Ladattavien hybridien osuus kaikista ensirekisteröinneistä kasvoi viime vuonna noin 14 prosenttiin.
Kasvu vaikuttaa jatkuvan myös tänä vuonna, sillä kaikista uusista henkilöautoista lataushybridejä oli tammikuussa 19 prosenttia eli karvan alta viidennes.
Täyssähköautojen osuus putosi tammikuussa viime vuoden keskiarvosta eli 4,4 prosentista 3,8 prosenttiin.
Autokanta vanhenee nyt poikkeuksellisen nopeasti
Autoala varoittaa, että uusien henkilöautojen kysyntä on jäämässä koronatilanteen takia myös lähikuukausina pitkän aikavälin keskimääräisiä lukemia vaisummaksi.
Ensirekisteröintien väheneminen näkyy autokannan iän nopeana kasvuna. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,5 vuoteen. Keski-ikä on kasvanut noin kolmella kuukaudella vuodesta 2019. Autokannan niin sanotut suuret ikäluokat ovat vuosina 2005–2008 käyttöönotetut autot, joita on nykyisestä henkilöautokannastamme noin viidennes.
Yli 15-vuotiaiden henkilöautojen määrä autokannassa kasvoi viime vuonna noin 60 000 autolla. Liikennekäytössä oli vuoden päättyessä noin 920 000 vähintään 15 vuotta vanhaa autoa.
Näin paljon autoja pitäisi myydä, jotta lasku taittuisi
Autokannan keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella, sillä ensirekisteröintien määrä on koko vuosikymmenen aikana jäänyt edellisiä vuosikymmeniä pienemmäksi. Vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröitiin vain 96 416 uutta henkilöautoa, mikä vastaa vain noin 3,5 prosenttia autokannasta.
– Autokannan keski-iän kasvun pysähtyminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta vaihtuisi vuosittain uuteen. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää ja nykyistä suurempaa kierrätettävien autojen määrää, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta kertoo.
140 000 autoa vaikuttaa kaukaiselta haaveelta, sillä 2010-luvun ennätys, 126 000 autoa, on kymmenen vuoden takaa vuodelta 2011.
Autoja tuodaan runsaasti ulkomailta
Suomeen tuotiin käytettyjä henkilöautoja viime vuonna lähes yhtä paljon kuin ennätysvuonna 2020. Käytettynä maahantuotujen autojen määrä oli noin 44 000 henkilöautoa, kun edellisenä vuonna tuonnin määrä oli 46 000. Käytettynä maahantuodut autot olivat keskimäärin 6,8-vuotiaita.
– Autokannan ikääntymiskehitys osoittaa selvästi, että käytettyjen autojen maahantuonti ei nuorenna autokantaa samalla tavalla kuin uusien autojen ensirekisteröinti. Käytettynä tuodut autot ovat usein suurikokoisia ja niiden käyttöikä keskimääräistä on pidempi sekä kilometrisuorite suuri. Kotimaisen uusien autojen kysynnän vauhdittamiseksi hankinnan verotusta tulisi määrätietoisesti keventää, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Koronavuosi lisäsi liikenteessä olevien autojen määrää
Henkilöautokannan ikääntyminen näkyy myös romutustilastoissa, sillä viime vuonna kierrätykseen palautuvan auton keski-ikä kasvoi 21,3 vuoteen, kun se edellisenä vuonna oli 21,0 vuotta. Koronavuoden aikana liikennekäyttöön on otettu yhä vanhempia autoja.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna noin 28 000 autolla noin 2,75 miljoonaan, eli noin yhdellä prosentilla.