Altia teki hyvän tuloksen

Alkoholijuomayhtiö Altian liikevoitto viime vuonna oli yli kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Altia arvioi hallitsevansa Suomen viinimarkkinoista 40 prosenttia ja väkevien myynnistä 65 prosenttia.

Pohjoismaihin laajentuneen valtion alkoholijuomayhtiö Altian viime vuoden tulos nousi pääjohtaja Veikko Kasurisen luonnehdinnan mukaan hyvää paremmaksi. Altian liikevaihto kasvoi tänään julkistetun tilinpäätöksen perusteella 18 miljoonaa euroa 218,3 miljoonaan euroon. Voittoa yhtiö teki yli neljänneksen liikevaihdosta.

Altian toiminnallinen tulos parani vauhdikkaasti. Yhtiön liikevoitto nousi 24,2 miljoonasta eurosta 63,3 miljoonaan. Liikevoitto kohosi 29 prosenttiin liikevaihdosta, kun se vuotta aiemmin oli 12,1 prosenttia liikevaihdosta. Tilikauden voitto parani 17,4 miljoonasta 57,4 miljoonaan euroon. Tulosta paransi Finlandia Vodkan myynnistä saatu hyvä voitto. Altia kirjasi Finlandian loppuosan myynnistä tilinpäätökseen 43,1 miljoonan euron myyntivoiton. Ilman Finlandian myyntiä Altian liikevoitto laski 24,8 miljoonasta 21,3 miljoonaan euroon eli 12,4 prosentista 9,8 prosenttiin liikevaihdosta.

Alkoholijuomavero alentui viime vuonna alkoholiverotuksen keventymisen ja rakennemuutoksen vuoksi. Altia maksoi valtiolle alkoholijuomaveroja 238,4 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin Altian maksama alkoholivero nousi 333,4 miljoonaan. Osinkoa Altia maksaa viime vuodelta 10 miljoonaa euroa. Altia osti viime vuoden lopulla Scandinavian Beverage Group -yhtiön, mikä vahvistaa merkittävästi Altian asemaa Pohjoismaissa. Kaupan seurauksena Altian liikevaihto lähes kaksinkertaistuu tänä vuonna, Kasurinen arvioi. Toiminnallinen tulos kuitenkin heikkenee päämiestuotteiden kasvun takia.

Kasurinen torjuu veronkorotukset

Kasurinen torjui tiedotustilaisuudessa kaavailut alkoholijuomaveron korottamisesta. Hänen mukaansa toteutettu veromuutos ja sen vaikutukset olivat täysin arvioidun mukaiset. Alkoholijuomaverotuksen muutoksia ei kuluvana vuonna Suomessa tarvita, sanoi Kasurinen.

Muualla Altian nykyisellä markkina-alueella alkoholiverotusta ollaan hänen mukaansa laskemassa. Ruotsissa on käynnissä keskustelu alkoholijuomien, varsinkin väkevien, verotason alentamisesta. Mikäli verotaso Ruotsissa laskee, tullee Norja seuraamaan Ruotsin esimerkkiä. Päätökset harmonisoivat markkinoita ja vähentäisivät rajakauppaa ja myös laitonta alkoholikauppaa, ja vahvistaisivat näin pohjoismaisten toimijoiden asemaa koko markkina-alueella, Kasurinen totesi.

Tyytymätön Kasurinen oli myös alkoholijuomien mainoskieltoon, jota pitäisi avartaa.

- Kotimaiselle väkevien juomien valmistajalle ja markkinoijalle tilanne on kansainvälisiin toimijoihin verrattuna kohtuuton. Uutuustuotteiden lanseerauksessa olemme selkeästi altavastaajia. Vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin pitäisi olla mahdollista, sanoi Kasurinen.

Altian väkevien tuotteiden myynti kasvoi tilinpäätöksen mukaan viime vuonna, muta markkinaosuus laski muutaman prosenttiyksikön. Mietojen viinien myynti sen sijaan laski, mutta markkinaosuus säilyi lähes edellisvuoden tasolla. Altia arvioi yhtiön hallitsevan 40 prosenttia Suomen viinimarkkinoista ja 65 prosenttia väkevien. Ruotsissa markkinaosuudet ovat yhtiön mukaan vastaavasti 14 prosenttia ja kuusi prosenttia ja Norjassa 21 prosenttia ja neljä prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat