Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eikö nopeus merkkaa enää mitään? Lamborghini selittää, miksi se on ok, että superauto häviää valojen sammuessa perheautolle

1:47Poliisin Lamborghini auttoi pelastamaan potilaan ItaliassaPoliisin superauto auttoi pelastamaan ihmishengen Italiassa. Katso videolta, miten!
Julkaistu 18.03.2021 06:23

Ville Järveläinen

Italialaisen Lamborghinin mukaan superautojen tärkein ominaisuus ei ole enää nopeus. Mieli on muuttunut sähköautojen laittaessa kiihtyvyyslukemia uuteen uskoon.

Lamborghinit, Ferrarit ja muut perinteiset urheiluautot ovat aina olleet niitä, joiden luomukset tarjoavat kaikkein rajuinta kiihtyvyyttä ja korkeimpia huippunopeuksia mitä tuotantoautojen maailmasta löytyy.

Asia ei kuitenkaan ole enää yksiselitteisesti niin. Tavallisia superautoja nopeammin nollasta sataan kiihtyvät jo huomattavasti edullisemmat sähköautotkin – jopa perhe-malliset sellaiset – ja reippaasti kovempiin nopeuksiin ylletään superautojen yläpuolelle asettuville hyperautoilla.

Tämä on tehnyt perinteisistä urheiluautoista jonkinlaisia väliinputoajia, ja Lamborghini onkin nyt perustellut, miksi sen valmistamat autot ovat yhä relevantteja, vaikka ne eivät tarjoaisikaan enää markkinoiden vikkelintä kiihtyvyyttä tai kovinta huippunopeutta.

Lue myös: Supervoimia ei tarvittu, superauto riitti: Lamborghini auttoi pelastamaan potilaan Italiassa

Superauton kolme tärkeintä ominaisuutta

Lamborghinin Aasian ja Tyynenmeren alueiden toiminnoista vastaava johtaja Francesco Scardaoni totesi australialaisen Car Advicen haastattelussa, että vaikka mahdollisimman ripeä kiihtyvyys ja korkea huippunopeus olivatkin ennen asioita, joita Lamborghini tavoitteli, ei se jahtaa niitä enää yhtä järkähtämättömästi.

– Jos meiltä olisi 10 vuotta sitten kysytty, mitkä ovat superauton kolme tärkeintä ominaisuutta, olisimme sanoneet, että huippunopeus, kiihtyvyys ja ajettavuus. Tässä järjestyksessä. Sittemmin kiihtyvyydestä tuli huippunopeutta tärkeämpi ominaisuus, mutta nyt sekään ei ole enää niin tärkeää. Autojen sähköistymisen myötä mielettömiin kiihtyvyyslukemiin on niin helppo päästä, Scardaoni sanoi.

Esimerkiksi juuri Lamborghinit ottavat kiihdytyskisassa kuokkaan monilta sähköautoilta, kuten vaikka Tesla Model S:n tai Porsche Taycanin suorituskykyisimmiltä malleilta. Niiden huippunopeus ja etenkään ajettavuus eivät kuitenkaan lähentele keveiden superautojen tasoa.

Bugatti Chironin kaltaiset todella kalliit hyperautot puolestaan tarjoavat rajun kiihtyvyyden lisäksi myös todella vakuuttavia huippunopeuslukemia, joihin ihan tavallisilla Lamborghineilla ja Ferrareilla ei ole mitään jakoa. Painavalla Chironilla ei kuitenkaan kannata lähteä uhittelemaan yhdellekään modernille Lamborghinille radalla.

Hypersähköautojen, kuten vaikkapa Rimac C Twon, miinuspuolena on niin ikään paino. Vaikka hevosvoimia otetaankin lähemmäs 2 000, ei Mersun S-sarjan painoinen hyperauto ole radalla niin ketterä kuin puolet kevyempi superauto.

Lamborghini-pomo yrittääkin alleviivata edustamansa yhtiön valmistamien autojen ajettavuutta tämän päivän superautojen tärkeimpänä valttina.

Koska huomattavasti halvemmalla on mahdollista saada kiihtyvyyden puolesta suurempia elämyksiä ja oikeasti rikkaat autoharrastajat pääsevät kiitämään halutessaan yli 400 kilometrin tuntinopeudella, kunhan lyövät tarpeeksi rahaa tiskiin, on esimerkiksi juuri Lamborghinin roolina tarjota jotain siltä väliltä; erittäin paljon suorituskykyä paketissa, jolla ajaminen on hauskaa ja ketterää.

– Se, millä on tällä hetkellä merkitystä, on auton ajettavuus, Scardaoni kertoi.

– Kun sinulla on alla todella nopeasti kiihtyvä, mutta painava ja raskaasti kääntyvä auto, ei kovaa ajamisesta saa samanlaista nautintoa.

Lue myös: McLarenin uudessa superautossa ei ole peruutusvaihdetta

Lähteet: Car Advice, Autoblog

Lisää aiheesta:

Nyt loppuvat tekosyyt kroisoksiltakin – Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto voi saada 007-fanien sydämet läikkymäänUnohda sähköhevoset: Tämä supermaasturi vie nollasta sataan 3,3 sekunnissa pelkän polttomoottorin voiminTämä auto on samaan aikaan sekä valmistajan nopein että hitain – samalla rahalla saisit 120 Toyota CorollaaNämä kuvat näyttävät, miten valtavan suuriksi amerikkalaisten rakastamat statussymbolit eli järeät avolava-autot ovat turvonneet kuin huomaamattaKeittiömestari Henri Alén varasi jo uuden sähkö-Porschen, vaikkei ole edes nähnyt sitä omin silmin: "Joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan"Onko tästä enää paluuta? Jopa jääräpäiseltä Ferrarilta on tulossa katumaastureita ja sähköautoja
AutotSuperautotUrheiluautotSähköautotLamborghiniLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä