Kalle Rovanperä teki täysin käsittämättömän tempun – rallilegendalta karu kuittaus: näin perjantai Kanarialla eteni

1:47imgKalle Rovanperä latasi perjantaihin kuudennetkin pohjat: "Aivan veret seisauttavaa toimintaa."
Julkaistu 25.04.2025 09:45(Päivitetty 25.04.2025 23:07)
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä ajoi pohja-ajan perjantain kaikille kuudelle erikoiskokeelle Kanarian MM-rallissa. Toyotat ovat päivän päätteeksi viitoisjohdossa, toisena Sébastien Ogier, kolmantena Elfyn Evans, neljäntenä Sami Pajari ja viidentenä Takamoto Katsuta. MTV Urheilu seurasi tapahtumia tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 15.–18.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Lue myös: Kalle Rovanperä löi Tomi Tuomiselle jauhot suuhun – "Et"

Lue myös: Kalle Rovanperä: "Aika raaka kyyti"

TILANNE 6/18 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota1:10:31,8
2.Sébastien OgierToyota+26,8
3.Elfyn EvansToyota+36,4
4.Sami PajariToyota+55,3
5.Takamoto KatsutaToyota+1:06,0
6.Thierry NeuvilleHyundai+1:13,3
7.Ott TänakHyundai+1:14,1
8.Adrien FourmauxHyundai+1:14,8
9.Grégoire MunsterM-Sport+2:11,1
10.Joshua McErleanM-Sport+3:16,2

SEURANTA:

EK6 La Aldea–Mogan 2 (17,83 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota10:34,4
2.Sébastien OgierToyota+1,7
3.Sami PajariToyota+5,1
4.Elfyn EvansToyota+6,3
5.Thierry NeuvilleHyundai+7,6
6.Takamoto KatsutaToyota+7,9
7.Ott TänakHyundai+10,2
8.Adrien FourmauxHyundai+15,8
9.Grégoire MunsterM-Sport+16,3
10.Joshua McErleanM-Sport+26,4

1:50imgOliko Kalle Rovanperän päivä täydellinen? Näin suomalaistähti kommentoi.

0:57imgSébastien Ogier veisteli Kalle Rovanperästä: "Yksi pikkujätkä oli nopeampi kuin kukaan muu."

1:19imgElfyn Evans oli turhautunut, vaikka tiimillä kulki.

2:14imgSami Pajarin rengasvalinnassa kyse tiimipelistä? – "Tulee tämmöinen junnu."

1:11imgTakamoto Katsuta: "Auto ei tahdo mennä kuten haluan."

1:14imgThierry Neuville hymyili mutta ei Hyundain suorituskyvylle: "Vaikea hyväksyä."

1:22imgOtt Tänak velmuili Tomi Tuomiselle: "Hyvää yötä."

Klo 21.39: Ralli jatkuu huomisaamuna. Lauantain ensimmäinen erikoiskoe kaasutellaan kello 10.05 alkaen.

Klo 21.21: Toyotat lähtevät lauantaihin viitoisjohdossa. Hyundait Neuville, Tänak ja Fourmaux mahtuvat tiukasti 1,5 sekunnin sisään sijoilla 6–8.

Klo 21.18: Päivän viimeisimmät pääluokan kuljettajat myös maalissa. Munster häviää Rovanperän pohja-ajalle 16,3 sekuntia ja McErlean 26,4 sekuntia.

Klo 21.12: Pajari puolestaan taipuu Rovanperän ajalle 5,1 sekuntia. Hän on oivallisesti pätkän kolmanneksi nopein.

– Tosi hyvä päivä. Aamulla vähän turhaa varovaisuutta, mutta fiilis lähti siitä tosi paljon paremmaksi. Nyt flow alkaa löytyä ja hyvältä tuntuu ajaa pätkiä.

Klo 21.09: Katsuta läpäisee erikoiskokeen 7,9 sekuntia Rovanperää verkkaisemmin.

Klo 21.07: Siinä se on jälleen. Rovanperä lyö kärkiajan, 1,7 sekunnin erolla Rovanperään.

– Aivan veret seisauttavaa toimintaa, selostaja Aleksis Ärje elämöi.

Rovanperästä tuntuu hyvältä. Hän sanoo, että on yllättävän mukavaa, että mukana on tällainen (puhdas) asfalttiralli, jollaista ei ole ollut pitkään aikaan.

– Tosi hyvä päivä kyllä. Ei voi hirveästi moittia. Koetetaan jatkaa huomenna samalla lailla.

1:47imgKalle Rovanperä lataa perjantaihin kuudennetkin pohjat: "Aivan veret seisauttavaa toimintaa."

Klo 21.05: Fourmaux'lla on takkuista. Ogierille tulee takkiin 14,1 sekuntia. 

Klo 21.00: Ogier napsauttaa kärkiajan 4,6 sekunnin kaulalla Evansiin.

Haastattelija luonnehtii jo Ogierille tämän päivää fantastiseksi.

– Emme voi sanoa fantastiseksi, koska Kalle on ollut meitä parempi, rallilegenda kuittaa mutta toteaa auton tasapainon tuntuneen paremmalta iltapäivällä.

Kisassa toisena jatkava Ogier pohtii taistelevansa enää kolmantena olevaa Evansia vastaan.

Klo 20.57: Seuraavina maalissa Neuville ja Tänak. Neuville jää Evansista 1,3 sekuntia, Tänak 3,9 sekuntia.

Päivä on ollut Hyundaille vaivalloinen. Neuville sanoo, "ettei tiedä, opimmeko tänään mitään".

– Tällaisia päiviä on todella vaikea niellä. Tämä ei ole kuitenkaan maailmanloppu. Tiedämme, että jäljellä on kaksi päivää, ja meidän täytyy pysyä positiivisina ja jatkaa työntekoa.

Tänak kommentoi päivän olleen vaativa. Vauhdillisesti hän on omienkin sanojensa mukaan ollut kaukana ja hänellä on ollut auton kanssa ongelmia.

Klo 20.53: Elfyn Evans on saanut ensimmäisenä ajopäivänsä pakettiin. MM-sarjan johtaja on pitänyt Kanarian kisassa kolmatta sijaa.

– Se oli aika ok. Tunne ei ole vieläkään upea ollakseni rehellinen, Evans sanoo ja jatkaa, että on vaikea saada osumaan joka paikkaan, mikä turhauttaa.

Klo 20.43: Viedään päivän viimeistä. Tekeekö Rovanperä päivään täydellisen rivin ja nasauttaa vielä kuudennet pohjat?

EK5 Velleseco–Artenara 2 (15,27 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota8:55,5
2.Elfyn EvansToyota+2,4
3.Sébastien OgierToyota+2,8
4.Sami PajariToyota+4,6
5.Thierry NeuvilleHyundai+5,9
6.Takamoto KatsutaToyota+6,2
7.Ott TänakHyundai+7,0
8.Adrien FourmauxHyundai+10,2
9.Grégoire MunsterM-Sport+18,7
10.Joshua McErleanM-Sport+27,6

1:36imgKalle Rovanperä yllätti asiantuntija Jari Ketomaan: "Olin väärässä ihan totaalisesti."

Klo 19.40: Viimeisetkin pääluokan pilotit ovat kaasutelleet pätkän läpi. Munster jäi Rovanperän pohjista 18,7 ja McErlean 27,6 sekuntia, ja he ovat jälleen hitaimmat.

Klo 19.35: Pajari kellottaa erikoiskokeen nelosajan, 4,6 sekuntia Rovanperän pohjista. Pajari vankistaa asemaansa rallin nelossijalla. Katsuta nousi puolestaan täpärästi Fourmaux'n edelle kisan viitoseksi: Toyotalla on nyt kisassa viitoisjohto.

Jari Ketomaa suitsuttaa myös Pajaria:

– Kyllä on annettava positiivista palautetta Pajarin ajosta. Nyt on tasaisuutta ja vauhtia. Nyt ollaan niissä haminoissa, joissa pitää ollakin. Hyvä, Sami, ihan loistavaa työtä.

Pajari toteaa, ettei mennyt täydellisesti. Pito vaihteli, eikä hän löytänyt aina parasta ajolinjaa.

– Kyllä siellä on vieläkin, missä pystyisi parantaa. Mutta ihan hyvä fiilis ja tulee aika helposti, kuljettaja virkkoo.

Klo 19.31: Eivät ole muut uhkaamassa Rovanperän pohjia. Katsuta häviää pätkällä 6,2 sekuntia. Pajari on väliajoissa Rovanperää jäljessä.

Klo 19.28: Tämä tuskin yllättää enää ketään. Rovanperä iskee toistaiseksi nopeimman ajan, 2,4 sekunnin erolla Evansiin.

– Tämä on uskomatonta, tämä on fantastista, selostaja Aleksis Ärje hehkuttaa ennakoiden, että tämä pohja-aika Rovanperällä myös pysyy.

Rovanperä tuumii pätkien menneen mallikkaasti.

– Ihan hyvin menee. Yritetään jatkaa samalla lailla, hän sanoo ja jatkaa, että päivä olisi hyvä, jos viimeinenkin erikoiskoe natsaa.

1:31imgKalle Rovanperä jatkaa hurjasti – pohja-aika 5/5: "Tämä on uskomatonta."

Klo 19.27: Fourmaux jää Evansista 7,8 sekuntia ja on toistaiseksi hitain. 

– Ei ole mitään sanottavaa. Olemme vain hitaita, Fourmaux sanoo.

Rovanperä rykii nopeimpia väliaikoja. Pohjat ovat taas lähellä.

Klo 19.23: Ogier vetää Evansin kanssa liki tasatahtia, mutta taipuu 0,4 sekunnilla.

Ogierilta kysytään Rovanperästä, joka on pystynyt päihittämään kaikki muut jokaisella pätkällä.

– Hän on vain nopeampi. Haluaisimme tietää, miksi, rallilegenda sanoo.

Klo 19.21: Pätkä menee Tänakilta 1,1 sekuntia Neuvillea hitaammin. Hän jää Evansista 4,6 sekuntia.

– Mikään ei ole muuttunut, Tänak tuumii.

Klo 19.17: Neuville on pätkällä 3,5 sekuntia Evansia hitaampi. Hyundai on ollut hukassa, eikä sitä kiertele Neuvillekaan.

– Renkaat toimivat kelpo lailla, ne ovat pienin ongelma tällä hetkellä.

Klo 19.16: Evans ei ole tyytyväinen kulkuunsa. Se ei ole hänen mukaansa riittävän hyvää. Pätkän maaliin ajanut britti on kuitenkin päihittämässä ainakin Neuvillen, joka on ollut väliajoissa jäljessä.

– Oli vaikeaa aamulla ja on yhä vaikeaa. Sumua on vähän, vaikka tie on kuiva.

Klo 19.06: Kalle Rovanperän kartanlukijan Jonne Halttusen leukanivel on kipeä. Sillä on vaikutuksensa puhumiseen ja sitä kautta toimimiseen rallissa, mitä asiantuntija Jari Ketomaa käy läpi. Hän kiteyttää, että Halttusen on mietittävä, mitä hän puhuu.

– Jonne ei ole niitä hiljaisempia kavereita, ei auton sisällä pätkällä kun ajetaan kahtasataa. Kun nuottia pitää tulla, sitä muuten tulee ja oikealla kohdalla. Huippuammattilainen, mutta myös hauska veikko pätkien ulkopuolella. Juttelee kaikkien kanssa ja antaa omat mielipiteet, luo fiilistä Kallen ajamiseen. Puhumista pitää nyt Jonnen vältellä jopa. 

EK4 Valsequillo–Telde 2 (26,32 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15:39,9
2.Sébastien OgierToyota+4,5
3.Elfyn EvansToyota+7,5
4.Sami PajariToyota+11,2
5.Takamoto KatsutaToyota+12,6
6.Ott TänakHyundai+14,0
7.Thierry NeuvilleHyundai+14,4
8.Adrien FourmauxHyundai+14,6
9.Grégoire MunsterM-Sport+28,0
10.Joshua McErleanM-Sport+39,4

Klo 18.04: McErlean on pätkän selkeästi hitain pääluokan kuljettaja, 39,4 sekuntia Rovanperän ajasta.

Klo 17.58: Pajari puolestaan taipuu Rovanperälle 11,2 sekunnilla. Hän nousee kuitenkin Fourmaux'n edelle rallin nelostilalle.

– Ihan ok. Paljon parempi fiilis tällä pätkällä mitä aamulla. Katsotaan, mitä nuo muut pätkät tuovat, mutta ihan jees.

Pajari sanoo englanninkielisessä haastattelussa, että hänen "persauksensa" kertoi hyvästä tuntumasta. Suomalaisen puheet naurattavat selostamossa.

1:56imgSami Pajarin kommentti "persauksesta" aiheutti hilpeän reaktion selostamossa.

Munster jää puolestaan Rovanperästä 28 sekuntia.

Klo 17.53: Katsuta ottaa Rovanperältä takkiin 12,6 sekuntia. Japanilainen valittelee aliohjautuvuutta.

Klo 17.50: Siinä se on: Rovanperä naulaa pohja-ajan 4,5 sekunnin erolla Ogieriin. 4/4 tänään.

Rovanperä kasvattaa rallin kokonaisjohtoaan ja on nyt 22,3 sekuntia edellä toisena jatkavaa Ogieria.

Rovanperä sanoo, että hyvin tulee ja jatketaan vain samalla lailla.

– Olen aika iloinen. Teimme pieniä muutoksia huollossa. Meni ehdottomasti parempaan suuntaan. Voimme yhä parantaa, kuten kaikki muutkin, suomalainen virkkoo.

Asiantuntija Jari Ketomaa hehkuttaa Rovanperän ajamista vuolaasti:

– Kyllä Ogier yritti ihan kaikkensa, oli hengästynyt pätkän maalissa. Katse oli sellainen, että nyt ei jätetä mitään tuolle ek:lle. Olen aivan sataprosenttisen varma, että Ogier ajatteli pätkän maalissa, että nyt tuli hyvin, että ei tule Rovanperä kovempaa. 4,5 sekuntia, jätkät! Se on oikeasti ihan ikuisuus. Kalle Rovanperä pyyhki ihan totaalisesti lattiaa muilla tällaisessa rallissa. On kyllä huikea veto tuolta kaverilta, täytyy sanoa.

Ketomaa sanoo, että nyt katsotaan Ogierin kestävyyttä, mihin hän pystyy ja lähteekö vielä kirimään. Asiantuntija toteaa Rovanperän ladanneen pahan iskun voittotaistelun kannalta.

Klo 17.47: Rovanperä porhaltaa jälleen kovaa. Hän on 25 kilometrissä 3,9 sekuntia Ogieria nopeampi. Pohjat jälleen tuloillaan.

Klo 17.46: Ogier on takonut pohjat. Hän on 3,1 sekuntia Evansia nopeampi. 

– Lämpötilan ollessa iltapäivällä korkeampi ei ole vieläkään helppoa. Auton sisällä on ok, mutta renkaat kärsivät ja liikkuvat hitosti. 

Ogierin jälkeen ajava Fourmaux jää ranskalaisen ajasta 9,9 sekuntia.

Klo 17.41: Tänak on niukasti, 0,4 sekuntia Neuvillea nopeampi, mutta jää Evansista 6,5 sekuntia.

Näkyvyys on Tänakin mukaan aamua parempi, auto puolestaan käyttäytyy samalla lailla.

Klo 17.38: Neuville ei pysty alkuunkaan vastaamaan. Hän jää Evansin pätkäajasta 6,9 sekuntia.

Neuville myöntää ottaneensa shikaanissa pientä osumaa.

– Ei ollut hyvä pätkä.

Autoon tehtiin hänen mukaansa liikaa muutoksia, jotta hän alkaisi niistä kertoa.

Klo 17.35: Evans on päässyt pätkän maaliin. 10 kilometrin väliajassa kärjessä on Ogier. Rovanperä on paahtanut 2,5 kilometriin kaikkein nopeimmin, ja se on toistaiseksi reitin alkupäässä ajavan suomalaisen ainoa väliaika. 

Klo 17.16: Nyt iltapäivällä ajetaan samat kolme pätkää, jotka kaasuteltiin myös aamupäivän lenkillä. Kalle Rovanperä paahtoi pohjat jokaiselle erikoiskokeelle aamupäivällä.

Klo 17.08: Pääluokan kuljettajat lähtevät identtisin rengasvalinnoin iltapäivän lenkille. Aamupäivällä viiden kovan renkaan kattauksesta poikkeavalla paletilla menivät vain Pajari (4+2) ja Katsuta (4+1).

kuljettaja:talli:kovaa:pehmeää:
Elfyn EvansToyota5 
Thierry NeuvilleHyundai5 
Ott TänakHyundai5 
Sébastien OgierToyota5 
Adrien FourmauxHyundai5 
Kalle RovanperäToyota5 
Takamoto KatsutaToyota5 
Sami PajariToyota5 
Grégoire MunsterM-Sport5 
Joshua McErleanM-Sport5 

EK3 La Aldea–Mogan 1 (17,83 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota10:39,5
2.Sébastien OgierToyota+2,0
3.Elfyn EvansToyota+3,9
4.Sami PajariToyota+4,5
5.Takamoto KatsutaToyota+6,6
6.Adrien FourmauxHyundai+9,6
7.Thierry NeuvilleHyundai+10,5
8.Ott TänakHyundai+11,3
9.Grégoire MunsterM-Sport+16,0
10.Joshua McErleanM-Sport+26,2

Klo 15.54: Sami Pajari puolestaan kertoi olevansa tyytyväinen viidenteen sijaansa, mutta ajaminen itsessään jätti vielä toivomisen varaa:

1:37imgSami Pajarille kaivettiin viime hetkellä ässä hihasta – flow hukassa.

Klo 15.50: Sitten Hyundai-kaksikko Neuville–Tänak, jotka molemmat ovat olleet isoissa ongelmissa:

1:07imgMaailmanmestari Thierry Neuville täysin hukassa – kaikki toivo insinöörien harteille.

0:43imgOtt Tänak avasi Hyundain isoa ongelmaa: ”Emme aja kovin ratamaisesti.”

Klo 15.37: Huoltoalueelta saadaan kuljettajien kommentteja. Ensimmäisenä kärkikaksikko Rovanperä–Ogier:

2:33imgKalle Rovanperä hämmästeli itsekin kyytiään – iso huomio renkaista: ”Vaikea pitää ikkunassa.”

0:49imgSébastien Ogier yllättyi Kalle Rovanperän vauhdista.

Klo 14.11: Rovanperän aloitus tähän kisaan on ollut ennennäkemätön. Hän ei ole koskaan aikaisemmin voittanut MM-rallin kolmea ensimmäistä erikoiskoetta. Ja muistetaan, että hän oli nopein myös eilisen testi-ek:lla.

Tämänhetkinen johtomarginaali Ogieriin nähden on sekin Rovanperän kohdalla ennennäkemättömän iso, kun huomioidaan ajetut kilometrit. Toyota-kaksikon ero tähän mennessä 0,3 sekuntia kilomterillä Rovanperän hyväksi.

Klo 14.00: Toyota vie tältä pätkältä viisi ensimmäistä sijaa! M-Sportin Munster ja McErlean häviävät kaikille Hyundai-kuskeille.

Klo 13.57: Katsuta jää Rovanperästä 6,6 sekuntia, Pajari vain 4,5 sekuntia. Kokonaistilanteessa Pajari on hienosti viidentenä vain 0,2 sekunnin päässä parhaasta Hyundai-kuljettajasta eli Fourmaux'sta.

– Todella nautinnollinen pätkä. Yleisesti ottaen aika kuiva aamupäivä. Paljon jäi parannettavaa. En haluaisi puskea kovin paljoa enempää, mutta voin ajaa puhtaammin. Toivottavasti iltapäivä on parempi, Pajari sanoo.

Klo 13.51: Rovanperä lyö Ogierin 2,0 sekunnilla. Se on 3/3 Rovanperälle tämän aamun osalta. Huima aloitus kisaan ja 17,8 sekunnin johtomarginaalilla päivähuoltoon.

– Ei hyvä ollenkaan. Tällä pätkällä oli vaikeaa, varsinkin alussa. En tiedä miksi, mutta auto aliohjasi paljon. En saanut renkaita ja tasapainoa toimimaan. Loppu tuli paljon paremmin.

Klo 13.48: Fourmaux on nytkin nopein Hyundai, mutta tappiota Ogierille tulee 7,6 sekuntia. Seuraavana Rovanperä, joka on väliajoissa Ogieria edellä.

Klo 13.45: Ogier ottaa kiinnityksen pohja-aikaan 1,9 sekunnin erolla Evansiin.

– Ihan ok. Meillä oli vaikeinta ensimmäisellä pätkällä. Tämä on leveää tietä. Ihan ok, ei täydellistä. Otetaan iltapäivälle lisää yritystä.

Klo 13.42: Tänak jää Evansista 7,4 sekuntia. Hän on yhtä lailla pettynyt autonsa suorituskykyyn kuin Neuville.

– Olen aika yllättynyt näistä ongelmista. Kyse ei ole siitä, että olisin jotenkin sekaisin. Jos insinöörit eivät tiedä, mitä tapahtuu, miksi minun pitäisi tietää?

Klo 13.39: Neuville jää Evansista 6,6 sekuntia. Kokonaistilanteessa ero MM-sarjan kärkikaksikon välillä on 25,2 sekuntia Evansin hyväksi.

– Tämä ei ole kovin nautinnollista. Homma ei toimi. En voi ottaa mitään linjaa. Käännän käsijarrulla. Se on ainoa, mitä voimme tehdä.

Neuville on ollut koko aamun aivan hukassa autonsa kanssa.

Klo 13.36: Evans pätkän ja aamupäivän lenkin maalissa.

– Yritimme tehdä sen, minkä voimme. Ei helppo pätkä. Oli paljon nuottikorjauksia. Tämä oli nuotituksella yksi ruuhkaisimmista pätkistä.

Klo 13.25: Ja sitten mennään. Evans liikkeellä.

13.20: Aamupäivän viimeinen pätkä on alkamassa. Sitä odotellessa ehtii lukea vaikka tämän kisan nuotituksesta, joka osoittautui kuljettajille todella vaikeaksi: MM-rallitähdet heitettiin "painajaismaiseen" paikkaan – Kalle Rovanperä tekee tylyä jälkeä

EK2 Velleseco–Artenara 1 (15,27 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota8:59,5
2.Sébastien OgierToyota+6,7
3.Elfyn EvansToyota+9,8
4.Adrien FourmauxHyundai+11,8
5.Sami PajariToyota+12,4
6.Ott TänakHyundai+14,6
7.Thierry NeuvilleHyundai+15,3
7.Takamoto KatsutaToyota+15,3
9.Grégoire MunsterM-Sport+23,7
10.Joshua McErleanM-Sport+35,7

Klo 12.26: M-Sport-kuljettajat ovat tälläkin pätkällä selkeästi muita hitaampia. Ja Munster heistä selkeästi nopeampi.

Klo 12.19: Pajari ajaa ristirengastuksella. Hänellä on kaksi kovaa ja kaksi pehmeää rengasta alla. Tappiota Rovanperälle 12,4 sekuntia, mutta hän on nopeampi kuin Tänak, Katsuta ja Neuville.

– Tunne ei ollut lainkaan pöllömpi. Se oli parempi kuin ensimmäisellä pätkällä. Ehkä renkaat alkoivat olla liian pehmeät. Kosteita paikkoja ei ollut niin paljon. Kova rengas olisi ollut parempi. Muuten ajaminen oli ihan ok.

Klo 12.16: Katsuta ajaa tasa-ajan Neuvillen kanssa. Eroa Rovanperän tulee 15,3 sekuntia.

Klo 12.13: Rovanperä on 6,7 sekuntia nopeampi kuin Ogier! Ero kärkikaksikon välillä on kahden pätkän jälkeen 15,8 sekuntia Rovanperän hyväksi! Ja tässä kisassa piti ajaa kilpaa kymmenyksistä... Rovanperä ajaa nämä ennakkoarviot roskakoriin.

– Olisin voinut ajaa paremmin. Alussa flow ei ollut niin hyvä, vaikka olosuhteessa ei ollut mitään vikaa. Sumua on paljon, ja se liikkuu. On vaikea puskea tässä olosuhteessa. Etuautomme tekee mainiota työtä nuottien kanssa.

Klo 12.10: Fourmaux jää Ogierista 5,1 sekuntia, ja Rovanperä taas on tulossa yhtä paljon kovempaa kuin ranskalaismestari!

Klo 12.07: Ogier ottaa kiinnityksen pohja-aikaan alittamalla Evansin ajan 3,1 sekunnilla. Samalla hän nousee kokonaistilanteessa tallikaverinsa edelle. Rovanperä tulee taaempana vieläkin kovempaa.

Klo 12.04: Myös Tänak taipuu Evansille. Eroa maalissa lopulta 4,8 sekuntia. Ogier ja Fourmaux väliajoissa nopeampia kuin Evans. Rovanperä saatiin juuri pätkälle.

Klo 12.01: Neuville jää Evansista 5,5 sekuntia.

– En ole yllättynyt. En voi kertoa, mikä on pielessä. En tiedä. Yritän parhaani. Jokin on pielessä. Kukaan ei osaa kertoa, mikä se on, enkä tiedä itsekään.

Klo 11.58: Evans pätkän maalissa, ja ainakaan Neuville ei pysty vastaamaan hänen vauhtiinsa – olkoonkin, että ero on huomattavasti pienempi kuin avauspätkällä. Tänak väliajoissa jopa Evansia edellä.

– Vaikeaa. Sumu oli paksua, ja olosuhde vaihteli. Olosuhde oli vähän parempi kuin odotin, mutta aika samanlainen kuin etuautonuoteissa.

Klo 11.53: Rengasvalmistaja Hankookin mukaan pätkän alussa on tihkusadetta, samoin 4,3–6,0 kilometrin kohdalla.

Klo 11.49: Evans taas ensimmäisenä pätkälle.

Klo 11.46: Pian mennään päivän ja rallin toisen erikoiskokeen merkeissä. Mahtaako Rovanperän mahtivauhti jatkua tälläkin pätkällä.

EK1 Valsequillo–Telde 1 (26,32 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15:43,0
2.Elfyn EvansToyota+6,5
3.Sébastien OgierToyota+9,1
4.Adrien FourmauxHyundai+12,8
5.Ott TänakHyundai+17,0
6.Takamoto KatsutaToyota+17,4
7.Sami PajariToyota+17,5
8.Thierry NeuvilleHyundai+19,6
9.Grégoire MunsterM-Sport+28,4
10.Joshua McErleanM-Sport+40,9

Klo 11.05: Emil Lindholmilta kelpo veto WRC2:ssa. Hän on kolmanneksi nopein ja häviää Yohan Rosselille vain 5,0 sekuntia.

Klo 10.46: McErleanin tappio Rovanperälle on yli 40 sekuntia, ja näin pääluokka on valmis.

Klo 10.43: Munster jää Rovanperästä lähes puoli minuuttia. Perässä tuleva tallikaveri McErlean on vielä hitaampi.

Klo 10.40: Pajari on kymmenyksen Katsutaa hitaampi. Eroa Rovanperään 17,5 sekuntia, mutta Neuville taipuu parilla sekunnilla.

– En ole kovin tyytyväinen. En vain löytänyt flow'ta. Ei tullut kovin puhtaasti. En tehnyt varsinaisesti virheitä, mutta oli vain vaikeaa. Nyt voimme parantaa.

Klo 10.37: Katsuta jää Rovanperästä peräti 17,4 sekuntia.

Klo 10.34: Rovanperä lataa 6,5 sekunnin pohjat! Se on huimat 0,25 sekuntia kilometrillä.

– Käsittämätön veto, MTV Urheilun selostaja Juho Kokko tiivistää.

Rovanperä ei menettänyt pätkän loppupäässä lainkaan aikaa Evansille, mutta hänkään ei ollut tyytyväinen rengaspaineisiin.

– Olen vähän yllättynyt. Ei tämä niin hyvältä tuntunut. Rengaspaine ei ollut ihanteellinen. Renkaan valmisteluun täytyy keskittyä seuraavalla pätkällä paremmin. Tuntui, ettei edessä ollut pitoa, Rovanperä sanoo.

Klo 10.31: Fourmaux on Hyundai-kuljettajista nopein. Hän jää Evansista 6,3 sekuntia.

– Kaunis pätkä. Ajoin hyvin, olen tyytyväinen. Auton tasapaino on ihan kunnossa, Fourmaux kuittaa.

Klo 10.30: Riku Tahko spekuloi Hyundai-kuskien tappiota Evansille:

– Jos Hyundain autoon ei olla saatu rakennettua niin paljon pitoa kuin Toyotaan, silloin rengas sutii enemmän, jolloin paine nousee enemmän. Onko niin, että rengaspaine nousee niin pilviin ek:n loppua kohden, että se on kuin neljällä saippuapalalla ajaisi. Siinä se Evansin vähän rauhallisempi startti sitten näkyy, kun saa pidettyä paineen paremmin kurissa. Niin kuin Ogier sanoi: paine nousee loppua kohden, ja silloin auto rupeaa olemaan vaikeammin ajettaa.

Klo 10.28: Ogier taipuu Evansille lopulta 2,6 sekuntia. 15 kilometrin väliajassa Rovanperä on vastaavasti peräti kuusi sekuntia Evansia edellä.

– Oli vaikeaa renkaiden kanssa. Painetta oli paljon, eikä se toiminut. Nautin siitä, että saan olla taas autossa. En tietenkään ole heti niin terävänä kuin olisin, jos ajaisin kaikki kisat, Ogier sanoo.

Klo 10.27: Fourmaux'lla kaikki kunnossa. Hän etenee tv-kuvissa normaaliin tapaan, mutta jostain syystä hänen viimeisin väliaika on 5,4 kilometristä.

Klo 10.26: Tänak häviää Evansille 10,5 sekuntia.

– Kamalan vaikeaa. Sellaista tämä on. Renkaat ovat pienin ongelma.

Klo 10.25: Näyttää siltä, että Fourmaux'lle on tapahtunut jotain, sillä nyt Rovanperä on jo 10 kilometrissä, eikä Fourmaux'ta näy sielläkään. Rovanperä tuossa kohtaa 3,2 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu.

Klo 10.24: Fourmaux'lle ei näy väliaikaa 7,5 kilometrissä. Perässä lähtenyt Rovanperä on jo tämän pisteen ohittanut...

Klo 10.22: Neuville häviää Evansille 13,1 sekuntia.

– Vaikea alku, Neuville kuittaa eikä sano mitään muuta edes kysyttäessä.

Pätkän alkupäässä Rovanperä 2,0 sekunnin pohjat 5,4 kilometriin.

Klo 10.19: Evans pätkän maalissa.

– Ihan ok. Muutamassa paikassa oli sumua ja kosteita tai märkiä mutkia.

Klo 10.16: Rovanperä lähtövuorossa seuraavana. Tähän mennessä Ogier on nopein kuljettaja pätkällä. Evans seuraavana, ja kaikki kolme Hyundai-kuljettajaa walesilaisen perässä väliajoissa.

Klo 10.15: Evansin ja Neuvillen ero kasvaa 15 kilometrissä 5,5 sekuntiin Evansin hyväksi.

– Tässä nähdään, miksi Neuville häviää. Auto rupeaa puskemaan, kun rengas saavuttaa lämpötilan. Tullaanko kuulemaan tuttu kommentti understeer, understeer. Kun rengas lämpenee enemmän, auto rupeaa puskemaan suoraan, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Klo 10.12: Evans ja Neuville ovat kirjanneet väliajat 7,5 kilometriin. Evans 2,8 sekuntia edellä.

Klo 10.06: Tässä rengasvalinnat ensimmäiselle lenkille:

kuljettaja:talli:kovaa:pehmeää:
Elfyn EvansToyota5 
Thierry NeuvilleHyundai5 
Ott TänakHyundai5 
Sébastien OgierToyota5 
Adrien FourmauxHyundai5 
Kalle RovanperäToyota5 
Takamoto KatsutaToyota41
Sami PajariToyota42
Grégoire MunsterM-Sport5 
Joshua McErleanM-Sport5 

Klo 10.03: Ralli on käynnissä! Evans ensimmäisenä matkaan.

Klo 10.00: MTV Urheilun MM-rallistudiossa yksi keskeinen ennakkopointti on se, kuka pystyy omaksumaan uuden kisan metkut nopeimmin. Mielenkiintoista on myös nähdä, jatkuuko Elfyn Evansin huima kyyti myös tässä kisassa. Lisäksi kyseessä on ensimmäinen kerta MM-sarjassa, kun Hankookin kova rengas on käytössä.

Varmasti asfaltti on Hankookille tutuin ja helpoin pinta. Afalttirenkaan kanssa he ovat tehneet vuosikymmeniä työtä eri ratasarjoissa. Eniten infoa löytyy tähän. Mutta miten kuskit pystyvät ymmärtämään renkaan parhaiten pidemmillä pätkillä, kun mennään yli 15 kilometriä? Sitä ei pysty simuloimaan testeissä, asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Klo 9.45: Hyvää huomenta! Tervetuloa mukaan seuraamaan historian ensimmäistä Kanarian MM-rallia. Kyseessä on perinteikäs kilpailu, joka ajettiin ensi kertaa jo vuonna 1977. Viime vuodet kisa on ajettu osana rallin EM-sarjaa, ja nyt on siis aika tulla mukaan MM-sarjaan.

Kyseessä on kauden ainoa niin sanottu puhdas asfalttiralli, joka on kuljettajien näkökulmasta lähempänä rata-ajoa kuin mikään muu tämän kauden kisoista. Leikkauksia on todella vähän, joten lähtöpaikan merkitys on tavanomaista pienempi, kun mutkiin ei nouse likaa. Vastaavasti kaikille uuden nuotin ja ajamisen tarkkuus nousee ratkaisevaan rooliin. Erot kuskien välillä ovat todennäköisesti hyvin pieniä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli