Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, eikä parannusta näy – "Synkältä näyttää"

11:04Talvi saapui – ovatko Suomen tiet valmiina?Talvi saapui – ovatko Suomen tiet valmiina?
Julkaistu 20.11.2025 09:54
Toimittajan kuva

Mikko Kormilainen

mikko.kormilainen@mtv.fi

Suomen teiden korjausvelka kasvaa vuosi vuodelta. 

Jokainen vähänkään eri puolella Suomea autoillut sen tietää: teiden kunnossa ei ole kaikkialla kehumista. Tästä kertoo myös tiestön korjausvelka, joka on kasvanut kymmenessä vuodessa 1,5 miljardista 2,5 miljardiin euroon.

– Isossa kuvassa tiet ovat huonossa kunnossa. Onneksi päätiet on pystytty pitämään kohtuullisen hyvässä kunnossa. Mitä isompinumeroiselle tielle mennään, niin sitä huonommassa kunnossa se on, sanoo Infra ry:n johtava asiantuntija Nina Raitanen. 

Tilanteeseen ei ole näkyvissä nopea korjausliikettä. 

– Sitten kun vesi lisääntyy ja ajoneuvojen painot kasvavat, niin tässä on monta asiaa, jotka heikentävät tilannetta tulevaisuudessa. Eli synkältä näyttää. 

Saman ongelman myöntää myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala. 

– Se kertoo siitä, että nyt on tehtävä jotakin. Kyse ei ole enää pelkästä päällystämisestä vaan siitä, että meidän 1970–80-luvuilla tehty tiestö on rakenteeltaan huonossa kunnossa. Jos nyt ei varauduta paremmin rahoitukseen, niin se kasvaa lähivuosina enemmän. 

Huonon tien käytännön vaikutuksetkin ovat selviä: renkaiden ja ripustusten hajoamista, enemmän polttoaineenkulutusta ja sitä myöten enemmän päästöjä. 

– Kun tie on huonossa kunnossa, niin kuljetuskustannukset nousevat. Kustannukset kertaantuvat yhteiskunnassa ylöspäin kaikille tasoille kasvaneina hintoina ja epävarmuutena kuljetusaikatauluissa, toteaa Raitainen. 

Joskus on kelejä, jolloin mikään kalusto ei riitä

Entäs talven tullessa, yllättääkö talvi teiden ylläpitäjät?

Suomessa tiet on jaettu hoitoluokkiin, jotka määräävät missä järjestyksessä ne pidetään kunnossa. Hoitoluokat jakavat tiet niiden liikennemäärän ja merkityksen mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että päätiet aurataan nopeammin ja useammin kuin vähäliikenteisemmät tiet. 

– Harvoin on tilanteita, joissa lumen määrä estää liikkumisen. Vaarallisimpia tilanteita aiheutuu liukkaudesta, jolloin tietä ei ole hiekoitettu tai suolattu, eikä se ole liikennekelpoinen, sanoo Kujala. 

Kujala kuitenkin muistuttaa, että joskus Suomessa on sellaisia kelejä, ettei mikään kalusto riitä, sanovatpa hoitoluokat mitä tahansa. 

– Silloin jokaisen tulee ymmärtää, ettei kannatta välttämättä liikkua, ellei ole ihan pakko. 

Lue myös: Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"

Lisää aiheesta:

Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä onSuomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääSuomen tiet rapistuvat: 8 000 kilometriä kuoppia ja korjausvelkaa, toissavuonna lukema vielä 4 000Talven aiheuttamien tuhojen laajuus on paljastumassa: Miksi tiet ovat Suomessa niin reikäisiä, kun Ruotsissa asiat ovat paremmin?Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"Maanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
LiikenneTalviAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • Eilen17:18
    Teboil

    SEO neuvotellut Teboil-yrittäjien kanssa: "Hakemuksia pöydät täyteen"

  • Eilen11:23
    Orpon hallitus

    STT:n tiedot: Hallitus sopuun valtatie 9:n rahoituksesta

  • ma22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • ma20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka