Kävellen töihin, töistä lähikauppaan kaupunkipyörällä ja kaupasta kotiin ostoskassit yhteiskäyttöauton peräkontissa. Tämän kaltainen älyliikenne on jo nyt mahdollista pääkaupunkiseudulla. Muualla Suomessa sen kehittämisen eteen on kuitenkin vielä tehtävä töitä ja otettava riskejä.
Kaupallinen yhteistyö: Suomen Asuntomessut
Yksityisautoilu mahdollistaa joustavan liikkumisen, juuri silloin kuin sitä haluaa. Vuoden 2017 alussa rekisteröityjä henkilöautoja oli Suomessa 2,6 miljoonaa kappaletta. Yksityisautojen valtava määrä onkin ristiriidassa hallituksen tavoitteen kanssa vähentää liikennepäästöjä.
Mobility as a Service
Yksityisautoilun rinnalle on kehitetty monenlaisia ratkaisuja, joista yksi on Mobility as a Service (MaaS) eli liikkuminen palveluna. Se takaa joustavan liikkumisen, joka koostuu monista eri palasista.
OPn liikkumisen palvelujen hankejohtaja Sonja Heikkilän mukaan vapaus tehdä omia valintoja liikkumisessa on erittäin tärkeää.
– Liikkuminen pitää ajatella kokonaisuutena. Ei riitä, että ratkotaan vain kodin ja työpaikan välinen liikkuminen, vaan pitää miettiä myös matkoja harrastuksiin ja mökille. Esimerkiksi pyöräilyn voi yhdistää yhteiskäyttöautoihin. Kauppaan voi polkea pyörällä, kun mukana ei vielä ole kantamuksia. Mutta sieltä pois tultaessa kahden-kolmen kauppakassin kanssa auto voisi olla kiva, kertoo Heikkilä.
