"Historian suurin" autoilijoiden mielenosoitus vaatii loppua kustannusten nousulle – Facebook-ryhmästä tuli yli 200 000 suomalaisen kansanliike: "Viesti hallitukselle on aika selvä"

Autoilun kustannusten nousu on paisuttanut nykyistä hintakehitystä vastustavan Facebook-ryhmän kansanliikemäisiin mittoihin.

Vapaaehtoisvoimin ylläpidettävän Stop! Autoilijoiden kuritukselle! -Facebook-ryhmän suosio suorastaan räjähti helmikuun lopulla, kun sana kolmannesta Torviprotestista lähti leviämään.

Ensimmäinen Torviprotesti-nimeä kantanut mielenosoitus järjestettiin viime syyskuussa, toinen marraskuun lopulla. Mielenosoittajat soittivat autojensa torvia eduskuntatalon kohdalla Helsingin Mannerheimintiellä.

– Liikennettä haittaavat vaikutukset jäivät pieniksi. Helsingin keskustan alueella ajoi kello 13 aikaan noin sadan henkilöauton letka, Helsingin poliisi twiittasi syyskuussa ensimmäisen protestin jälkeen.

Jo viidennesmiljoona suomalaista mukana ryhmässä

Yksi joulukuussa 2019 luodun ryhmän perustajista ja ylläpitäjistä, jyväskyläläinen Leevi Ruotsalainen, kertoo MTV Uutisille, että kolmatta protestia luvattiin ryhdyttävän suunnittelemaan siinä vaiheessa, kun ryhmän jäsenmäärä ylittää 30 000:n rajapyykin. Tuolloin ryhmässä oli noin 16 000 jäsentä. Tavoite meni rikki muutamassa päivässä.

Kolmannesta protestista odotetaan kuitenkin huomattavasti isompaa, sillä ryhmän jäsenmäärä on paisunut jo yli 200 000:een. Ruotsalaisen mukaan kyseessä on tiettävästi Suomen suurin Facebook-ryhmä. 7. elokuuta järjestettävään Torviprotesti 3.0 -tapahtumaan on ilmoittautunut lähes 2 000 suomalaista.

– Se tulee olemaan historian suurin autoilijoiden mielenosoitus, mitä tässä maassa on nähty, Ruotsalainen kertoo MTV Uutisille.

Mistä ryhmässä on kyse?

Ruotsalainen sanoo, että ryhmän perimmäisenä tavoitteena on saada aikaan kokonaisvaltainen poliittisen asenneilmapiirin muutos niin autoilijoita kuin kaikkia muitakin moottoriajoneuvoilla liikkuvia kohtaan.

– Autoilijoiden mitta on tullut täyteen autoilun epäoikeudenmukaisen korkeasta verotuksesta ja nykyisin myös muista autoilua haittaavista suunnitelmista johtuen.

– Autoilijoita ei tule kohdella sen enempää lypsylehmänä kuin haittanakaan, joka pitäisi saada kitkettyä yhteiskunnastamme pois. Päästövähennystalkoissa tavallinen kansalainen ja suomalaiset yrittäjät uhkaavat jäädä vain maksumiehen rooliin useinkaan voimatta vaikuttaa asioihin.

– Heistä, joilla ei ole varaa uuteen vähäpäästöiseen autoon tai mahdollisuutta siirtyä asuinpaikkansa tai liikkumistarpeensa vuoksi käyttämään julkista liikennettä, ei saa tulla yltiöpäisen kunnianhimoisten päästövähennystavoitteiden sivullisia uhreja.

Jo pelkkä koko on viesti: Nyt riittää!

Ruotsalainen kertoo, että yli 200 000 jäsenen kansanliike on jo itsessään viesti päättäjille.

– Suomalainen on kyllä sinnikäs venymään epäoikeudenmukaisuutta tuntiessaankin ja puimaan nyrkkiä päättäjille kotonaan, mutta nyt on menty rajan yli.

Ryhmässä vallitsee konsensus siitä, että suomalaista autoilijaa on verotettu liian kovalla kädellä liian pitkään.

– Kaikki uudet keinot, kuten esimerkiksi liikenteen päästökauppajärjestelmä tulee unohtaa, eikä fossiilisilla polttoaineilla ajavien kustannuksia tule nostaa. Autoilun kokonaisveroastetta ei tule nostaa ja kaikista polttoaineen hintaa nostavista toimista on pitäydyttävä, Ruotsalainen luettelee.

Ruotsalaisen mukaan Suomen tieliikenne on autojen käyttövoimien osalta murroksessa, kuten myös autoilun verotus.

– Autoilun verotusta kuuluisi Suomessa ennemmin alentaa kuin korottaa. Tällä hetkellä Suomessa on jo muutenkin esimerkiksi maailman korkeimpiin lukeutuva polttoainevero ja se kuuluisi alentaa lähemmäs EU:n mediaania.

– Viesti hallitukselle on aika selvä: Nyt riittää!

Lue myös:

    Uusimmat