Amazon.com verkkokaupan kärjessä

Amazon.com säilytti joulukuun myyntiluvuissa kärkisijansa Internet-vähittäiskaupassa, mutta myös "perinteiset" liikkeet tekivät suuria voittoja, ilmenee PC Data Onlinen tekemästä tutkimuksesta.

Amazon.com

Amazonin sivuilla kävi joulukuussa noin 3,9 miljoonaa ostajaa ja 28 miljoonaa vierailijaa. Tämä on noin kolme kertaa enemmän kuin toiseksi tulleella kirjoja myyvällä Barnesandnoble.com:illa, jonka sivuilla kävi 951 000 ostajaa ja 8,3 miljoonaa vierailijaa. Kolmanneksi eniten asiakkaita veti CDnow.com 924 000 ostajalla ja 8,6 miljoonaa vierailijalla. Myös JCPenneyn, Wal-Martin, Searsin, Best Buy:n, Old Navy:n ja Gapin verkkosivuilla oli runsaasti kävijöitä.

-Ero pelkästään verkossa toimivien ja "tavallisten" liikkeiden välillä on koko ajan vähenemässä, sanoo PC Datan analyytikko Cameron Meierhöfer. -Vuonna 1999 kahdenkymmenen suurimman verkkomyyjän joukossa oli vain neljä "tavallista" liikettä, mutta vuonna 2000 niitä oli 12. Suuret, kokeneet vähittäiskauppiaat ovat nyt varteenotettavia kilpailijoita verkossakin. Nähtäväksi jää, tarjoaako kukaan riittävää haastetta Amazonille.

Kahdenkymmenen kärkeen ylsivät myös pelkästään verkossa toimivat, taloudellisesti heikommin toimeentulevat eToys, Half.com, Buy.com ja Outpost.com.

(MTV3-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat