Autojen junakuljetus Hangosta Venäjälle viriämässä

Autojen junakuljetusten Suomen satamien kautta Venäjälle Mihnevon terminaaliin on määrä käynnistyä elo-syyskuussa, kun Venäjän tulli sijoittuu terminaalin yhteyteen.

Ensimmäinen, pelkästään autoja kuljettava 30 vaunun juna lähtee kuitenkin jo tällä viikolla Suomesta kohti Moskovaa. Juna ei kuitenkaan mene suoraan Mihnevoon, koska siellä ei ole vielä Venäjän tullin toimintoja

RailTransAuto (RTA) -venäläisyhtiön edustajat ilmoittivat yllättäen avajaishumussa viime keskiviikkona VR Cargon suomalaisdelegaatiolle, että ensimmäinen junavaunu lastataan autoilla Hangossa mahdollisesti tällä viikolla.

VR Cargon kansainvälisestä tavaraliikenteestä vastaava markkinointipäällikkö Matti Andersson ei ole vielä kertonut, mikä tai mitkä automerkit kulkevat aikanaan Mihnevon kautta Venäjän markkinoille.

- On asiakkaita, jotka ovat lähdössä mukaan. Kun Venäjän tullin toiminta käynnistyy syksyllä, niin silloin tavoittelemme säännöllisesti junaa viikossa tänne, Andersson arvioi Mihnevon avajaisissa.

Operaattorit ajavat junayhteyttä

Anderssonin mukaan autologistiikan huolitsijoiden kanssa käydyissä neuvotteluissa on löytynyt yhteinen sävel.

- Hintataso on kilpailukykyinen, junat kulkevat aikataulussaan, kun pääsemme ajamaan matkustajaliikenteen joukossa ja uudet vaunut ovat katettuja, Andersson listaa kiskokuljetusten etuja.

Mihnevon terminaaliin tutustuneet suomalaiset operaattorit odottavat myös, että pitkään vireillä ollut junayhteys saadaan toimimaan. Finnlinesin johtaja Simo Airas uskoo rautatiekuljetusten mahdollisuuksiin.

- Teemme osaltamme työtä sen eteen, että junayhteys lähtisi toimimaan. Menen seuraavaksi Volskwagenin Saksan tehtaille puhumaan asiasta, Helsinkiin lähdössä ollut Airas kertoo.

Sekä VR:n Matti Andersson että tavaraliikennejohtaja Ilkka Seppänen muistuttivat kuitenkin Venäjän liiketoimintaan liittyvistä varauksista.

- Totta kai täytyy ottaa huomioon se, että Venäjällä kun toimitaan, niin yllätyksiinkin on varauduttava, miehet totesivat.

VR:llä kovat tavoitteet

Mihnevon terminaalista junalla kotiin palanneet miehet olivat kuitenkin tyytyväisiä näkemäänsä. VR:n salonkivaunussa saatettiinkin jo puhua konkreettisesta junasta, joka on määrä lastata tiistaina Hangon satamassa.

- Palvelukonseptimme on kunnossa. Vielä on varmistettava viranomaistoiminnat Venäjällä, Ilkka Seppänen sanoo.

VR pyrkii kasvattamaan 20 000 auton kuljetusmäärän ripeällä aikataululla. Vuosivolyymitavoite on alkuvaiheessa 50 000.

Muutaman vuoden sisällä yhtiö pyrkii saaman kiskoille kolmanneksen Venäjälle vietävistä autoista. Viime vuonna Suomen kautta Venäjälle vietiin noin 730 000 autoa.

VR Cargon markkinointipäällikkö Matti Andersson (vas.) ja tavaraliikennejohtaja Ilkka Seppänen uskovat, että tätä ramppia pitkin menee kohta Suomen satamista junilla tuotuja autoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat