Portugalin MM-rallissa ajetaan pitkä, 14 tunnin mittainen lauantaipäivä. Erikoiskokeita on ohjelmassa kuitenkin vain seitsemän ja ek-kilometrejä kaikkiaan 122,92. MTV Urheilu seuraa tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
Lue myös: Kuski vihjailee: Hyundailta peliliike MM-rallin keskeytyksen jälkeen?
Lue myös: Kalle Rovanperä repäisi Euroviisu-hengessä – alla vakava puheenvuoro
TILANNE 13/24 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 2.05:25,0 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +2,0 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +30,3 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +31,2 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +38,6 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +1:18,7 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +1:31,8 |
8. | Joshua McErlean | M-Sport | +2:46,8 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +2:57,1 |
xx. | Martins Sesks | M-Sport | +9:55,9 |
xx. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +40:29,6 |
LAUANTAIN OHJELMA:
12.25 | EK14 Amarante 1 (22,10 km) |
14.46 | Huolto B, Exponor (44 min) |
17.05 | EK15 Vieira do Minho 2 (17,69 km) |
18.05 | EK16 Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km) |
19.55 | EK17 Amarante 2 (22,10 km) |
21.05 | EK18 SSS Lousada (3,52 km) |
22.15 | Huolto C, Exponor (49 min) |
SEURANTA:
EK14 Amarante 1 (22,10 km)
Klo 13.05: Rovanperä on 3,4 sekuntia Neuvillea nopeampi. Katsutakin on jäämässä, ja Ogier on jo yli viisi sekuntia perässä.
Klo 13.01: Neuville alittaa Pajarin noteerauksen 5,1 sekunnilla. Rovanperä tulee perässä kovempaa, Katsuta puolestaan vielä Rovanperääkin kovempaa. Ogier puolestaan 3,6 sekuntia tätä kaksikkoa perässä 5,92 kilometrissä.
– Renkaani ylikuumenivat. Olen yllättynyt, että kova rengas oli hänelle (Rovanperälle) hyvä valinta. Yritin tehdä parhaani, mutta tuntui jo varhaisessa vaiheessa, että renkaat lämpenivät. Yritin olla huolehtimatta renkaista ja katsoa, mitä tapahtuu. Renkaat ovat uudet, eli tässä on opittavaa. Minulla on ollut auton perän kanssa vaikeuksia. Pitäisi ajaa puhtaammin, kun joudun paiskaamaan auton perää.
Rovanperällä on siis ainoana kuljettajana kaksi kovaa rengasta mukana aamupäivän lenkillä.
Klo 12.59: Pajari lyö Evansin 2,1 sekunnilla. Neuville, Rovanperä ja Katsuta tulevat vielä kovempaa. Ogierilla puolestaan huomattavasti varovaisempi aloitus.
– Ihan ok. Tie muuttuu nopeammaksi. Se on tämän päivän trendi. Ei mitään erityistä omasta puolestani. Ihan hyvä flow. Perushyvä ajo, joka tulee helposti. Paljon on silti parannettavaa.
Klo 12.56: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 6,7 sekunnilla, mutta Pajari on tulossa takaa taas kovempaa.
– Muutimme autoa illalla, ja siksi perä tuntuu olevan liian pehmeä. Se ei varsinaisesti auta.
Klo 12.50: McErlean on taas nopein M-Sport-kuljettaja. Hän jää Fourmaux'sta vain 2.9 sekuntia. Sesks ja Munster jäävät yli kymmenen sekuntia.
Klo 12.41: Fourmaux maalissa. Väliaikojen perustella hänen kruisailunsa on yhä liikaa M-Sport-kolmikolle.
– Kaunis pätkä. Tämä on kuin tanssimista autolla. Viimeisellä alamäkiosuudella oli valtavasti aurattavaa. Pitoa ei ollut yhtään. Yritän silti nauttia. Saan ajaa Rally1-autolla.
Klo 12.25: Ja Fourmaux liikkeelle!
Klo 12.13: Sitten käännetään katseet aamupäivän lenkin viimeiseen pätkään, joka on tuttuakin tutumpi Amarante. Kyseessä on ralli pisin erikoiskoe, joka oli tosin viime vuonna vielä 15 kilometriä pidempi.
EK13 Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 13:18,1 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +0,2 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +2,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,4 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,5 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +9,6 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +12,8 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +15,2 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +29,0 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +31,1 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +32,6 |
Klo 11.36: Tässä Tänakin viimeiset kilometrit ja haastattelu ek:n päätteeksi:
Voittotaistelu tiivistyy! Tänakilla rengasrikko – epäuskoinen reaktio ek-maalissa
Klo 11.31: MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko antaa kehut Tänakille ja tekee mielenkiintoisen huomion olosuhteista.
– Tänak toi auton maaliin tyhjällä renkaalla ilman, että se putosi vanteelta. Aikatappio minimoitiin, ja hän säilytti johtopaikkansa.
– Aina kun tien luonne muuttuu nopeammaksi flow-pätkäksi, se sataa heti Toyotalle. Hitaammat pätkät menevät Hyundaille. Tämä menee ihan kissa–hiiri-leikkinä tästä eteenpäin. Hienoa, että molemmat kuljettajat selvästi nauttivat tästä, että saa ajaa kilpaa.
Tänakin ja Ogierin osalta on hyvä muistaa myös se, että he ovat tunnetusti hyvät ystävät keskenään.
Klo 11.22: Ogier ottaa taas 2,4 sekuntia Tänakilta pois. Ero nyt vain kaksi sekuntia heidän välillään! Tänak oli 13,5 kilometrissä jo neljä sekuntia Ogieria edellä, mutta menetti tämän jälkeen loppupätkällä sekunnin kilometrillä Ogieriin nähden.
Huima heilahdus, jota selittää Tänakin vasemmassa takarenkaassa oleva puhkeama.
– Toin vain auton läpi, jottei rengas lähtisi vanteelta.
Tänakia naurattaa, kun hän kuulee, että Ogier on silti yhä hänen takanaan.
– Aijaa. Hänkin taisi rikkoa renkaansa, virolainen murjaisee.
Klo 11.19: Ogier nipistää kuin nipistääkin Katsutan ajan alle. 0,2 sekuntia Toyota-kaksikon välinen ero tällä pätkällä Ogierin hyväksi.
– Täytyy olla ihan parhaimmillaan. Tämä oli vähän raju pätkä paikoitellen.
Klo 11.16: Katsuta lataa 4,2 sekuntia kovempaa kuin Neuville ja nousee samalla takaisin kolmanneksi ohi Rovanperän. Eroa Toyota-kaksikon välillä nyt 0,9 sekuntia Katsutan hyväksi.
– Pidin vain rytmini. Eihän Kallelle tapahtunut mitään? Katsuta hämmästelee kuultuaan, että hän oli reilusti Rovanperää nopeampi.
– Kiva kuulla, mutta en tiedä, miksi näin tapahtui.
Klo 11.13: Rovanperä jää Neuvillesta 0,1 sekuntia.
– Tuntui liukkaalta. En saanut hyvää pitoa tai tasapainoa autoon. Vaikeampaa kuin aamun ensimmäisellä.
Klo 11.11: Neuville repäisee taas 5,2 sekuntia Pajarin ajasta pois.
– Ajoin todella hyvin, mutta en pysty pitämään perää linjalla. Menetän kymmenyksen siellä, toisen täällä. Ajo oli hyvä, mutta aika ei tule olemaan nopein.
Klo 11.08: Pajari on toistamiseen nopeampi kuin Evans. 3,2 sekuntia eroa heidän välillään. Tästä erosta yli kaksi sekuntia tuli viimeisten kahden kilometrin aikana.
– Oli todella vaikeaa. Joissain paikoissa oli jo linjaa, josta sai pitoa. Toisisa paikoissa ei ollut mitään.
Klo 11.06: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 2,4 sekunnilla, mutta Pajari on taas nopeampi väliajoissa.
– Ihan ok, aika vähän pitoa. Ei mitään erityistä.
Klo 11.01: McErlean on tälläkin ek:lla nopein M-Sport-kuljettaja, mutta hänkin jää Fourmaux'sta 13,8 sekuntia.
Klo 10.48: Fourmaux kertoi päivän avauspätkän jälkeen olevansa road tripillä Nyt hän on kurvaillut tämän pätkän läpi. M-Sport-kolmikko on taas jäämässä hänen ajastaan.
– Irtosoraa on todella paljon. Pidon kanssa on vaikeaa.
Klo 10.35: Seuraava pätkä käyntiin. Fourmaux taas ensimmäisenä liikkeelle.
EK12 Vieira do Minho 1 (17,69 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 10:35,7 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +2,6 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,5 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,0 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +12,7 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +15,0 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +23,0 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +28,5 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +37,6 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +39,3 |
Klo 10.19: Tänak taipuu Ogierille 2,6 sekuntia. Kokonaistilanteessa virolaistähden johtomarginaali kutistuu 4,4 sekuntiin.
– En ole yllättynyt. En voi tehdä paljoakaan enempää. Supermonimutkaista. En voi ajaa niin kuin pitäisi. Auton ja kuljettajan välillä ei ole riittävää harmoniaa.
Erikoiskokeen pituuteen peilattuna Ogierin pohja-aika on viikonlopun kovin veto. Tänak jäi hänestä 0,15 sekuntia kilometrillä.
Klo 10.17: Ogierilta jäätävä aloitus päivään. Hän on 3,4 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä. Ogier kuulee tämän ja myös sen, että hän on väliajoissa Tänakia edellä.
– Tunnen Ottin. Hän on kova kilpailija. Odotan aina tällaisia taisteluita hänen kanssaan, mutta tiedän, että tästä ei tule helppoa.
Klo 10.14: Katsuta taipuu Rovanperälle 4,6 sekunnilla. Rovanperä nousee tämän myötä kokonaistilanteessa kolmanneksi.
– Ajan vain tasaista vauhtia ja katson, mitä tapahtuu. Olosuhteet ovat aika erilaiset, eikä tunne ole yhtä hyvä kuin eilen iltapäivällä.
Klo 10.11: Rovanperä tulee vielä 3,1 sekuntia Neuvilleakin kovempaa!
– Ihan ok. Otin kovia renkaita tälle lenkille. Täällä se ei tainnut toimia niin kuin olisin odottanut. Mutta ei tämä huonosti mennyt. Teemme parhaamme noustaaksemme ylöspäin.
Klo 10.08: Neuville lataa 6,2 sekunnin pohjat Pajariin nähden.
– Oli vaikea pitää perä linjalla. Pääsin hyvällä tasapainolla mutkaan sisään. Jos vauhtia oli liikaa, menetin auton perän. Jos pystymme parantamaan tätä, tämä on ihan ok.
Klo 10.05: Pajari on 2,3 sekuntia Evansia nopeampi! Hieno veto.
– Ihan hyvä fiilis. Ihan ok ajo, ei mitään hullua. Oli ihan makee pätkä ajaa. Luulen, että tie paranee, vaikka se on kostea ja hyvännäköinen.
Klo 10.02: Evans lataa ensimmäisen mittatikun alittaessaan Fourmaux'n ajan 8,0 sekunnilla. Evans kertoo nauttivansa lähtöpaikastaan eilisen aurauspäivän jälkeen.
– Kiva pätkä. Yritän nauttia. Joitain liukkaita paikkoja, mutta kokonaisuudessaan ihan ok.
Pajari tulee kylläkin perässä kovempaa, ja Neuville on väliajoissa peräti kuusi sekuntia Evansia edellä.
Klo 10.01: McErlean jää Fourmaux'sta 5,5 ja nousee tallikaverinsa Munsterin edelle. Pidon puutetta valitellut Munster on hitain M-Sport-kuljettaja jäätyään Fourmaux'sta 16,3 sekuntia.
Klo 9.53: Vaikka Fourmaux tuskin ajaa, varsinkaan tuolta lähtöpaikalta, kovin kovaa tänään, Sesks häviää 14,6 sekuntia. Myös McErlean ja Munster ovat häviämässä Fourmaux'lle. Evans sen sijaan avannut 1,5 sekuntia kovempaa.
Klo 9.47: Fourmaux maalissa.
– Tämä on ihan erilainen päivä. Eilen oli paljon bedrockia, tänään tie on hiekkaisempi. Pitoa on itse asiassa aika vähän.
Klo 9.38: Rovanperän rengasvalinta (ainoana kaksi kovaa ja vain kolme pehmeää) puhuttaa MTV Urheilun selostamossa.
– Kalle tulee taaempaa ja rengaskuluma on sitä kautta kovempaa. Olettaisi, että ajotuntuman puolesta Rovanperä nimenomaan tykkäisi, että on neljä pehmeää autossa, asiantuntija Riku Tahko pyörittelee Rovanperän rengasvalintaan liittyen.
Rovanperällä on siis aina vähintään yksi kova rengas autossa alla.
Klo 9.35: Fourmaux lähtee normaalisti pätkälle.
Klo 9.30: Tästä vielä suomalaiskuskien mietteet perjantain päätteeksi:
2:03Kalle Rovanperän lähtöpaikka kohenee merkittävästi: "Lähdetään ajamaan hyvää päivää"
2:00Sami Pajarilta ehdoton tyrmäys illan videosulkeisille: "Ei pysty"
Klo 9.15: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan päivän tapahtumia. Eilisen yli 15-tuntisen rykäisyn jatkoksi kuljettajat ovat heränneet tänään viideltä, ja pian taas mennään.
Päivän ohjelma on perinteisempi kuin eilen: kaksi kolmen pätkän lenkkiä, joita erottaa pitkä päivähuolto. Päivä päättyy legendaariselle Lousadan rallicross-radalle.
Rovanperän tapauksessa lähtökohdat ovat täysin erilaiset kuin eilen. Huomattavasti kohentunut lähtöpaikka tarjoaa mahdollisuuden iskuun. Eilisen toinen lähtöpaikka vaihtuu tänään kahdeksanteen tai yhdeksänteen lähtöpaikkaan riippuen siitä, ajaako eilen keskeyttänyt Fourmaux päivää läpi ollenkaan.
– Sanoisin, että lähdetään ajamaan hyvää päivää. Toivotaan, että vauhti paranee lähtöpaikan myötä automaattisesti, Rovanperä sanoi perjantain päätteeksi.
– Huomenna on taas vähän erilaiset pätkät. Aika vaikea tänään valita, mitä rengasta aamulenkille ottaa. Ei ole ihan helppo valinta.
Ja rengavalinnoista puheen ollen: ne ovat jo tiedossa. Rovanperällä on ainoana mukana kaksi kovaa ja vain kolme pehmeää rengasta.
Tosin Rovanperän mukaan Hankookin kovan ja pehmeän renkaan välinen ero on pienempi kuin esimerkiksi Pirellillä.
– Se on vähän enemmän fiilispohjalta. Ne ovat erilaisia ajaa. Mutta ei ehkä vauhdillisesti niin iso ero.
Tässä ovat pääluokan kuljettajien rengasvalinnat lauantain ensimmäiselle lenkille.