VATT ehdottaa veron pitämistä ennallaan ja könttäsummapalautuksia suoraan kotitalouksille.
Hallituksen kaavailema polttoaineveron alentaminen ei ole ilmastotoimien näkökulmasta hyvä keino kompensoida kohonneita polttoainehintoja, koska alhaisemmat verot kasvattaisivat liikenteen päästöjä. Näin arvioi muun muassa Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa.
VATTin mukaan polttoainevero on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.
VATT ehdottaakin, että vero voitaisiin säilyttää nykyisellä tasollaan ja jakaa sen sijaan menetettyä verotuloa vastaava summa palautuksina suoraan kotitalouksille. Könttäsummapalautus kohdistuisi sen mukaan myös enemmän matalatuloisemmille kotitalouksille kuin polttoaineveron alennus.
Hallitus on alentamassa polttoaineiden valmisteveroa noin 156 miljoonaa euroa vuoden 2024 alussa.
– Kompensointi polttoaineveron alentamisen sijaan könttäsummapalautuksen avulla tarkoittaisi jokaiselle asuntokunnalle noin 56 euron kompensaatiota, mikäli summa jaettaisiin tasan kaikkien noin 2,8 miljoonan asuntokunnan kesken, VATTin lausunnossa todetaan.
Lausuntokierros hallituksen esityksestä päättyi eilen.
Vaikea ennustaa
Polttoaineveron alentamisella hallitus haluaa etupainotteisesti kompensoida uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamisesta aiheutuvaa keskimääräistä pumppuhintojen nousua jo ensi vuonna. Jakeluvelvoitetta kiristetään hallitusohjelman mukaan vuosina 2025–2027.
