Anheuser-Busch hävisi kiistan Budweiser-nimen käytöstä

Tshekkiyhtiö Budejovicky Budvar saa myydä Suomessa olutta omalla nimellään, vaikka Budweiserin amerikkalainen omistajayhtiö Anheuser-Busch vaatikin nimen oikeuksia itselleen.

Amerikkalainen olutpanimo Anheuser-Busch on hävinnyt Suomessa kiistan Budweiser-nimen käytöstä. Korkein oikeus on päättänyt, että tshekkiyhtiö Budvar saa käyttää nimeä rajoitetusti. Olutyhtiöt ovat riidelleet tavaramerkistä jo parikymmentä vuotta eri puolilla Eurooppaa.

Kärjistetysti yhtiöt riitelevät siitä, kummalle kuuluu yksinoikeus Budweiser-nimen käyttöön. Suomessa korkein oikeus sallii tshekkiyhtiölle rajoitetusti nimen Budweiser Budvar käytön. KKO kieltää siltä kuitenkin muun muassa markkinoinnin Bud-nimellä.

Euroopassa ja maailmalla nimiriita kasvaa miljooniin euroihin, mutta meillä kiista jää pieneksi. Suomessa myydään vuosittain yli 400 miljoonaa litraa olutta. Tshekkiläisen Budvarin tuontimäärä on vain noin 400 000 litraa ja amerikkalaisen Budweiserin tuonti vajaat 300 000 litraa.

(MTV3)

(Kauppalehden talousuutiset 29.12.2005)

Lue myös:

    Uusimmat