Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"

6:37Millaisilla autoilla ajamme lähivuosina? Autoalan käyttövoimaennuste lähivuosille valmistuiMillaisilla autoilla ajamme lähivuosina? Autoalan käyttövoimaennuste lähivuosille valmistui.
Julkaistu 16.02.2021 17:59

Ville Järveläinen

Autoilu on murroksessa, ja eri käyttövoimien tulevaisuus puhuttaa. Autokaupoille suuntaava kuluttajakin on nopeasti päästään pyörällä. Ovatko kaikki autot pian sähköautoja vai vieläkö perinteiset polttomoottorit puolustavat paikkaansa?

Autoalan tuoreen ennusteen mukaan sähköistyminen etenee kaikilla rintamilla täyssähköautojen, ladattavien hybridien sekä erilaisten sähköisten hybridivoimalinjojen yleistyessä. Ladattavien autojen valikoima ja saatavuus paranevat huomattavasti vuosikymmenen loppua kohti ja hankintahinnat lähestyvät vähitellen polttomoottoriautojen hintaa.

Ladattavien autojen määrä tulee seuraavien neljän vuoden aikana kasvamaan yli 40 prosenttiin ensirekisteröinneistä, ennustaa autoala.

Vielä tällä hetkellä ladattavat hybridit ovat täyssähköautoja suositumpia, mutta trendi tulee autoalan mukaan kääntymään vuoden 2025 jälkeen.

Lue myös: Varoitus: Autosi arvo romahtaa pian – ekonomisti kehottaa suomalaispoliitikkoja ottamaan mallia yllättävästä tahosta

Tärkeimpänä kehitystä voimistavana tekijänä on EU:n autonvalmistajille asettamat keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä koskevat tavoitearvot, jotka edellyttävät sähköautojen osuuden kasvua.

Tavoitteisiin pääseminen vaatii työtä

Hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartassa tavoitteena on noin 700 000 sähköauton kanta vuodelle 2030.

Autoalan ennusteen mukaan tavoite olisi saavutettavissa, mikäli autokannan kiertoa voitaisiin nopeuttaa hankinnan verotukseen tehtävillä muutoksilla.

– Sähköistyminen etenee autokannassa ilman polttoaineveroon tai käytön verotukseen tehtäviä muutoksia. Sähköautojen käyttökustannukset ovat jo nykyisillä verotasoilla selvästi polttomoottoriautoa alemmat. Sähkö- ja kaasuautojen yleistymistä voitaisiin nopeuttaa autokannan kiertoa nopeuttavalla hankinnan verotuksen muutoksella ja pitkäjänteisellä investoinnilla latausinfraan, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autoveron poistolle on vaihtoehtoja

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) vieraili maanantaina MTV Uutisten Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Autoalaa sen laatimista ennusteista kiittelevä Kymäläinen katsoo, että autoveron asteittainen poistaminen, jonka puolella autoala itse ymmärrettävästi seisoo, ei kuitenkaan ole oikotie onneen, vaikka se autokannan uusiutumista vauhdittaisikin.

– Autoveron poistoa voidaan pitää sosiaalisesti arveluttavana, koska siitä hyötyvät ennen kaikkea hyvätuloiset. Auton ostamisen yhteydessä maksettavalla verolla on tulonjakoa tasaava vaikutus.

Kymäläisen mukaan liikenteen kokonaisverotuksen uudistukseen tähtäävä työ on käynnissä ja jatkuu toukokuuhun asti.

– Nämä täytyy katsoa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Kaikki keinot ovat vielä auki.

Artikkelin yläpuolella olevalla videolla pohditaan, miten hallituksen asettamiin päästötavoitteisiin on mahdollista päästä.

Lue myös: Kommentti: Löysillä heitoilla polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta saa nimen lehteen, mutta kuluttajan selkäydinreaktio ei palvele ketään

Lisää aiheesta:

Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseArvaatko, milloin suomalaisista bensa- ja dieselautoilijoista tulee vähemmistöä? Tuoretta ennustetta voi olla vaikea nielläAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriTesla otti yllättäen kantaa Suomen päästösuunnitelmiin – ehdottaa neljää muutosta: "Tämä kehitys on nähtävä huolestuttavana"Kommentti: Löysillä heitoilla polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta saa nimen lehteen, mutta kuluttajan selkäydinreaktio ei palvele ketäänKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan
AutotAutokauppaEnsirekisteröinnitAutoilun kustannuksetAuton verotSähköautotKaasuautot
Viiden jälkeen
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa