Helsinkiin kaavaillut ruuhkamaksut saivat Autoliiton toimitusjohtajan jyrähtämään.
Helsingin kaupungin suunnittelemat ruuhkamaksut saavat Autoliiton toimitusjohtajalta Pasi Niemiseltä täystyrmäyksen.
– Helsingin aloite lainsäädännön muuttamiseksi, jotta ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, on demokratian irvikuva.
Niemisen mukaan maksuja ajetaan tällä hetkellä väkisin ja pikavauhdilla, jotta ne saadaan voimaan ennen uuden valtuuston ja lautakuntien kauden alkamista.
– Moneen kertaan viime vuosina demokraattisessa päätöksenteossa hylätyt suunnitelmat ruuhkamaksuista ovat liikennepoliittisen eliitin tavoite. Valitettavasti tällä eliitillä ei ole mitään käsitystä omaa autoa tarvitsevien ihmisten arjesta ja liikkumistarpeista, Nieminen kertoo.
– Tilanne on sama valtakunnallisessa liikennepolitiikassa, hän jatkaa.
Sujuvaa liikennettä ruuhkautetaan
Niemisen mukaan Helsingissä autoilevat maksavat veroja enemmän kuin auton käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia.
– Helsingin niemellä on henkilöautoliikennettä vähemmän kuin 1970-luvulla.
Pysäköintimaksupolitiikka on Niemisen mukaan muodostunut jo käytännössä ruuhkamaksuksi. Ruuhkautuminen on Helsingissä kuitenkin kansainvälisessä mittakaavassa vähäistä ja ratkottavissa "itseaiheutettuja pullonkauloja" purkamalla.
