Alma Media verkottaa kansainvälisen tutkimustoimintansa

Alma Media ja Helsingin Kauppakorkeakoulun Center for Knowledge and Innovation Research- tutkimusinstituutti (CKIR) ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka puitteissa tutkitaan mediasisältöjen kulutusta ja kehitetään uusia tuotekonsepteja uutisiin ja kaupankäyntiin. Tuloksia käytetään hyödyksi mm. verkkopalveluiden käyttöliittymien kehittämisessä.

Projekti kytkee yhteen Alma Median sisällöntuottajana ja alan johtavat kansainväliset korkeakoulut, kuten Stanfordin yliopiston ja Bostonissa toimivan MIT MediaLabin. Hitotsubashin yliopiston kautta päästään myös verkottumaan myös Japanilaisen mediatutkimuksen kanssa.

Alma Media Oyj:n toimitusjohtaja Matti Packalénin mukaan tutkimushanke tekee mahdolliseksi korkeatasoisen tutkimuksen tieteellisistä lähtökohdista, mutta kohti kaupallisia sovelluksia suuntautuen. -Keskeistä uudella alalla on se, että tietämys on mahdollisimman syvällistä. Esimerkkinä tästä Alma Media on mm. sponsoroinut MIT Medialabin vierailuprofessuurit Tampereen yliopistoon, Packalen toteaa.

Packalénin mukaan uuden median sisältöjen tuottaminen vaatii myös kansallisilta sisällöntuottajilta kansainvälisesti kilpailukykyistä osaamista mm. tuotekonseptien alueella. Esimerkkeinä hän mainitsee uudenlaiset henkilökohtaiset uutis- ja kaupankäyntipalvelut.

-Nyt tehty järjestely mahdollistaa keskitetyn verkottumisen kansainvälisen huipputason tieteellisen tutkimuksen kanssa, sanoo Packalén.

Alma Media on tutkinut viestinnän kulutusta aikaisemmin Stanfordin yliopistossa sekä Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen sekä tietojenkäsittelyopin laitoksen Ihminen-kone- vuorovaikutus-ryhmän ja Tampereen teknillisen korkeakoulun kuluttajatutkimusryhmän kanssa.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat