Hyundain Ott Tänak menetti Portugalin MM-rallissa johtonsa ja putosi kolmannelle sijalle ohjaustehostimen hajottua lauantain viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Kärkeen nousi Toyotan Sébastien Ogier ja toiseksi Kalle Rovanperä. MTV Urheilu seurasi päivän tapahtumia tässä artikkelissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Viron MM-ralli 17.–20.7.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lue myös: Kalle Rovanperä repäisi Euroviisu-hengessä – alla vakava puheenvuoro
TILANNE 18/24 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 2.58.34,2 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +27,6 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +36,1 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +44,6 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +46,8 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +1.58,4 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +2.15,9 |
8. | Joshua McErlean | M-Sport | +4.13,2 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +4.41,7 |
10. | Oliver Solberg | Toyota (WRC2) | +7.07,5 |
19. | Martins Sesks | M-Sport | +11.09,8 |
52. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +41.39,7 |
SEURANTA:
EK18 SSS Lousada (3,52 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 2.30,5 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,2 |
3. | Sami Pajari | Toyota | +1,1 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,4 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +1,5 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,6 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +1,8 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +1,8 |
9. | Martins Sesks | M-Sport | +2,2 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +3,0 |
18. | Ott Tänak | Hyundai | +8,0 |
Klo 23.12: Tänakille kyseessä oli peräti uran kolmas kerta, kun hän on menettänyt rallijohtonsa samalla Amaranten pätkällä. Tänään virolaisen ohjaustehostin hajosi sen varrella.
Ohessa vielä kuljettajahaastatteluja lauantain päätteeksi:
1:27Kalle Rovanperä iloitsi Ott Tänakin putoamista taakse – povaa vaikeaa sunnuntaita.
1:21Ott Tänakin kädet menivät verille – hämmästyttävän karu saldo yhdeltä pätkältä.
1:10Sami Pajari: "Jos Evans pysyi koko päivän takana, ei varmaan ihan hiljaa olla taaskaan ajettu."
0:59Sébastien Ogier nousi yhtäkkiä johtoon: "Tiesimme, että asioita voisi tapahtua."
Klo 21.46: Huomenna sunnuntaina kaasutellaan vielä kuusi pätkää. Ensimmäinen niistä käynnistyy Suomen aikaa kello 8.43.
Klo 21.33: Ogier tällää niukasti erikoiskokeen pohja-ajan, 0,2 sekunnin turvin Neuvilleen. Tänak, jonka ohjaustehostin hajosi edellisellä pätkällä, jää lisää. Hän tulee maaliin kahdeksan sekuntia Ogieria hitaammalla ajalla.
Rovanperä on lauantain päätteeksi toisena, 27,6 sekuntia kisaa johtavasta Ogierista. Tänak on kolmannella sijalla, nyt 8,5 sekuntia Rovanperästä.
Ogier sanoo Tänakiin viitaten, että näin "ei halua voittaa mitään taistelua".
– En halua juhlia tällä tavalla, hän tuumii ja toteaa myös, että huomenna on vielä pitkä päivä jäljellä.
Tänak toteaa tilanteestaan, että "tämä on osa peliä, arvelen".
– Todella epäonnista, mutta annoimme kaikkemme. Mitä muuta voin sanoa.
Klo 21.28: Katsuta on 1,2 sekuntia Neuvillea hitaampi, Rovanperä 1,4 sekuntia hitaampi. Katsuta päihittää siis Rovanperän 0,2 sekunnilla, mutta Pajari on toistaiseksi nopein Toyota.
– Hieno taistella täällä parasta kaveriani vastaan, Katsuta sanoo Rovanperään viitaten.
Rovanperä:
– Ihan ok päivä. Aika pitkä on ollut taas. Pääasia, että ollaan täällä, ja huomenna pitää yrittää jotain pisteitä.
Vielä ovat jäljellä Toyotan Ogier ja ärsytetty Hyundain Tänak.
Klo 21.26: Nyt Rovanperä ja Katsuta.
Klo 21.23: Neuville pohjiin 1,3 sekunnin erolla Evansiin. Pajarin aika on toistaiseksi toiseksi nopein, 0,9 sekuntia Neuvillesta.
– Suuren pettymyksen tuottanut päivä tiimille. Tämä olisi voinut olla massiivinen päivä, Neuville toteaa.
Hän kehuu hienoa yleisöä, mutta sanoo olevansa todella pettynyt.
Pajari on iloisin tunnelmin.
– Oli aika hauskaa. Muutenkin ihan hyvä päivä varmasti taas, pakko myöntää, mutta yksi päivä olisi vielä ajettavana.
Klo 21.20: Seuraavana parina Pajari ja Neuville.
Klo 21.18: Evans painaltaa pohjat, 0,3 sekunnin erolla sekä Fourmaux'hon että Munsteriin, joka kaasutteli yleisöpätkän hänen parinaan.
– Täällä on niin monia ihmisiä, kiva nähdä, Evans tunnelmoi ja toteaa, että huomiselle pitäisi löytää jotain.
Klo 21.14: Fourmaux'n aika kestää Sesksin (+0,4) ja McErleanin (+1,2) vedot.
Klo 21.09: Fourmaux'n päivä on paketissa. Ranskalainen keskeytti eilen ja tähtää tämän päivän suoritettuaan huomenna sunnuntain pisteisiin.
Fourmaux kuvailee show'n olevan joka vuosi upea. Hän nautti "erityisestä" pätkästä, jota on seuraamassa valtava yleisömeri.
EK17 Amarante 2 (22,10 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 14.35,8 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +3,6 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,1 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,0 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +14,6 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +14,7 |
7. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +18,5 |
8. | Martins Sesks | M-Sport | +18,7 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +22,3 |
10. | Grégoire Munster | M-Sport | +23,5 |
17. | Ott Tänak | Hyundai | +45,6 |
Klo 20.44: Harmillinen tilanne Tänakille, jonka ohjaustehostin hajosi. Hän jää Rovanperän pohjista 45,6 sekuntia ja putoaa samalla rallin kokonaistilanteessa kärjestä kolmanneksi. Toiseksi noussut Rovanperä on nyt 2,1 sekuntia virolaisen edellä.
– Todella helppoa ja kaunista, Tänak kuittaa turhautuneella äänellä ohjaustehostimen hajoamisen.
2:30Karsea käänne: Ott Tänakin ohjaustehostin hajosi lauantain viimeisellä metsäpätkällä – virolainen putosi rajusti.
Klo 20.41: Jättimäinen käänne päivän viimeiselle metsäpätkälle. Ott Tänakin ohjaustehostin on rikki. 13,2 kilometrissä hän oli vielä sekunnin Rovanperän väliaikaa edellä, mutta 16,88 kilometrissä hän on jo 13,1 sekuntia takana.
Ogier jäi Rovanperästä 3,6 sekuntia, mutta on nousemassa rallin johtoon Tänakin edelle.
Ogier vahvistaa, ettei halua taisteluiden ratkeavan tällä tavalla. Hän sanoo toivovansa, ettei Tänakin tilanne ole liian paha.
Klo 20.39: Katsuta häviää Rovanperälle kahdeksan sekuntia. Katsuta putoaa kokonaistilanteessa viidenneksi Neuvillen taakse.
Japanilainen kuitenkin sanoo, ettei hän välitä nyt huomisen lähtöpaikasta.
Klo 20.36: Rovanperä lyö Neuvillen lopulta 5,1 sekunnilla. Mutta Tänak on kiristänyt ja on 9,33 kilometrin väliajassa suomalaista kaksi sekuntia nopeampi.
Rovanperä kertoo driftanneensa pätkän varrella. Häneltä kysytään englanniksi, ketä hän kannustaa Euroviisuissa.
– En edes tiedä ollakseni rehellinen, Rovanperä aloitti.
– Suomea, tietysti, hän kuitenkin jatkoi.
Suomenkielisissä kommenteissaan Rovanperä kiteytti pätkän osaltaan "ihan hyväksi".
– Pääasia, että Thierryyn saadaan eroa. Yritetään vielä ajaa tuo viimeinen hyvin, niin on ihan ok lähtöasemat huomiseen, Rovanperä sanoo suomeksi.
Klo 20.32: Neuville laukoo 9,5 sekuntia Evansin aikaa rivakammin. Rovanperä on kuitenkin peräti 4,4 sekuntia Neuvillea nopeampi 16,88 kilometrin väliajassa. Suomalainen on lähellä iskeä pohjat: Tänak ja Ogier ovat aloittaneet pätkän hitaammin.
– Yritimme kovaa. Olen todella iloinen, miten pätkä rullasi, Neuville sanoo.
Klo 20.29: Pajari painaa pätkän kutakuinkin Evansin tahtiin, 0,1 sekuntia hitaammin.
– Ihan jees taas. Oli tämä nyt helpompi kuin äskeinen pätkä, mutta aika raffia se on tämäkin. Ihan jees fiilis, tosi puhtaasti taas. Ei mitään, samalla lailla koetetaan mennä vain.
Klo 20.27: Evans pistelee toistaiseksi rivakimman vedon, 3,9 sekuntia Fourmaux'ta nopeammin. Rovanperä ja Neuville ovat kuitenkin jo päästelleet väliaikoihin sekuntikaupalla nopeammin.
Evans sanoo, ettei päivä ole ollut sellainen kuin olisi haluttu, mutta "yritämme olla parempia huomenna". Vielä on kuitenkin jäljellä yksi yleisöpätkä tähän lauantai-iltaan.
Klo 20.23: Fourmaux'n aika kestää myös McErleanin (+3,8) ja Munsterin (+5,0) painelut. Toyotat ja muut Hyundait eivät ole vielä pätkän maaliin ajaneet, ja väliajoista voidaan jo nähdä, että pätkäpohjiin Fourmaux'n rykäisy ei ole riittämässä.
Klo 20.17: Hyundain Fourmaux peittoaa M-Sport Fordin Sesksin täpärästi 0,2 sekunnilla. Muut Ford-miehet, McErlean ja Munster, ovat kaasutelleet väliaikoihin hitaammin.
Klo 20.03: Toimittaja Tomi Tuominen haastatteli siirtymällä Kalle Rovanperää, joka oli putsarin puhdistuksessa. Hiekkaa oli lentänyt.
– Aika hankala on ollut tämä toinen lenkkikin. Tosi huonossa kunnossa oli tuo edellinen (erikoiskoe), paljon huonommassa, mitä on nähty ennen. Hirveitä reikiä, spooreja, kiviä ja yllätyksiä. Toivotaan, että tässä ei ole niin paljon, Rovanperä luotaili tulevan pätkän alla.
Tuominen heitti perään, että "harvoin näkee näin päin, että Halttunen istuu ja sinä teet työt, mutta joskus niinkin päin".
– Tällaista se täällä pätkien välillä oikeasti aina on, Rovanperä nasautti perään.
Asiantuntija, Tuomisen tavoin entinen kartanlukija Janne Ferm repesi nauruun.
2:17Kalle Rovanperä putsaustoimissa – Janne Fermiä nauratti puheet työnjaosta.
Klo 19.57: Lauantain viimeistä edellistä viedään. Ensimmäisellä kertaa tämän pätkän vei tänään Tänak, 4,6 sekunnin kaulalla Rovanperään.
EK16 Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 13.08,1 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,8 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,9 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +5,9 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +10,4 |
6. | Martins Sesks | M-Sport | +14,7 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +17,7 |
8. | Sami Pajari | Toyota | +20,0 |
9. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +20,5 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +30,4 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +33,9 |
Klo 18.52: Tänak vankistaa entisestään johtoaan pohja-ajalla. Se syntyy 1,8 sekunnin erolla Ogieriin.
– Kova pätkä, mutta olemme yhtenä kappaleena.
Tänak kuittaa pätkän eron Ogieriin, että "se ei ole mitään".
Klo 18.49: Neuville ja Rovanperä jäävät vastaansanomattomasti taakse, kun maalissa on Ogier. Hän lyö pohjat 4,1 sekunnin turvin, mutta pyörittelee päätään.
– Kauhea pätkä. Tämä ei ole enää rallia, on niin rankkaa.
Tänak on pistelemässä vielä kovempaa väliaikoihin.
Klo 18.48: Katsuta ei yllä Rovanperän ja Neuvillen tahtiin. Takkiin 4,5 sekuntia.
Katsuta on alamaissa. Auton kanssa on "taistelemista".
Klo 18.44: Rovanperä kaasuttelee prikuulleen saman ajan kuin Neuville. Lopussa hän on belgialaista hiukan nopeampi.
– Todella rankat olosuhteet. En muista, milloin olisimme nähneet näin rankkoja olosuhteita Portugalissa. Niin monia irtokiviä, reikiä ja syviä uria. Todella rankkaa autolle. Autoa piestiin kovaa. Yritin pitää kaiken yhtenä kappaleena.
Rovanperän suomenkieliset kommentit ovat samanlaisia. Hän kuvailee pätkää suomeksi pehmeäksi.
Klo 18.41: Neuville selkeään kärkiaikaan, mutta loppukilometrit Sesks on tullut muutaman sekunnin nopeammin. Kärkinoteeraus irtoaa 8,8 sekunnilla.
Neuville pystyi luottamaan urissa perään enemmän.
– Emme voi tehdä enempää. Taistelu on intensiivistä.
Klo 18.37: Pajarikin taipuu Sesksille reilusti, 5,3 sekunnilla.
– Ihan ok. Oli tosi paljon uraa ja kiviä. Oli aika haastava yrittää fiksusti tulla, se hakkaa niin paljon joka tapauksessa. Yritin ajaa vain fiksusti ja päästä läpi, Pajari selvittää.
Neuville on porhaltamassa huimaa aikaa. Vajaassa 16 kilometrissä hän on 11,2 sekuntia Sesksiä vikkelämpi.
Klo 18.34: Sesksin aika kestää myös Evansia vastaan. Britti häviää kolme sekuntia.
– Todella rankkaa.
Evansin mukaan tie on rikki ja irtokiviä piisaa paljon.
Klo 18.31: Sesks on pätkän ylivoimaisesti nopein Ford-pilotti. McErlean taipuu 15,7 ja Munster peräti 19,2 sekuntia.
Munsterin kommenttien perusteella tuulilasin halkeaminen olisi johtunut kivestä, mutta tarkkaan hän ei lähde tilannetta kuvailemaan.
Klo 18.28: Munsterilla on tuulilasissa halkeamaa. Olisiko kivi lentänyt tai oksa lävähtänyt pätkän aikana siihen?
Klo 18.21: Ensimmäisenä erikoiskokeen läpi vienyt Fourmaux kuvailee pätkää vaikeaksi. Hän uskoo tien menevän taaempana huonommaksi ja riskialttiimmaksi, kun kiviä kaivautuu.
Sesksillä on samaan aikaan heittelevää menoa, ja selostamossa hetkellisesti parahdetaan, vaikka latvialainen pysyy tiellä.
Klo 18.08: Kuva kävi hetkellisesti aiemmassa hetkessä, jolloin Fourmaux teki öljynlisäystä Hyundaihin. Pätkä on kuitenkin päästy aloittamaan hänen johdollaan ajallaan, ja kuvatkin näyttävät, että mies on vauhdissa.
Klo 18.05: Tämän Cabeceiras de Basto -pätkän vei nimiinsä ensimmäisellä kerralla Ogier 0,2 sekunnin erolla Katsutaan. Japanilaisen edellinen pätkä oli kuitenkin vaisu, ja hän valitteli pito-ongelmia. Löytyykö jälleen kyytiä?
EK15 Vieira do Minho 2 (17,69 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 10.31,0 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,3 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,8 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,3 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,3 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +8,3 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +12,6 |
8. | Martins Sesks | M-Sport | +20,5 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +23,4 |
10. | Grégoire Munster | M-Sport | +24,7 |
11. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +24,9 |
Klo 17.57: Vaikka Rovanperä ei ollut alkuunkaan tyytyväinen, hän kasvatti merkittävästi kaulaansa kolmossijalla Katsutaan ja Neuvilleen. Katsuta on nyt 6,9 ja Neuville 13,3 sekuntia perässä.
Klo 17.49: Pätkäpohjat iskee niukasti Tänak, 0,3 sekunnin erolla Ogieriin. Rallijohto siis hienokseltaan kasvaa.
– Se on täydellistä, hän veistää 0,3 sekuntia Ogieria nopeammasta vedosta.
Klo 17.47: Ogier peittoaa Rovanperän ajan 1,5 sekunnilla ja siirtyy pätkäkärkeen.
Ogier toteaa, että "jatkamme yrittämistä". Taistelu tiivistyy.
Tänakin kanssa on tiukkaa väliaikojen puolesta. Kisaa johtava virolainen on kohta pätkän maalissa.
Klo 17.44: Katsuta jää Rovanperästä 6,5 sekuntia. Ogier ja Tänak ovat kuitenkin väliajoissa Rovanperää nopeampia. Pohja-aikaa suomalaiselle ei tästä tulle.
Katsuta sanoo, ettei hänellä ole pitoa. Asiantuntija Janne Ferm toteaa, ettei pitoa tunnu olevan oikein kenelläkään.
Klo 17.40: Rovanperä lataa toistaiseksi nopeimman vedon: aika on 2,5 sekuntia Neuvillea parempi.
Rovanperä valittelee, ettei autossa ole hyvä tunne. Pito on huono, ja reitillä on paljon irtosoraa.
– Renkaita on mahdotonta saada toimimaan hyvin. En tiedä, miksi tasapaino on koko ajan pielessä. Vaikea pätkä.
Klo 17.37: Pajarin aika saattoi olla kova Evansiin nähden, mutta Neuville rykäisee pätkän maaliin neljä sekuntia Pajaria nopeammin.
Ja Rovanperä on tykitellyt vajaaseen 14 kilometriin 2,5 sekuntia Neuvilleakin ripeämmin.
Neuville kertoo menneensä muutaman kerran ulos linjalta.
– Menetät helposti sekunnin noina hetkinä.
Säätöihin belgialainen ei ole tyytyväinen.
Klo 17.35: Pajari päihittää Evansin 4,3 sekunnilla.
– Toihan on kauhea aika versus Evans, asiantuntija Janne Ferm tokaisee.
Pajari antaa huomioita reitiltä.
– Ihan hyvä fiilis. Aika urille on mennyt ja paljon kiviä tulee sieltä. Voi olla helppoa saada joku rengasrikko tuolta, hän kommentoi.
Klo 17.32: Evans tässä kohtaa pätkäkärkeen, 7,9 sekunnin erolla Sesksiin. Pajari on paahtanut kuitenkin vajaaseen 14 kilometriin 3,6 sekuntia Evansia kovempaa.
Evansin mukaan renkailla, jotka hänellä on, ei ole helpointa ajaa. Säädöissä on palattu eiliseen suuntaan.
– Vähän erilainen tunne autossa. Rengasvalinta ei ole ihanteellinen, mutta se on ainoa, mitä meillä on jäljellä.
Britin kattaus on kolme kovaa ja kaksi pehmeää.
Klo 17.29: McErlean oli ollut päivän edellisillä pätkillä nopein Ford-kuski, mutta nyt se on Sesks. Latvialainen päihittää McErleanin 2,9 sekunnilla ja Munsterin 4,2 sekunnilla.
Klo 17.19: Fourmaux pätkän maalissa. Hän sanoo tekevänsä autossa säätökokeiluja. Eilisen keskeytyksen myötä mielessä on optimointi sunnuntain pisteitä ajatellen.
Klo 17.17: Iltapäivän lenkin rengasvalinnoissa on hajontaa:
Klo 17.08: On iltapäivän lenkin vuoro, Vieira do Minhon erikoiskoe nyt toiseen kertaan. Ensimmäisellä kerralla pätkän pohjat kaasutteli Ogier, Tänak oli toiseksi nopein ja Rovanperä kolmas.
EK14 Amarante 1 (22,10 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 14.36,8 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,6 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,9 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +8,0 |
5. | Sébastien Ogier | Toyota | +9,8 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +13,1 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +15,2 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +21,9 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +24,8 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +35,3 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +38,2 |
Klo 14.35: Kisaa johtava Tänak teki ison työn päivän ensimmäisen ek:n jälkeisellä siirtymällä. Autoon tehdyt muutokset auttoivat, ja virolaistähti pystyi taas ajamaan voitosta Ogieria vastaan.
0:59Ott Tänak käänsi kisan kulun kesken siirtymätaipaleen: "Yllätyksekseni se toimi."
Klo 14.33: Ogier oli vielä päivähuoltoon tullessaankin aidosti ihmeissään 14. erikoiskokeella tulleesta tappiosta Tänakille. Samalla hän kuitenkin korosti, ettei peli ole vielä selvä.
0:55Sébastien Ogier joutui täysin hämilleen: "En rehellisesti sanottuna ymmärrä sitä."
Klo 14.25: Rovanperä oli aamupäivällä ainoa, joka lähti lenkille kaksi kovaa rengasta mukanaan. Päivän toisella lenkillä rengasrikkojen riski on varsin suuri, ja rengasvalinnassa riittää mietittävää, vaikka ero Hankookin pehmeän ja kovan seoksen välillä ei Rovanperän mukaan ole yhtä iso kuin esimerkiksi Pirellin aikaan.
1:38Kalle Rovanperä vaikean valinnan edessä: "Ei ole selkeää fiilistä."
Klo 14.18: Pajari on ollut päivän kaikilla pätkillä nopeampi kuin MM-sarjan kärkimies Evans. Kokonaistilanteessa kuudentena oleva Pajari on 15 sekuntia karussa Evansilta.
1:14Sami Pajari ei lähde riehumaan Elfyn Evansia vastaan: "En ehkä kutsuisi taisteluksi."
Klo 14.12: M-Sportin Rally1-autolla kotikisassaan ajava Diogo Salvi, 55, on ollut tämän viikonlopun väriläiskä – ei niinkään vauhtinsa puolesta vaan ennemminkin ek-haastatteluissa. Tässä miehen mietteet lauantaina päivähuollossa:
1:16Herrasmieskuski Diogo Salvi herättää hilpeyttä MM-rallissa: "Jos ei tällä hinnalla olisi hauskaa, se olisi painajainen."
Klo 13.14: Nyt tulee iso käänne voittotaisteluun. Tänak tekee 4,6 sekunnin pohja-ajan Rovanperään nähden. Ogier jää 9,8 sekuntia ja putoaa kokonaistilanteessa 11,8 sekunnin päähän. Ero on isompi kuin kertaakaan koko viikonloppuna.
– Okei. se oli sitten hyvä pätkä. Pystyimme sopeutumaan päivän ensimmäisen pätkän jälkeen. Se näytti palkitsevan kahdella seuraavalla. Tunne autossa on ehdottomasti parempi.
Tänakin ja Rovanperän ero tällä pätkällä on 0,21 sekuntia kilometrillä. Se on selkeästi viikonlopun suurin ero pätkävoittajan ja toiseksi tulleen välillä. Ogier jäi huimat 0,44 sekuntia kilometrillä.
Klo 13.11: Ogier jää Rovanperän ajasta peräti 5,2 sekuntia. Kokonaistilanteessa eroa silti 24 sekuntia Ogierin hyväksi. Tänak on väliajoissa yli seitsemän sekuntia edellä.
– Ehkä rengas, koska päätimme laittaa yhden kovan renkaan. Hyvä veto häneltä. Ajoin itse ihan hyvin.
Ogier tutkailee pitkään haastattelija Molly Pettitin puhelimesta aikoja.
– Okei, olin vain liian hidas.
Klo 13.08: Katsuta häviää Rovanperälle 1,3 sekuntia, ja Rovanperä nousee kokonaistilanteessa edelle kolmanneksi 0,4 sekunnilla.
– Rengasrikko vasemmalla edessä. Menetin vähän aikaa viimeisellä kilometrillä.
Klo 13.05: Rovanperä on 3,4 sekuntia Neuvillea nopeampi. Katsutakin on jäämässä, ja Ogier on jo yli viisi sekuntia perässä. Rovanperä ei usko, että ero renkaissa on kovin iso mihinkään suuntaan.
Klo 13.01: Neuville alittaa Pajarin noteerauksen 5,1 sekunnilla. Rovanperä tulee perässä kovempaa, Katsuta puolestaan vielä Rovanperääkin kovempaa. Ogier puolestaan 3,6 sekuntia tätä kaksikkoa perässä 5,92 kilometrissä.
– Renkaani ylikuumenivat. Olen yllättynyt, että kova rengas oli hänelle (Rovanperälle) hyvä valinta. Yritin tehdä parhaani, mutta tuntui jo varhaisessa vaiheessa, että renkaat lämpenivät. Yritin olla huolehtimatta renkaista ja katsoa, mitä tapahtuu. Renkaat ovat uudet, eli tässä on opittavaa. Minulla on ollut auton perän kanssa vaikeuksia. Pitäisi ajaa puhtaammin, kun joudun paiskaamaan auton perää.
Rovanperällä on siis ainoana kuljettajana kaksi kovaa rengasta mukana aamupäivän lenkillä.
Klo 12.59: Pajari lyö Evansin 2,1 sekunnilla. Neuville, Rovanperä ja Katsuta tulevat vielä kovempaa. Ogierilla puolestaan huomattavasti varovaisempi aloitus.
– Ihan ok. Tie muuttuu nopeammaksi. Se on tämän päivän trendi. Ei mitään erityistä omasta puolestani. Ihan hyvä flow. Perushyvä ajo, joka tulee helposti. Paljon on silti parannettavaa.
Klo 12.56: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 6,7 sekunnilla, mutta Pajari on tulossa takaa taas kovempaa.
– Muutimme autoa illalla, ja siksi perä tuntuu olevan liian pehmeä. Se ei varsinaisesti auta.
Klo 12.50: McErlean on taas nopein M-Sport-kuljettaja. Hän jää Fourmaux'sta vain 2.9 sekuntia. Sesks ja Munster jäävät yli kymmenen sekuntia.
Klo 12.41: Fourmaux maalissa. Väliaikojen perustella hänen kruisailunsa on yhä liikaa M-Sport-kolmikolle.
– Kaunis pätkä. Tämä on kuin tanssimista autolla. Viimeisellä alamäkiosuudella oli valtavasti aurattavaa. Pitoa ei ollut yhtään. Yritän silti nauttia. Saan ajaa Rally1-autolla.
Klo 12.25: Ja Fourmaux liikkeelle!
Klo 12.13: Sitten käännetään katseet aamupäivän lenkin viimeiseen pätkään, joka on tuttuakin tutumpi Amarante. Kyseessä on ralli pisin erikoiskoe, joka oli tosin viime vuonna vielä 15 kilometriä pidempi.
EK13 Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 13:18,1 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +0,2 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +2,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,4 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,5 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +9,6 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +12,8 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +15,2 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +29,0 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +31,1 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +32,6 |
Klo 11.36: Tässä Tänakin viimeiset kilometrit ja haastattelu ek:n päätteeksi:
Voittotaistelu tiivistyy! Tänakilla rengasrikko – epäuskoinen reaktio ek-maalissa.
Klo 11.31: MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko antaa kehut Tänakille ja tekee mielenkiintoisen huomion olosuhteista.
– Tänak toi auton maaliin tyhjällä renkaalla ilman, että se putosi vanteelta. Aikatappio minimoitiin, ja hän säilytti johtopaikkansa.
– Aina kun tien luonne muuttuu nopeammaksi flow-pätkäksi, se sataa heti Toyotalle. Hitaammat pätkät menevät Hyundaille. Tämä menee ihan kissa–hiiri-leikkinä tästä eteenpäin. Hienoa, että molemmat kuljettajat selvästi nauttivat tästä, että saa ajaa kilpaa.
Tänakin ja Ogierin osalta on hyvä muistaa myös se, että he ovat tunnetusti hyvät ystävät keskenään.
Klo 11.22: Ogier ottaa taas 2,4 sekuntia Tänakilta pois. Ero nyt vain kaksi sekuntia heidän välillään! Tänak oli 13,5 kilometrissä jo neljä sekuntia Ogieria edellä, mutta menetti tämän jälkeen loppupätkällä sekunnin kilometrillä Ogieriin nähden.
Huima heilahdus, jota selittää Tänakin vasemmassa takarenkaassa oleva puhkeama.
– Toin vain auton läpi, jottei rengas lähtisi vanteelta.
Tänakia naurattaa, kun hän kuulee, että Ogier on silti yhä hänen takanaan.
– Aijaa. Hänkin taisi rikkoa renkaansa, virolainen murjaisee.
Klo 11.19: Ogier nipistää kuin nipistääkin Katsutan ajan alle. 0,2 sekuntia Toyota-kaksikon välinen ero tällä pätkällä Ogierin hyväksi.
– Täytyy olla ihan parhaimmillaan. Tämä oli vähän raju pätkä paikoitellen.
Klo 11.16: Katsuta lataa 4,2 sekuntia kovempaa kuin Neuville ja nousee samalla takaisin kolmanneksi ohi Rovanperän. Eroa Toyota-kaksikon välillä nyt 0,9 sekuntia Katsutan hyväksi.
– Pidin vain rytmini. Eihän Kallelle tapahtunut mitään? Katsuta hämmästelee kuultuaan, että hän oli reilusti Rovanperää nopeampi.
– Kiva kuulla, mutta en tiedä, miksi näin tapahtui.
Klo 11.13: Rovanperä jää Neuvillesta 0,1 sekuntia.
– Tuntui liukkaalta. En saanut hyvää pitoa tai tasapainoa autoon. Vaikeampaa kuin aamun ensimmäisellä.
Klo 11.11: Neuville repäisee taas 5,2 sekuntia Pajarin ajasta pois.
– Ajoin todella hyvin, mutta en pysty pitämään perää linjalla. Menetän kymmenyksen siellä, toisen täällä. Ajo oli hyvä, mutta aika ei tule olemaan nopein.
Klo 11.08: Pajari on toistamiseen nopeampi kuin Evans. 3,2 sekuntia eroa heidän välillään. Tästä erosta yli kaksi sekuntia tuli viimeisten kahden kilometrin aikana.
– Oli todella vaikeaa. Joissain paikoissa oli jo linjaa, josta sai pitoa. Toisisa paikoissa ei ollut mitään.
Klo 11.06: Evans alittaa Fourmaux'n ajan 2,4 sekunnilla, mutta Pajari on taas nopeampi väliajoissa.
– Ihan ok, aika vähän pitoa. Ei mitään erityistä.
Klo 11.01: McErlean on tälläkin ek:lla nopein M-Sport-kuljettaja, mutta hänkin jää Fourmaux'sta 13,8 sekuntia.
Klo 10.48: Fourmaux kertoi päivän avauspätkän jälkeen olevansa road tripillä Nyt hän on kurvaillut tämän pätkän läpi. M-Sport-kolmikko on taas jäämässä hänen ajastaan.
– Irtosoraa on todella paljon. Pidon kanssa on vaikeaa.
Klo 10.35: Seuraava pätkä käyntiin. Fourmaux taas ensimmäisenä liikkeelle.
EK12 Vieira do Minho 1 (17,69 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 10:35,7 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +2,6 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,5 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,0 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +12,7 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +15,0 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +23,0 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +28,5 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +37,6 |
11. | Grégoire Munster | M-Sport | +39,3 |
Klo 10.19: Tänak taipuu Ogierille 2,6 sekuntia. Kokonaistilanteessa virolaistähden johtomarginaali kutistuu 4,4 sekuntiin.
– En ole yllättynyt. En voi tehdä paljoakaan enempää. Supermonimutkaista. En voi ajaa niin kuin pitäisi. Auton ja kuljettajan välillä ei ole riittävää harmoniaa.
Erikoiskokeen pituuteen peilattuna Ogierin pohja-aika on viikonlopun kovin veto. Tänak jäi hänestä 0,15 sekuntia kilometrillä.
Klo 10.17: Ogierilta jäätävä aloitus päivään. Hän on 3,4 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä. Ogier kuulee tämän ja myös sen, että hän on väliajoissa Tänakia edellä.
– Tunnen Ottin. Hän on kova kilpailija. Odotan aina tällaisia taisteluita hänen kanssaan, mutta tiedän, että tästä ei tule helppoa.
Klo 10.14: Katsuta taipuu Rovanperälle 4,6 sekunnilla. Rovanperä nousee tämän myötä kokonaistilanteessa kolmanneksi.
– Ajan vain tasaista vauhtia ja katson, mitä tapahtuu. Olosuhteet ovat aika erilaiset, eikä tunne ole yhtä hyvä kuin eilen iltapäivällä.
Klo 10.11: Rovanperä tulee vielä 3,1 sekuntia Neuvilleakin kovempaa!
– Ihan ok. Otin kovia renkaita tälle lenkille. Täällä se ei tainnut toimia niin kuin olisin odottanut. Mutta ei tämä huonosti mennyt. Teemme parhaamme noustaaksemme ylöspäin.
Klo 10.08: Neuville lataa 6,2 sekunnin pohjat Pajariin nähden.
– Oli vaikea pitää perä linjalla. Pääsin hyvällä tasapainolla mutkaan sisään. Jos vauhtia oli liikaa, menetin auton perän. Jos pystymme parantamaan tätä, tämä on ihan ok.
Klo 10.05: Pajari on 2,3 sekuntia Evansia nopeampi! Hieno veto.
– Ihan hyvä fiilis. Ihan ok ajo, ei mitään hullua. Oli ihan makee pätkä ajaa. Luulen, että tie paranee, vaikka se on kostea ja hyvännäköinen.
Klo 10.02: Evans lataa ensimmäisen mittatikun alittaessaan Fourmaux'n ajan 8,0 sekunnilla. Evans kertoo nauttivansa lähtöpaikastaan eilisen aurauspäivän jälkeen.
– Kiva pätkä. Yritän nauttia. Joitain liukkaita paikkoja, mutta kokonaisuudessaan ihan ok.
Pajari tulee kylläkin perässä kovempaa, ja Neuville on väliajoissa peräti kuusi sekuntia Evansia edellä.
Klo 10.01: McErlean jää Fourmaux'sta 5,5 ja nousee tallikaverinsa Munsterin edelle. Pidon puutetta valitellut Munster on hitain M-Sport-kuljettaja jäätyään Fourmaux'sta 16,3 sekuntia.
Klo 9.53: Vaikka Fourmaux tuskin ajaa, varsinkaan tuolta lähtöpaikalta, kovin kovaa tänään, Sesks häviää 14,6 sekuntia. Myös McErlean ja Munster ovat häviämässä Fourmaux'lle. Evans sen sijaan avannut 1,5 sekuntia kovempaa.
Klo 9.47: Fourmaux maalissa.
– Tämä on ihan erilainen päivä. Eilen oli paljon bedrockia, tänään tie on hiekkaisempi. Pitoa on itse asiassa aika vähän.
Klo 9.38: Rovanperän rengasvalinta (ainoana kaksi kovaa ja vain kolme pehmeää) puhuttaa MTV Urheilun selostamossa.
– Kalle tulee taaempaa ja rengaskuluma on sitä kautta kovempaa. Olettaisi, että ajotuntuman puolesta Rovanperä nimenomaan tykkäisi, että on neljä pehmeää autossa, asiantuntija Riku Tahko pyörittelee Rovanperän rengasvalintaan liittyen.
Rovanperällä on siis aina vähintään yksi kova rengas autossa alla.
Klo 9.35: Fourmaux lähtee normaalisti pätkälle.
Klo 9.30: Tästä vielä suomalaiskuskien mietteet perjantain päätteeksi:
2:03Kalle Rovanperän lähtöpaikka kohenee merkittävästi: "Lähdetään ajamaan hyvää päivää."
2:00Sami Pajarilta ehdoton tyrmäys illan videosulkeisille: "Ei pysty."
Klo 9.15: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan päivän tapahtumia. Eilisen yli 15-tuntisen rykäisyn jatkoksi kuljettajat ovat heränneet tänään viideltä, ja pian taas mennään.
Päivän ohjelma on perinteisempi kuin eilen: kaksi kolmen pätkän lenkkiä, joita erottaa pitkä päivähuolto. Päivä päättyy legendaariselle Lousadan rallicross-radalle.
Rovanperän tapauksessa lähtökohdat ovat täysin erilaiset kuin eilen. Huomattavasti kohentunut lähtöpaikka tarjoaa mahdollisuuden iskuun. Eilisen toinen lähtöpaikka vaihtuu tänään kahdeksanteen tai yhdeksänteen lähtöpaikkaan riippuen siitä, ajaako eilen keskeyttänyt Fourmaux päivää läpi ollenkaan.
– Sanoisin, että lähdetään ajamaan hyvää päivää. Toivotaan, että vauhti paranee lähtöpaikan myötä automaattisesti, Rovanperä sanoi perjantain päätteeksi.
– Huomenna on taas vähän erilaiset pätkät. Aika vaikea tänään valita, mitä rengasta aamulenkille ottaa. Ei ole ihan helppo valinta.
Ja rengavalinnoista puheen ollen: ne ovat jo tiedossa. Rovanperällä on ainoana mukana kaksi kovaa ja vain kolme pehmeää rengasta.
Tosin Rovanperän mukaan Hankookin kovan ja pehmeän renkaan välinen ero on pienempi kuin esimerkiksi Pirellillä.
– Se on vähän enemmän fiilispohjalta. Ne ovat erilaisia ajaa. Mutta ei ehkä vauhdillisesti niin iso ero.
Tässä ovat pääluokan kuljettajien rengasvalinnat lauantain ensimmäiselle lenkille.