AKT: Tukilakot eivät lopu

AKT:n puheenjohtajan Kauko Lehikoisen mukaan liitto aikoo pitää tukilakot edelleenkin työtaisteluohjelmassaan.

Edunvalvonta säilyy kovana.

Automiehet ja satamien työntekijät voivat odottaa edunvalvontansa pysyvän tiukoilla linjoilla jatkossakin. Lähes 23 vuotta Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:tä johtaneen Kauko Lehikoisen mukaan työnantajillekaan ei ole luvassa yhtään helpompia aikoja. Toiveita on ehkä herättänyt Lehikoisen siirtyminen huhtikuussa eläkkeelle. Liitto valitsee perjantaina AKT:n uudeksi puheenjohtajaksi liiton vastaavan lakimiehen Timo Rädyn.

Lakkoherkkä edunvalvontalinja saattaa jopa koventua, mikäli uusi johto toteuttaa Lehikoisen pyrkimystä tiivistää yhteistyötä muiden SAK:laisten kuljetusalan liittojen kanssa. Liittojen toisiaan tukevat painostustoimet ovat aiheuttaneet työnantajille harmaita hiuksia jo pitkään. Lehikoisen mukaan tukilakkojen käyttö ei ainakaan vähene.
-Luulen, että yhteistyö edunvalvonta-asioissa syvenee entisestään siten, että kuljetusalan strategista asemaa voidaan tehokkaammin hyödyntää. SAK:laiset kuljetusalan liitot kokoontuivat viimeksi pari viikkoa sitten.

Arvostelijat eivät tunne työmarkkinoita

AKT:tä on etenkin lehtien pääkirjoitusivuilla arvosteltu työtaisteluista, jotka aiheuttavat työnantajien lisäksi kiusaa sivullisillekin. Lehikoinen arvioi, että runsas arvostelu johtuu osittain tietämättömyydestä ja ajattelemattomuudesta. AKT:n linja on Lehikoisen mukaan yksinkertaisesti se, että kuljetusalan on yritettävä pysyä palkkaliukumista nauttivan teollisuuden ansiokehityksen mukana niillä keinoilla mitä sillä on.

-Myös tukilakkoja käytetään itsepuolustukseksi tilanteissa, joissa muutoin jäätäisiin muita huonompaan asemaan. Palkkatilastoista näkyy selvästi, että emme ole saaneet enempää kuin muutkaan. Vuosikymmeniä jatkunut kritiikki ei Lehikoista ole suuremmin jurppinut.

-Silloin kun itse tietää olevansa oikealla asialla, se on helppo kestää. Myös SAK:n sisällä on arvosteltu AKT:n saamia yleisen palkankorotustason ylittäviä "selkäreppuja". Lehikoinen muistuttaa, että kritiikkiä ovat esittäneet vain jotkin yksittäiset henkilöt. AKT:ssä epäillään, että arvostelun takana lienee ajatus, että muulle teollisuudelle jää enemmän jaettavaa, jos kuljetusalalle annetaan pienemmät korotukset.

Liikenneministeriö ei puolusta kuljetusalaa


Lehikoinen ei näe että kuljetusalalle olisi tulossa erityisen suuria uhkia. EU:n hätiköidysti toteutettu laajeneminen voi silti tuoda ongelmia muillekin kuin kuljetusaloille. EU:n myötä pelivara palkankorotuksissa on jo kaikilla aloilla supistunut.

Yksi uhka on venäläinen rekkaliikenne, joka syö kotimaista työtä. -Siitä saa liikenneministeriö ottaa syyn vahvasti omaan piikkinsä. Se ei ole taistellut suomalaisen kuljetuselinkeinon puolesta, vaan palvellut vain kaupan ja teollisuuden etuja. Alan ehkä pahimpana rasitteena on jatkossakin kilpailun kovuus, joka johtaa kustannusten polkemiseen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat