Digitalisoiminen lisäsi tv:n katselua vain vähän

Loppuvuonna televisiota katseli digitaalisesti yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.

Digi-tv:n tulo on lisännyt television katselua hiukan. Finnpanelin mukaan viime syys-joulukuussa tv:n katseluun käytetty aika lisääntyi kolme prosenttia edellisvuoden syys-joulukuusta.

Tv:tä katsottiin syksyllä päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 58 minuuttia, mikä on kuusi minuuttia edellisvuotista enemmän.

Koko vuoden tarkastelujaksolla tv:n katselu kuitenkin vähentyi hieman edellisestä vuodesta. Osasyynä tähän saattoi kuitenkin olla vuoden 2006 olympialaiset ja jalkapallon MM-kilpailut, jotka näkyivät piikkeinä katsojaluvuissa.

Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell arvioi tv:n katselun kääntyvän kuitenkin nousuun, kun tallentavat digiboksit yleistyvät. Tällä hetkellä tallentava boksi on joka neljännessä tv-taloudessa.

Finnpanelin joulukuussa kerätyn aineiston perusteella talouksissa, joissa oli tallentava digiboksi, tv:n katselu lisääntyi runsaalla kymmenellä prosentilla.

Kakkostelevisioista puuttuu sovittimia

Loppuvuonna digisovitin oli 89 prosentilla tv-talouksista. Kaapelitalouksista digiboksi oli kuitenkin vain 78 prosentilla. Yhteensä vajaat 250 000 kaapelitaloutta on vieläkin ilman sovitinta.

Finnpanelin kyselyn mukaan pari prosenttia tv-talouksista aikoo hankkia digilaitteen helmikuun loppuun mennessä. Kolme prosenttia kertoi hankkivansa laitteen myöhemmin tänä vuonna, ja kolme prosenttia ilmoitti, ettei aio hankkia digisovitinta lainkaan. Loput vastaajista eivät osanneet sanoa, aikovatko hankkia digiboksia.

Noin 7 prosentilla suomalaistalouksista ei edelleenkään ole televisiota. Määrä on pysynyt suurin piirtein samana jo pitkään.

Vaikka valtaosalla talouksista on digisovitin, kaikilla televisioilla ei ole omaa sovitinta. Finnpanelin mukaan vajaa neljännes televisiolaitteista on yhä ilman digiboksia.

Digiboksien maahantuojat odottelevatkin myynnin kasvavan voimakkaasti alkuvuodesta, etenkin kun digilaitteiden joulumyynti jäi varsin vähäiseksi. Toimitusjohtaja Jari von Zweygbergk Kjaerulff1:stä arvioi sovitinten loppuvan kaupoista maaliskuussa, kun analogiset lähetykset on lopetettu myös kaapelitalouksista.

Maksulliset kanavat kasvattaneet suosiotaan

Maksullisten kanavien katselu on lisääntynyt digiaikana huomattavasti. Niiden tilaajien määrä kaksinkertaistui viime vuonna. Tästä huolimatta maksukanavien osuus kokonaiskatselusta oli vain viisi prosenttia.

Maksukanavien katsojista kaksi kolmannesta oli miehiä. Todellinen maksukanavien suurkuluttajaryhmä olivat kuitenkin alle 10-vuotiaat lapset, joiden kokonaiskatselusta maksukanavat keräsivät yli viidenneksen.

Kanavien määrän lisääntyminen näkyi tv-yleisön hajautumisena. Miljoonayleisön onnistui syksyllä keräämään aiempaa harvempi ohjelma.

Syksyn aikana suosituin kanava oli Ylen TV1, joka keräsi neljänneksen katsojista. Melkein samaan määrään ylsi MTV3. TV2 keräsi runsaat 15 prosenttia katsojista, Nelonen vajaat 10 ja Subtv 7 prosenttia. Muiden kanavien osuus jäi alle kahden prosentin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat