Bussin voi kohta tilata tekstiviestillä kotiovelle

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) tuo ensi vuoden lopussa liikenteeseen uuden tyyppisen bussipalvelun, joka yhdistää bussin ja taksin ominaisuuksia. Aalto-yliopiston kehittelemässä mallissa asiakas voi tilata bussin tekstiviestillä.

Jos bussin haluaa heti ja suorimman mahdollisimman reitin, lähenee matkan hinta taksimatkan hintaa. Mitä enemmän on valmis joustamaan aikataulun ja reitin suhteen, sitä lähemmäksi tavallisen bussilipun hintaa päästään.

Palvelun pilotointi on tarkoitus käynnistää vuoden 2012 lopussa, aluksi alueena on Kehä I:n eteläpuolinen osa Helsinkiä itäistä Helsinkiä lukuun ottamatta; idässä mukana on Viikin kampusalue ja lännessä Otaniemi.

Tilaamallaan bussilla asiakas pääsee palvelualueella lähes mistä tahansa osoitteesta toiseen ilman vaihtoa, kertoo HSL. Tilaus- ja ohjausjärjestelmä on täysin automatisoitu ja kaikki tilaukset tehdään internetissä tai tekstiviestillä.

Tarkoituksena on vähentää henkilöautojen määrää liikenteessä ja samalla vähentää ruuhkaa, lisätä parkkipaikkoja ja vähentää pakokaasupäästöjä, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

– Emme kilpaile taksien kanssa, vaan tarkoitus on tehdä yhteistyötä taksien kanssa esimerkiksi ruuhka-aikoina.

Virtuaalipysäkit käyttöön

Rihtniemen mukaan uusi kutsuliikenne eroaa jo olemassa olevasta HSL:n palvelulinjasta siinä, että se on täysin automatisoitu.

– Nyt palvelulinjan pikkubussin voi tilata puhelimessa, jossa henkilö hoitaa kuljetusten koordinoinnin. Uusi systeemi on täysin automatisoitu. Tilaukset ja tilauksen vahvistus hoidetaan tekstiviestillä.

Tilauksen jälkeen asiakas saa tekstiviestinä muun muassa tiedon erilaisista vaihtoehdoista, hinnoista sekä kartan.

- Tekstiviestillä tulee kartta, jossa lähin virtuaalipysäkki on merkitty. Täytyy vielä miettiä tulisiko kadun varteen erikseen kyltti "virtuaalipysäkki", pohtii Rihtniemi ja kertoo, että muitakin yksityiskohtia hiotaan vielä.

Kokeiluvaiheessa liikennettä hoidetaan noin 15 pikkubussilla.

Pilottiprojektin valmisteluvaihe kestää vuoteen 2012 ja varsinainen kokeilu toteutetaan vuosina 2012 - 2015. HSL toteuttaa pilotin yhteistyössä Liikenneviraston, Aalto-yliopiston ja Ajelo Oy:n kanssa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat