois Neuvillen ajasta. Hänen vauhdisaan ei ole pysymässä edes Tänak.
Klo 12.09: Neuville 1,5 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä.
Klo 12.06: Rovanperä lyö Evansin 3,1 sekunnilla. Taaempaa lähtevillä on nyt iskun paikka Rovanperään ja Evansiin nähden.
Klo 12.03: Evans maalissa. Rovanperä tulee perässä taas kovempaa, mutta: nyt tie on sen verran kuiva, että sekä Neuville että Ogier ovat väliajoissa MM-sarjan kärkikaksikkoa edellä. Sekä Evans että Rovanperä antavat tasoitusta paitsi yhden ylimääräisen vararenkaan myös lähtöpaikan muodossa.
Klo 11.53: Seuraava pätkä on jo käynnissä. Hengähdyshetket ovat tänään kortilla.
EK3 Lousa 1 (12,28 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 9:04,6 |
2. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +1,1 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,2 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +2,3 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2,8 |
6. | Sebastien Ogier | Toyota | +3,5 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,1 |
8. | Sami Pajari | Toyota | +9,9 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +10,6 |
10. | Gregoire Munster | M-Sport | +13,1 |
xx. | Martins Sesks | M-Sport | +16,8 |
Klo 11.45: McErlean on nopein M-Sport-kuljettaja hävittyään Tänakille 10,6 sekuntia. Kokonaistilanteessa hän nousee tallikaverinsa Munsterin edelle.
Klo 11.42: Sesks saa ajaa tämän pätkän ilman takaiskuja läpi. Hän jää Tänakin pohjista 16,8 sekuntia ja on 3,7 sekuntia hitaampi kuin tallikaveri Munster.
Klo 11.35: Pajari jää tällä pätkällä pohjista 9,9 sekuntia, ja Neuville nousee kokonaistilanteessa edelle.
– Ei mitään erityistä. Liian varovaista liukkaissa yllätyspakoissa. Ei mitään mahtavaa, mutta yritän ajaa tasaista vauhtia.
Klo 11.32: Katsuta jää 2,8 sekuntia Tänakin ajasta. Pajari 7,47 kilometrin väliajassa seitsemän sekunnin päässä Tänakista. Ettei vain olisi jotain ongelmaa...
Klo 11.29: Fourmaux jää Tänakista 1,1 sekuntia eli kiilaa 0,1 sekunnilla Rovanperän edelle.
– Nyt voidaan sanoa, että Hyundai is back! Nyt taistellaan eri automerkeillä voitosta tässä kisassa, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.
Tällä Tahko viittaa Hyundain sukellukseen kolme viikkoa sitten Gran Canarian asfalttiteillä.
Klo 11.26: Tänak tulee 1,2 sekuntia Rovanperää kovempaa. Ero kaksikon välillä 2,5 sekuntia kisaa johtavan virolaisen hyväksi.
– Yritän nauttia. Ihan ok pätkä. Joitain yllätyksiä mudan kanssa paikoissa, jotka eivät olleet kuivuneet niin kuin odotimme.
Klo 11.23: Ogier jää Rovanperästä 2,3 sekuntia. Aikaparannus päivän avauspätkään on huomattava, mutta hän ei ole vieläkään ihan tyytyväinen.
– Tämä tuntui vähän paremmalta, mutta olemme silti hitaita. Vaikea sanoa, mitä tarvitsisimme.
Klo 11.20: Neuville jää Rovanperästä 2,9 sekuntia.
– Luulin ajaneeni hyvin. Tien pinta on todella kova. Ehkä pitoa ei ole tarpeeksi.
Klo 11.18: Rovanperä alittaa Evansin ajan 1,1 sekunnilla. Kokonaistilanteessa kaksikon ero 2,4 sekuntia Rovanperän hyväksi.
– Tämä oli huonompi kuin ensimmäinen. Auton kanssa tuntui vaikeammalta. Isoja ongelmia aliohjaamisen kanssa. Jotkut paikat olivat liukkaita.
Klo 11.15: Evans maalissa. Hän vahvistaa havainnon siitä, että puiden keskellä tienpnta on kostea, jopa mutainen, mutta avoimissa paikoissa kuiva ja sen myötä sieltä löytyy myös aurattavaa irtosoraa.
– Aika vaihtelevat olosuhteet. Muutamia yllätyksiä. Mutta kaikki kunnossa. Katsotaan, mitä muut tekevät.
Klo 11.12: Tälläkin pätkällä tienpinta on paikoitellen kostea, eli Evans ja Rovanperä eivät kärsi lähtöpaikastaan niin pahasti. 4,17 kilometrin väliajassa Rovanperä tästä kaksikosta 0,7 sekuntia edellä.
Klo 11.05: Ja sitten mennään! Evans liikkeellä.
Klo 10.55: Pian jatketaan, ja seuraavat kolme pätkää ajetaankin melkeinpä putkeen.
EK2 Mortagua 1 (14,59 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 9:14,9 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,2 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +2,8 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +3,3 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +4,3 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,4 |
7. | Sebastien Ogier | Toyota | +6,1 |
8. | Thierry Neuville | Hyundai | +12,3 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +16,1 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +17,0 |
xx. | Martins Sesks | M-Sport | +3:32,9 |
Klo 10.21: Tässä Sesksin takaisku:
1:32Heti ensimmäinen rengasrikko – Martins Sesksille takaisku perjantain alkuun
Klo 10.15: M-Sportin jäsentenvälisissä Munster on 0,9 sekuntia nopeampi kuin McErlean, mutta Munster jä pohjista 16,1 sekuntia. Sesksin rengasrikko maksoi kolme ja puoli minuuttia.
– Mutkan ulostulossa oli iso kivi, Sesks sanoo rengasrikostaan.
Klo 10.10: Tässä hallitsevan maailmanmestarin Neuvillen aiempi läheltä piti -tilanne:
2:13Thierry Neuville selviää säikähdyksellä: "Siinä on lähellä käydä iso virhe."
Klo 10.09: Sesks puolestaan joutuu renkaanvaihtopuuhiin. Siinä on ensimmäinen rengasrikko Hankookin uusiin, vahvistettuihin sorarenkaisiin.
Klo 10.07: Pajarilta kelpo aloitus päivään. Hän jää Tänakista 4,3 sekuntia ja lyö Tänakin ja Ogierin.
– Tosi paljon vaihteli pito, ja oli yllättävän liukasta. Tuntui aika huonolta ajaessa, mutta ihan ok kuitenkin.
Klo 10.04: Katsuta harmittelee ajaneensa ehkä liian varovaisesti, mutta silti hän jää Tänakista vain 5,4 sekuntia ja on esimerkiksi Ogieria nopeampi. 5,4 sekuntia tulee takkiin virolaiseen nähden.
Klo 10.01: Fourmaux jää Tänakista 3,3 sekuntia.
– Irtosoraa oli paljon, ja pitoa oli vaikea löytää. Auton tasapaino oli hyvä. Pitää ajaa puhtaammilla linjoilla.
Pajari on tulossa väliajoissa varsin mallikkaasti. Hän on 5,5 kilometrissä nopeampi kuin Ogier ja Katsuta.
Klo 9.58: Tänak alittaa Rovanperän ajan 0,2 sekunnilla.
– Alku oli kosteampi. Sitten irtosoraa oli enemmän, jolloin peräpää ei toimi. Katsotaan, tämä oli vasta ensimmäinen pätkä.
Klo 9.55: Rovanperän aika kestää myös Ogierin hyökkäyksen. Eroa 5,9 sekuntia suomalaisen hyväksi.
– Jotain on pielessä. Auto on aivan liian pehmeä, Ogier sanoo.
Asiantuntija Riku Tahko sanoo, että siirtymällä on tehtävissä paljonkin vakaajia tai iskunvaimentimien klikkejä säätämällä.
– Ei tuo mikään katastrofi ole.
Klo 9.51: Neuville häviää Rovanperälle 12,1 sekuntia. Hän menetti kymmenisen sekuntia kolhaistuaan oikealle kääntyvässä mutkassa puuhun ja pyörähdettyään.
– Auto oli vähän epavakaa, mutta muuten ihan ok, Neuville sanoo auton käyttäytymisestä yleisesti.
Klo 9.47: Rovanperä 2,6 sekuntia Evansia nopeampi, ja väliajoissa Neuville ja Ogier ovat Rovanperää jäljessä.
– Ihan ok. Ei tuntunut niin hyvältä kuin olisin halunnut. Vähän liian varovaista, Rovanperä tiivistää.
Klo 9.44: Evans maalissa. Rovanperä väliajoissa pari sekuntia edellä, Neuville ja Ogier puolestaan avanneet vähän Evansia hitaammin ensimmäisiin väliaikoihin.
– Aika vaikea pito, melko alhainen joissain paikoissa. Vaihtelevaa.
Klo 9.37: Olosuhteista: Portugalissa on viime aikoina satanut sen verran, että tienpinta oli ainakin eilen vielä hieman kostea. Kun lämpötilatkaan eivät ole olleet mitenkään erityisen korkeat, aurinko ei ole kuivannut tietä kovin hyvin.
– Puiden perusteella tuuli puhaltaa. Tällä pätkällä on nähty pölyongelmaa, mutta nyt sitä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla. Lämpötila on alhaisempi, on ollut sateista, ja tämä vähän sitoo sitä pölyä, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.
Joissain paikoissa tie on huomattavasti kuivempi. Yhtä kaikki Evansia ja Rovanperää ajatellen olosuhde ei ainakaan tällä pätkällä ole niin paha kuin se voisi olla. Tästä kielii myös se, että lähtövälit ovat kolme minuuttia, eivät neljä minuuttia niin kuin pölyn takia voisi olla.
Klo 9.35: Siitä päivä käyntiin! Evans ensimmäisenä liikkeelle.
Klo 9.15: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan rallin ensimmäistä täyttä ajopäivää. Se päästään sääennusteiden perusteella viemään läpi kuivassa kelissä, ja tämä tietää varmasti jonkinlaisia vaikeuksia kärjessä lähteville Evansille ja Rovanperälle – olkoonkin, että Portugalissa voi tunnetusti voittaa ensimmäiseltä lähtöpaikaltakin, kuten vaikkapa Rovanperä osoitti kolme vuotta sitten.
Rengasvalinnoissa on pientä eroa: Evans ja Rovanperä lähtevät päivän neljälle ensimmäiselle pätkälle kahdella vararenkaalla, muista kärkikuskeista heidän peräänsä lähtevät Neuville, Ogier, Tänak ja Fourmaux ovat valinneet vain yhden vararenkaan. Yhdellä ylimääräisellä renkaalla tulee tunnetusti antaneeksi muille tasoitusta noin 20 kilon lisäpainon muodossa, mutta jos sen ansiosta selviää lenkin läpi, menetetyt sekunnit eivät tietenkään tunnu missään.
Tässä ovat pääluokan kuljettajien rengasvalinnat perjantain neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle.