Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron sen kompensoimiseksi, että liikenteen verotulot alentuvat jatkuvasti liikenteen sähköistyessä.
Sähköautojen käyttäjät eivät joudu polttomoottoriautojen käyttäjien tapaan maksamaan polttoaineveroa eivätkä myöskään autoveroa.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi (kesk.) ehdotti sähköautojen kilometriveroa vastalauseessaan, jonka hän jätti marraskuussa yhdessä puoluetoverinsa Eeva Kallin kanssa valiokunnan ajoneuvoverolakia koskeneeseen mietintöön.
Lohen ja Kallin mukaan myös sähköautoilijoiden on osallistuttava liikenneinfrastruktuurin kustannuksiin.
– Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan. Osin tästä syystä myös Suomen kokonaisveroaste on laskemassa tuntuvasti lähivuosien aikana, Lohi ja Kalli kirjoittivat vastalauseessaan.
Lohi ja Kalli esittävät vastalauseessaan täysin sähköisille henkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan neljä senttiä kilometriltä. Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista.