Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä kuvat näyttävät, miten valtavan suuriksi amerikkalaisten rakastamat statussymbolit eli järeät avolava-autot ovat turvonneet kuin huomaamatta

3:10Tällainen on Suomeen saapuva Ram 1500Tältä näyttää Suomessakin myytävä Ram 1500 -avolava.
Julkaistu 03.01.2021 10:58

Ville Järveläinen

Amerikassa kaikki on suurempaa, sanotaan. Lausahduksen voisi tosin päivittää muotoon "yhä suurempaa" – ainakin, jos autoista on kyse.

Suuren meren tällä puolen myydään paljon kompaktin kokoisia henkilöautoja. Esimerkiksi Volkswagen Golf ja Toyota Corolla sekä niiden pienemmät sisarmallit Polo ja Yaris ovat vanhalla mantereella erittäin yleisiä autoja.

Rapakon takana kaikki on kuitenkin toisin. Yhdysvaltain myydyin auto on Fordin F-sarjan avolava. Toiseksi myydyin on niin ikään avolavamalli, Chevrolet Silverado. Vielä kolmaskin sija on pickupeiden hallussa, sillä sieltä löytyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla Ram.

Avolavafanien joukossa on paljon merkkiuskollisia ostajia, jotka hankkivat aina Fordin, Chevroletin tai Ramin. Vaikka autot ovat tasaväkisiä vuodesta toiseen, ovat ne vuosien saatossa kasvaneet reippaasti. Yhdysvalloissa koko liikenneinfra on toki suunniteltu suurien autojen ympärille, joten ongelma voisi olla pahempikin.

LUE MYÖS: 273 miljoonaa dollaria lotossa voittanut mies suuntaa ensimmäisenä Ford-liikkeeseen – kai tämäkin voi olla jonkun unelma-auto

Katso ja kauhistu!

Mutta kuinka suuri auto on jo liian suuri?

Jenkkijulkaisu Jalopnik kertoi aiemmin Twitter-käyttäjä heatxdeathin julkaisemasta kuvasta, jossa nähdään rinta rinnan Lexuksen GX-katumaasturi sekä korotettu Silverado HD -avolava. Seitsenpaikkainen GX ei ole missään määrin pieni ajoneuvo, sillä Euroopassa se olisi helposti monen parkkipaikan massiivisin ilmestys.

Korotetun Silveradon rinnalla se on kuitenkin säälittävän pienen näköinen. GX:n kattolinja on avolavan konepellin tasolla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Toinen hyvä esimerkki avolavojen kasvavista mitoista on alla oleva kuva, jossa vuosituhannen vaihteessa esitelty Toyota Tacoma on parkissa Fordin F-sarjan Super Dutyn vieressä. Toyotan kattolinja yltää hädin tuskin Fordin sivuikkunan alareunaan.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

LUE MYÖS: Raksamiesten märkä päiväuni: Ford esitteli S-Mersun hintaisen avolavan

Kuka ajattelisi jalankulkijoita?

Wall Street Journalin mukaan keskivertopickup oli vuonna 1990 yli 500 kilogrammaa kevyempi kuin vuonna 2019. Muutos on pitkälti seurausta crew-cab-mallien yleistymisestä. Näissä avolavamalleissa on myös takapenkit etupenkkien takana sekä neljä ovea.

Kevyet pickupit ovat kooltaan yhä lähempänä raskaampia malleja. Tai niitä malleja, joita aiemmin kutsuttiin raskaiksi. Myös ne isommat ovat kasvaneet.

Autojen alati kasvava koko ei ole ainoastaan haaste liikenneinfrastruktuurille, vaan myös uhka jalankulkijoiden turvallisuudelle.

Yhä isommiksi ja isommiksi käyvät autot ovat monessa mielessä turvallisempia niissä matkustaville, mutta muuten niiden turvallisuudesta voi olla montaa mieltä.

Kun auton keulamerkki on aikuisen ihmisen otsan korkeudella, ovat törmäysten seuraukset vakavia. Oman ongelmansa luovat Wall Street Journalin mukaan myös yhä matalammat tuulilasit ja yhä korkeammalla olevat konepellit, jotka eivät tarjoa yhtä hyvää näkymää auton eteen kuin matalammalla konepellillä ja korkeammalla tuulilasilla varustetut vanhemmat avolavat.

LUE MYÖS: Kuusivetoinen Hennessey Goliath 6x6 on automaailman vastine sukan tunkemiselle housujen etumukseen

Korjattu 4.1. klo 13.03: Korjattu Lexus GS oikeaan muotoon GX.

Lähteet: Jalopnik, Wall Street Journal

Lisää aiheesta:

Suosikkisähkiksestä leivottiin tilavampi ja käytännöllisempi – tässä on Suomeen saapunut Tesla Model YOnko tässä yksi aikamme merkittävimmistä autojulkistuksista?Tämä auto on maailman ykkönen, mutta meillä täysin tuntematon, vaikka tutulta merkiltä tuleekin"Panssaroimme Ford Tauruksen sadalla tonnilla" – yhä useampi arvostaa luodinkestävää ajonautintoaJärkee vai ei, A-Mercedes F1-tiimin väreissä?Kuvat: Detroitin aasialaiset tähdet – kauneusleikkauksia ja macho-miehiä
AutotLiikenneturvallisuusKuorma-autotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa