Autoala on käynnistänyt mediakampanjan, jolla se vastustaa autoilun hankaloittamista kaupunkien keskustoissa.
Autoala on pienen koronatauon jälkeen palannut liikennepoliittiseen keskusteluun.
Tiistain Helsingin Sanomissa julkaistussa ilmoituksessa ala nostaa kärkeen kaupunkikeskustojen elinvoiman ja autoilun välisen dynamiikan.
– Mikäli kaupunkien keskustat halutaan pitää elinvoimaisina, ja kivijalkakaupoissa halutaan yrittää, tulee kaupungit olla saavutettavissa myös autolla, Vapaus valita auto -kampanjaan lukeutuvassa kannanotossa todetaan.
Lue myös: Suomen autokanta vanhenee nyt poikkeuksellisen nopeasti – jyrkälle alamäelle ei näy loppua
Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ottaa esimerkiksi Helsingin harjoittaman liikennepolitiikan, joka pyrkii eri keinoin säätelemään keskustaan suuntautuvia liikennevirtoja.
– Kaupunkien on elettävä 24/7-rytmissä ja etenkin suurkaupunkien keskustoihin on päästävä helposti myös henkilöautolla. Kun puhutaan sisäänajoväylien bulevardisoinnista, kun kadunvarsipysäköintiä vähennetään ja muutetaan Esplanadia kävelykaduksi se johtaa väkisinkin siihen, että kumipyöräliikenne ajetaan pois kaupungista, Rissa tiivistää.