Eikö nopeus merkkaa enää mitään? Lamborghini selittää, miksi se on ok, että superauto häviää valojen sammuessa perheautolle
Italialaisen Lamborghinin mukaan superautojen tärkein ominaisuus ei ole enää nopeus. Mieli on muuttunut sähköautojen laittaessa kiihtyvyyslukemia uuteen uskoon.
Lamborghinit, Ferrarit ja muut perinteiset urheiluautot ovat aina olleet niitä, joiden luomukset tarjoavat kaikkein rajuinta kiihtyvyyttä ja korkeimpia huippunopeuksia mitä tuotantoautojen maailmasta löytyy.
Asia ei kuitenkaan ole enää yksiselitteisesti niin. Tavallisia superautoja nopeammin nollasta sataan kiihtyvät jo huomattavasti edullisemmat sähköautotkin – jopa perhe-malliset sellaiset – ja reippaasti kovempiin nopeuksiin ylletään superautojen yläpuolelle asettuville hyperautoilla.
Tämä on tehnyt perinteisistä urheiluautoista jonkinlaisia väliinputoajia, ja Lamborghini onkin nyt perustellut, miksi sen valmistamat autot ovat yhä relevantteja, vaikka ne eivät tarjoaisikaan enää markkinoiden vikkelintä kiihtyvyyttä tai kovinta huippunopeutta.
Lue myös: Supervoimia ei tarvittu, superauto riitti: Lamborghini auttoi pelastamaan potilaan Italiassa
Superauton kolme tärkeintä ominaisuutta
Lamborghinin Aasian ja Tyynenmeren alueiden toiminnoista vastaava johtaja Francesco Scardaoni totesi australialaisen Car Advicen haastattelussa, että vaikka mahdollisimman ripeä kiihtyvyys ja korkea huippunopeus olivatkin ennen asioita, joita Lamborghini tavoitteli, ei se jahtaa niitä enää yhtä järkähtämättömästi.
– Jos meiltä olisi 10 vuotta sitten kysytty, mitkä ovat superauton kolme tärkeintä ominaisuutta, olisimme sanoneet, että huippunopeus, kiihtyvyys ja ajettavuus. Tässä järjestyksessä. Sittemmin kiihtyvyydestä tuli huippunopeutta tärkeämpi ominaisuus, mutta nyt sekään ei ole enää niin tärkeää. Autojen sähköistymisen myötä mielettömiin kiihtyvyyslukemiin on niin helppo päästä, Scardaoni sanoi.
Esimerkiksi juuri Lamborghinit ottavat kiihdytyskisassa kuokkaan monilta sähköautoilta, kuten vaikka Tesla Model S:n tai Porsche Taycanin suorituskykyisimmiltä malleilta. Niiden huippunopeus ja etenkään ajettavuus eivät kuitenkaan lähentele keveiden superautojen tasoa.
Bugatti Chironin kaltaiset todella kalliit hyperautot puolestaan tarjoavat rajun kiihtyvyyden lisäksi myös todella vakuuttavia huippunopeuslukemia, joihin ihan tavallisilla Lamborghineilla ja Ferrareilla ei ole mitään jakoa. Painavalla Chironilla ei kuitenkaan kannata lähteä uhittelemaan yhdellekään modernille Lamborghinille radalla.
Hypersähköautojen, kuten vaikkapa Rimac C Twon, miinuspuolena on niin ikään paino. Vaikka hevosvoimia otetaankin lähemmäs 2 000, ei Mersun S-sarjan painoinen hyperauto ole radalla niin ketterä kuin puolet kevyempi superauto.
Lamborghini-pomo yrittääkin alleviivata edustamansa yhtiön valmistamien autojen ajettavuutta tämän päivän superautojen tärkeimpänä valttina.
Koska huomattavasti halvemmalla on mahdollista saada kiihtyvyyden puolesta suurempia elämyksiä ja oikeasti rikkaat autoharrastajat pääsevät kiitämään halutessaan yli 400 kilometrin tuntinopeudella, kunhan lyövät tarpeeksi rahaa tiskiin, on esimerkiksi juuri Lamborghinin roolina tarjota jotain siltä väliltä; erittäin paljon suorituskykyä paketissa, jolla ajaminen on hauskaa ja ketterää.
– Se, millä on tällä hetkellä merkitystä, on auton ajettavuus, Scardaoni kertoi.
– Kun sinulla on alla todella nopeasti kiihtyvä, mutta painava ja raskaasti kääntyvä auto, ei kovaa ajamisesta saa samanlaista nautintoa.
Lähteet: Car Advice, Autoblog
Uusimmat
-
10:40
Kaunareista tuttu Maeve Quinlan muistelee suhdettaan edesmenneeseen Matthew Perryyn – tähden kuolema ei tullut shokkina: "En silti voinut uskoa, että se tapahtui"
-
10:38
Videolle tallentui raju turma: Betoniauto törmäsi koulubussiin, kyydissä yli 40 lasta – kaksi kuoli
-
10:36
Hyundai-tähdet erikoisissa puuhissa kesken Safari-rallin – tällaista ei kovin usein nähdä
-
10:33
Suomalainen sortuu usein väärään leipärasvavalintaan
-
10:07
EK4: Rovanperältä jäätävä veto! Suomalaiset kaksoisjohdossa – MTV seuraa
-
10:07
Kiekkotähden tuuletukseen reagoitiin järkyttävästi – ex-seuran faneilla keitti yli
-
10:00
Ukrainassa massiivinen ilmahyökkäys: Kolme lämpövoimalaa vaurioitunut vakavasti
-
09:52
Onko Torinon käärinliina aito vai erinomainen väärennös?
-
09:44
Kananmunakikka, joka jokaisen kotikokin pitäisi osata
-
09:16
Ferrari-pomo pakeni eläintä – nauru raikui F1-kulisseissa: "Älkää näyttäkö sitä"
-
09:12
Tv:stä tuttu, siskonsa kanssa saman vartalon jakava Abby Hensel on mennyt naimisiin
-
09:02
Crossimopo pakeni vaarallisesti poliisia Helsingissä – tunnistatko kuskin videolta?
-
08:56
Zelenskyi: Ukraina ei ole valmis Venäjän seuraavaan suurhyökkäykseen
-
08:53
Pekka Toveri tietää, miksi Suomen sotilaat pystyisivät siihen, missä Ukrainan Leopardit ja Putinin tankit epäonnistuvat
-
08:52
Samuel, 20, suree: "Näin veljeni kuolemassa kännykän näytöltä" – pelaajan leski pöyristytti
-
08:33
Eeli, 6, ja Arvi, 3, arvioivat pääsiäismunat – katso testin voittajat
-
08:22
Kaksi somevaikuttajaa kiinni rahapelien tyrkyttämisestä – yrittivät kieltää, mutta todisteet puhuvat puolestaan
-
08:19
Roope Hintz hyppäsi sankarin haarniskaan – Dallas Stars teki sen
-
07:55
Tappara säväytti kahdesti – taiturihyökkääjä varoittaa supersikermän sudenkuopasta: "Sitä on painotettu"
-
07:34
Aleksander Barkov saavutti mellevän rajapyykin – Sebastian Ahon hurjastelusta iloa Floridalle
-
Lataa lisää