Dekkaritapahtuma pui tiedonvälitystä viihteenä

Jokseenkin kaikki uutisointi on nykyään viihdettä ynnä raakaa bisnestä. Näin jyrkän arvion tiedonvälityksestä antoi Alibi-lehden päätoimittaja Mika Lahtonen, kun hän alusti Kouvolan dekkaritapahtumassa viikonloppuna. Dekkaritapahtuman vieraiksi oli saatu joukko tosielämän ja fiktiivisten rikosten asiantuntijoita. Myös paparazzi-kuvaajana kunnostautuneen Lahtosen puheenvuoro viritti Kouvolassa debattia.

-Rikosjuttujen suosio on nykyajan ilmiö, joka näkyy koko mediassa televisiota myöten, ei pelkästään lehdistössä. Suomen tiedonvälitys on mennyt entistä amerikkalaisempaan suuntaan. Televisiokamerat ovat tänä päivänä rikostutkintapaikoilla lähes samaan aikaan kuin poliisit, Lahtonen korosti. Bisnes on bisnestä -henkisesti Lahtonen pyrki todistelemaan, että traagistenkin tapahtumien uutisointi on viihdettä.

-Keravan valitettavasta surmatyöstä kertominen on paitsi suurta tragediaa myös viihdettä. Myös Estonia-onnettomuudesta kertominen on suoraan sanoen ollut viihdettä, väitti Lahtonen.

Rikolliset hitti haastatteluissa

Lahtonen tunnusti mutkattomasti, että Alibin ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa. Rajat kuitenkin on hänelläkin: raakoja valokuvia sohvalla rötköttävistä ruumiista Alibi ei kuulemma Lahtosen päätoimittajakaudella julkaise. Tekstikään ei hänen mukaansa voi olla ihan millaista tahansa, vaan "kyllä se raja jossakin menee".

-Kun tulin Alibiin, tein päätöksen, ettei lehti sitten konnia hyysää. Tosiasia kuitenkin on, että se mikä myy, on tunnettujen rikollisten yksinoikeushaastattelut. Alibia ei yleensä mainita ensimmäisten joukossa, kun ruvetaan luettelemaan laatulehtiä. Suomen Kuvalehti sen sijaan on arvostusasteikon toisessa päässä. Ne ovat kuitenkin saman kustantamon lehtiä. Alibi ja Suomen Kuvalehti ovat myös sisällöltään lähempänä toisiaan kuin koskaan ennen, väitti eräs dekkaripäivien yleisön edustaja. Hän ihmetteli Suomen Kuvalehden taannoista, monen aukeaman laajuista artikkelia Imatralla surmatusta Eveliinasta. Lahtosen mukaan kyse on yleisestä suuntauksesta.

-Se on vain merkki siitä, että maailma viihteellistyy koko ajan. Tämä näkyy niin politiikassa, rikosjournalismissa kuin tavallisessakin uutisoinnissa, Lahtonen linjasi. Hänen mukaansa enää ei ole samanlaisia A-studio-ohjelmia kuin ennen. Nykyään talkshow-ohjelmissa ihmiset pääsevät keskustelemaan viisi minuuttia jostakin tärkeästä asiasta. Jos he eivät ole mediaseksikkäitä, heitä ei yksinkertaisesti enää kutsuta lähetykseen.

(STT-MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat