Eikö nopeus merkkaa enää mitään? Lamborghini selittää, miksi se on ok, että superauto häviää valojen sammuessa perheautolle
Italialaisen Lamborghinin mukaan superautojen tärkein ominaisuus ei ole enää nopeus. Mieli on muuttunut sähköautojen laittaessa kiihtyvyyslukemia uuteen uskoon.
Lamborghinit, Ferrarit ja muut perinteiset urheiluautot ovat aina olleet niitä, joiden luomukset tarjoavat kaikkein rajuinta kiihtyvyyttä ja korkeimpia huippunopeuksia mitä tuotantoautojen maailmasta löytyy.
Asia ei kuitenkaan ole enää yksiselitteisesti niin. Tavallisia superautoja nopeammin nollasta sataan kiihtyvät jo huomattavasti edullisemmat sähköautotkin – jopa perhe-malliset sellaiset – ja reippaasti kovempiin nopeuksiin ylletään superautojen yläpuolelle asettuville hyperautoilla.
Tämä on tehnyt perinteisistä urheiluautoista jonkinlaisia väliinputoajia, ja Lamborghini onkin nyt perustellut, miksi sen valmistamat autot ovat yhä relevantteja, vaikka ne eivät tarjoaisikaan enää markkinoiden vikkelintä kiihtyvyyttä tai kovinta huippunopeutta.
Lue myös: Supervoimia ei tarvittu, superauto riitti: Lamborghini auttoi pelastamaan potilaan Italiassa
Superauton kolme tärkeintä ominaisuutta
Lamborghinin Aasian ja Tyynenmeren alueiden toiminnoista vastaava johtaja Francesco Scardaoni totesi australialaisen Car Advicen haastattelussa, että vaikka mahdollisimman ripeä kiihtyvyys ja korkea huippunopeus olivatkin ennen asioita, joita Lamborghini tavoitteli, ei se jahtaa niitä enää yhtä järkähtämättömästi.
– Jos meiltä olisi 10 vuotta sitten kysytty, mitkä ovat superauton kolme tärkeintä ominaisuutta, olisimme sanoneet, että huippunopeus, kiihtyvyys ja ajettavuus. Tässä järjestyksessä. Sittemmin kiihtyvyydestä tuli huippunopeutta tärkeämpi ominaisuus, mutta nyt sekään ei ole enää niin tärkeää. Autojen sähköistymisen myötä mielettömiin kiihtyvyyslukemiin on niin helppo päästä, Scardaoni sanoi.
Esimerkiksi juuri Lamborghinit ottavat kiihdytyskisassa kuokkaan monilta sähköautoilta, kuten vaikka Tesla Model S:n tai Porsche Taycanin suorituskykyisimmiltä malleilta. Niiden huippunopeus ja etenkään ajettavuus eivät kuitenkaan lähentele keveiden superautojen tasoa.
Bugatti Chironin kaltaiset todella kalliit hyperautot puolestaan tarjoavat rajun kiihtyvyyden lisäksi myös todella vakuuttavia huippunopeuslukemia, joihin ihan tavallisilla Lamborghineilla ja Ferrareilla ei ole mitään jakoa. Painavalla Chironilla ei kuitenkaan kannata lähteä uhittelemaan yhdellekään modernille Lamborghinille radalla.
Hypersähköautojen, kuten vaikkapa Rimac C Twon, miinuspuolena on niin ikään paino. Vaikka hevosvoimia otetaankin lähemmäs 2 000, ei Mersun S-sarjan painoinen hyperauto ole radalla niin ketterä kuin puolet kevyempi superauto.
Lamborghini-pomo yrittääkin alleviivata edustamansa yhtiön valmistamien autojen ajettavuutta tämän päivän superautojen tärkeimpänä valttina.
Koska huomattavasti halvemmalla on mahdollista saada kiihtyvyyden puolesta suurempia elämyksiä ja oikeasti rikkaat autoharrastajat pääsevät kiitämään halutessaan yli 400 kilometrin tuntinopeudella, kunhan lyövät tarpeeksi rahaa tiskiin, on esimerkiksi juuri Lamborghinin roolina tarjota jotain siltä väliltä; erittäin paljon suorituskykyä paketissa, jolla ajaminen on hauskaa ja ketterää.
– Se, millä on tällä hetkellä merkitystä, on auton ajettavuus, Scardaoni kertoi.
– Kun sinulla on alla todella nopeasti kiihtyvä, mutta painava ja raskaasti kääntyvä auto, ei kovaa ajamisesta saa samanlaista nautintoa.
Lähteet: Car Advice, Autoblog
Uusimmat
-
06:33
Manchester City ulos cupista – jäi tylysti nollille
-
06:31
Palomestari: Tämä on pahin virhe, jonka autoilija voi tehdä hälytysajoneuvon lähestyessä valot vilkkuen
-
06:28
Näin opiskelijat ympäri Suomen ovat vallanneet korkeakouluja – osa varustautunut yöpymään paikalla pitkäänkin: "Periksi ei ole tarkoitus antaa"
-
06:19
Messin puuttuminen maksoi voiton – Miami hävisi cupin finaalissa
-
06:05
ISW: Ukraina edennyt "marginaalisesti" kahdella rintamalla – MTV seuraa sotaa
-
06:04
Kaksi harvinaista korkeaa näköalapaikkaa avaa ovensa Helsingissä, ja toisessa niistä soi Sibeliuksen "soitetuin biisi"
-
06:02
Onko tässä Liigan aliarvostetuin pelaaja? Kapteenilta ylisanoja joukkueen tehomiehestä: "Taito, jota monella ei ole"
-
05:58
160 000 euron Mersu kenotti ojassa, eikä "omistajalla" ollut varaa hinausautoon – Ylöjärven autoliikkeen video paljasti röyhkeän varkaan ajotaidot
-
05:44
Burkina Fason sotilasjuntta: Estimme vallankaappauksen
-
05:38
Nälkäpäivä-keräys näkyy nyt kaduilla – näin rahat käytetään
-
05:32
Hallitus panostaa Kela-korvauksiin satoja miljoonia - "Alan asiantuntijoilla konsensus, että se on ihan älytöntä"
-
05:30
Pohjois-Korean perustuslaki: Olemme ydinasevalta
-
05:25
Maahanmuutto kuumentaa tunteita – EU:n sisäministerit koolle
-
05:18
Helsingiltä vihreää valoa Vantaan ratikalle
-
23:12
Ammuskelu Tukholmassa lähellä vilkasta urheilukenttää – nuori mies kuoli
-
22:15
Estonia-onnettomuuden pelastusoperaation johtaja muistelee kohtalokasta yötä: "Ei olisi uskonut, että sellaista tapahtuu"
-
22:09
Maaleja mättävä kyläseura järkyttää Espanjan jalkapalloa – nappasi La Ligan kärkipaikan Real Madridilta ja Barcelonalta
-
22:02
Sanna Marinilla jälleen uusia työkuvioita – kirjoitti sopimuksen ulkomaisen manageritoimiston kanssa
-
21:39
Kansalaisaloite Venäjän konsulaatin lakkauttamiseksi Ahvenanmaalla sai allekirjoitukset täyteen, mutta ei tule etenemään eduskunnassa
-
21:27
Liiga-ilta tarjosi kuohuttavia käänteitä – Kärpiltä dramaattinen loppu, jumboseura vaihtui
-
Lataa lisää