Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tältä tavallinen helsinkiläinen katu näyttäisi, jos sitä ei olisi suunniteltu autojen ehdoilla – "Kannattaa miettiä uudelleen"

Tältä Helsingin kantakaupungissa sijaitseva Korkeavuorenkatu näyttää tällä hetkellä. Alempana on kuva arkkitehtien visiosta.
Tältä Helsingin kantakaupungissa sijaitseva Korkeavuorenkatu näyttää tällä hetkellä. Alempana on kuva arkkitehtien visiosta.Voi
Julkaistu 15.12.2021 13:26

Ville Järveläinen

Sähköpotkulaudoistaan tunnettu Voi visioi tiedotteessaan tulevaisuutta, jossa Helsingin katuja ei ole suunniteltu autojen ehdoilla, ja kaikki tärkeät palvelut ovat saavutettavissa vartissa.

Mikromobiliteettiyhtiöksi itseään tituleeraava Voi Technology tilasi tanskalaiselta Jaja Architects -arkkitehtitoimistolta havainnekuvan Helsingin kantakaupungissa sijaitsevasta Korkeavuorenkadusta.

Voin mukaan kuva näyttää, kuinka kaupungin katuja voitaisiin kehittää palvelemaan paremmin kaupungin hiilineutraaliustavoitteita ja edistää kestävää liikkumista.

Muuttamalla katu yksisuuntaiseksi, vapautuisi tilaa Voin mukaan kävelijöiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käyttöön. Yhtiön mukaan myös historiallisesti arvokas alue muuttuisi viihtyisämmäksi.

Lue myös: Perheenisä heräsi sähköpotkulautahelvettiin – miltä tuntuisi, jos pihassa odottaisi aamulla tällainen näky?

Voi haluaa lisäksi edistää Helsingin kehittymistä niin kutsutuksi 15 minuutin kaupungiksi.

– Viidentoista minuutin kaupungissa kaikki tärkeät palvelut ovat saavutettavissa vartissa, oli kyse sitten julkisesta liikenteestä, kävelystä, sähköpotkulautailusta tai pyöräilystä, Voin maajohtaja Reetta Alastalo avaa käsitettä tiedotteessa.

Alastalon mukaan termi on noussut viime vuosina puheenaiheeksi monissa suurissa kaupungeissa.

voi helsinki korkeavuorenkatu 2Tältä Korkeavuorenkatu näyttäisi Jaja Architects -arkkitehtitoimiston ja sähköpotkulautayhtiö Voin visiossa.Voi / Jaja Architechts

– Arkkitehdit tekivät pyynnöstämme monia erilaisia skenaarioita, ja arvioivat niiden hyviä ja huonoja puolia. Esimerkiksi yhdessä hahmotelmassa liikenne säilytettiin kaksisuuntaisena, mutta silloin kävelijöille ja liike-elämälle varattuun tilaan ei olisi ehdotuksessa saatu parannusta, Alastalo selvittää.

Korkeavuorenkadun muuttaminen yksisuuntaiseksi auttaisi mahduttamaan katutilaan uudet pyörätiet sekä lisäämään tilaa kävelijöille ja kivijalkaliikkeille.

Koska tilaajana oli sähköpotkulautayhtiö, ei sähköpotkulautojen pysäköintitelineitäkään unohdettu.

– Suunnitelmassa on lisäksi määritelty paikkoja autojen pysäköintiin ja pysäytyspaikkoja tavaroiden toimittamiseksi. Autoliikenteen yksisuuntaistaminen mahdollistaa kaikki nämä parannukset, Alastalo toteaa.

Lue myös: Mikael Jungner kaatui pahasti sähköpotkulaudalla – toinen osapuoli ei selvästikään tiennyt kikasta, joka opetetaan Hollannissa jo lapsille

Onko autokeskeinen ajattelutapa ongelma?

Jaja Architects -arkkitehtitoimistossa liikennesuunnittelusta vastaavan Robert Martinin mukaan autokeskeinen ajattelutapa vaikeuttaa uusien liikennemuotojen omaksumista.

– Monet sähköpotkulautoihin ja pyöräilyyn liittyvät ongelmat johtuvat siitä, ettei kaupungeissa ole annettu niille tilaa. Ilman omia kaistoja ja turvalliseksi koettuja väyliä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävillä, mikä aiheuttaa ongelmia jalankulkijoiden ja erityisryhmien, kuten näkövammaisten ja liikuntaesteisten keskuudessa, Martin sanoo Voin tiedotteessa.

Martinin mukaan Helsinginkin kaltaisissa kaupungeissa olisi syytä miettiä, onko vanhojen kaupunginosien ahtaita katuja tarkoituksenmukaista käyttää pääasiassa autojen pysäköintiin.

Korkeavuorenkadun vaihtoehtoisessa hahmotelmassa pyöräteille on saatu tilaa kadun molemmin puolin, kun autojen pysäköintitilasta on karsittu ja autoliikenne muutettu yksisuuntaiseksi. Samalla vapautuu tilaa myös kahviloiden ja ravintoloiden terasseille.

– Kaupunkisuunnittelussa kannattaa ottaa huomioon se, että ihmisten liikkumistavat ovat voimakkaassa muutoksessa. Helsingissä enää vain kolmannes 18–19-vuotiaista hankkii ajokortin, mikä on puolet maan keskiarvosta. Tämä voi johtaa siihen, että yhä useamalla ei enää tulevaisuudessa ole omaa autoa. Siksikin pääkaupunkiseudun tiiviitä kaupunkikeskustoja kannattaa miettiä uudelleen, Alastalo kannustaa.

7:39Sähköpotkulaudat vaaraksi näkövammaisille, sanoo liitto – Helsingin apulaispormestari lähti mukaan testaamaan

Sikin sokin jätetyt sähköpotkulaudat ovat vaaraksi näkövammaisille. Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki lähti MTV Uutiset Liven mukaan testaamaan.

Lue myös: Raivostuttavatko sikin sokin jätetyt sähköpotkulaudat? Tässä yksi ratkaisu

Lähde: Voi

Lisää aiheesta:

Miten sähköpotkulautailua voisi rajoittaa? Bolt, Tier ja Voi kertovat, mikä ehdotetussa lakikokeilussa toimii ja mikä eiEntäpä, jos autoilija ei olisikaan kuningas? Tältä Helsinki ja muut kaupungit voisivat silloin näyttääHelsingissä käynnistyi tehokyttäysviikko, nyt tarkkana! – "Aiheuttaa kohtuutonta haittaa"Raivostuttavatko sikin sokin jätetyt sähköpotkulaudat? Tässä yksi ratkaisuAutoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Helsinki hakee ulkomailta oppia pyöräliikenteen parantamiseen, näillä vinkeillä myös rattiraivoa voidaan suitsia – "Varsinkin liikenteessä ihminen toimii kuin laumaeläin"
LiikenneSähköpotkulaudatPäästötPysäköintiHelsinkiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.19:58
    Sää

    Nyt tarkkana liikenteessä! Ajokeli on huono

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 14.11.15:45
    Tuomiot

    Rikollista sähläystä ajokokeissa: Tuomiot rapsahtivat