Arvaatko, milloin suomalaisista bensa- ja dieselautoilijoista tulee vähemmistöä? Tuoretta ennustetta voi olla vaikea niellä

Voiko uusi eduskunta pysäyttää liikenteen sähköistymisen? 2:39
Voiko uusi hallitus pysäyttää liikenteen sähköistymisen niin halutessaan?

Autoala uskoo Suomen liikenteessä olevien sähköautojen määrän kasvavan 1,5 miljoonaan vuoteen 2040 mennessä. Näillä näkymin viimeinen uusi polttomoottoriauto myydään Suomessakin vain runsaan 10 vuoden kuluttua.

Autoalan Tiedotuskeskus julkaisi tiistaina päivitetyn käyttövoimaennusteensa, joka ulottuu vuoteen 2040 asti. Ennuste kuvaa eri käyttövoimien tulevaa kehitystä Suomen autokannassa.

Sähköautojen kysynnän ennustetaan jatkavan kasvuaan. Kiitos kuuluu sekä kasvavalle mallivalikoimalle kuin latausverkostonkin laajenemiselle, mikä lievittää toimintamatka-ahdistusta. Tänä vuonna sähköautojen ensirekisteröinneissä nähdyt hurjat piikit ovat kuitenkin seurausta parin vuoden komponenttipulan aikana kertyneen tilaussuman purkautumisesta, eivät kysynnän äkillisestä räjähtämisestä.

Autoalan mukaan sähköautojen mallivalikoimaa ja tarjontaa on parantanut erityisesti EU:n linjaus uusien autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista. Säädös edellyttää, että kaikki uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen sähkö- tai vetykäyttöisiä tai käyttävät polttoaineena yksinomaan synteettisiä hiilineutraaleja polttoaineita, eli niin sanottuja sähköpolttoaineita.

Mikä jarruttaa sähköautoja?

Autoala kertoo ennusteessaan, että sähköautojen suosion jarruna ovat edelleen niiden korkea hankintahinta sekä rajalliset kotilatausmahdollisuudet. Latauspisteiden toteuttaminen on edennyt autoalan mukaan kerros- ja rivitaloyhtiöissä verrattain hitaasti.

Liikenteen sähköistymistä hidastaakin kaikkein vahvimmin sähköautojen ensirekisteröintien vaatimaton määrä. Tilannetta pahentavat talouden taantuma, korkeana pysyttelevä inflaatio sekä edelleen nouseva korkotaso. Ensirekisteröintien odotetaan pysyttelevän poikkeuksellisen matalalla vuosina 2023–2028, mikä vanhentaa Suomen autokantaa entisestään.

Polttomoottoriautot eivät ole katoamassa mihinkään

Täyssähköautojen osuus viime vuonna rekisteröidyistä henkilöautoista oli 18 prosenttia. Luvun ennakoidaan kasvavan vuoteen 2025 mennessä noin 42 prosenttiin, mutta vuoteen 2030 mennessä jo lähes 70 prosenttiin.

Tällä hetkellä liikenteessä olevista henkilöautoista noin 94 prosenttia on polttomoottoriautoja. Vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti onkin loppumassa vuonna 2035, tulee bensiini- ja dieselautoja olemaan Suomen autokannassa runsaasti vielä pitkään. Arvion mukaan vuonna 2040 Suomen autokannasta polttomoottoriautoja on vielä noin 1,2 miljoonaa, eli nelisenkymmentä prosenttia.

Liikenteessä olevien ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän arviolta vuonna 2037.

– Polttomoottoriautoille löytyy myös tulevaisuudessa kattava ja laadukas huolto- ja korjaamoverkosto ja niiden merkitys autokaupassa on vielä pitkään suuri, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta kertoo autoalan tiedotteessa.

Autoala: Sähköistyminen on liian hidasta

Liikenteen päästöt pyritään puolittamaan vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo tiedotteessa, että nykyisellä kehityksellä tavoite jää haaveeksi. Kallion mukaan tehokkain tapa lisätä sähköautojen määrää on kompensoida niiden kalliimpaa hintaa hankintakannustimilla.

– Mikäli valitsemme autokannan hitaamman sähköistymisen ja jakeluvelvoitteen alentamisen, ei päästötavoitteita saavuteta. Tällöin edessä on polttoaineiden jakeluvelvoitteen merkittävä korottaminen vuosikymmenen lopussa tai päästöoikeuksien osto muilta EU-mailta. Sähköautojen hankintakannusteet ovat siis myös polttomoottoriautoilijan etu, Kallio kiteyttää tiedotteessa.

Perusennusteen rinnalle on laadittu skenaario, joka sisältää käyttövoimamurrosta nopeuttavia toimia. Tällaisia olisivat muun muassa vähäpäästöisten autojen autoveron alentaminen, hankintakannusteet, sähköisten työsuhdeautojen veroetuuksien jatkaminen sekä sähkön lisääminen osaksi jakeluvelvoitetta. Toimenpiteet tehostaisivat myös vanhempien ja suuripäästöisempien autojen poistumista liikenteestä.

Nopeammassa murroksessa ladattavien autojen määrä vuonna 2030 olisi noin 950 000, kun perusennusteessa se olisi noin 750 000 autoa.

Lue myös:

    Uusimmat