AKT julistaa venäläisrekat lastausboikottiin

SAK:lainen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT asettaa venäläisrekat lastausboikottiin. Boikotti alkaa torstaiaamuna kello 6. AKT:n mukaan boikotin tarkoituksena on turvata Venäjän liikenteen työpaikat suomalaisille autonkuljettajille sekä Suomesta toimiville yrityksille. Puheenjohtaja Kauko Lehikoisen mukaan kyse on useista sadoista työpaikoista.

Boikotti johtaa käytännössä siihen, että satamissa ei pureta eikä lastata Venäjällä rekisterissä olevia kuorma-autoja. Niille ei myöskään anneta, eikä niiltä oteta perävaunuja Boikotti ei koske matkustajalauttoja, joiden lastit hoidetaan tavalliseen tapaan. Lehikoinen muistuttaa, että muukin tavara toki saadaan liikkeelle suomalaiskaluston voimin. Kuinka pitkään boikotti jatkuu, selviää Lehikoisen mukaan myöhemmin.

AKT perustelee boikottia mm. Suomen ja Venäjän välisellä liikennesopimuksella, jonka mukaan liikenne hoidetaan puoliksi suomalaisella ja puoliksi venäläisellä kalustolla. Liiton mukaan venäläisten osuus on nyt noussut yli 80 prosenttiin. AKT:n mukaan syynä ovat liikenneministeriön löysä matkalupapolitiikka sekä suomalaisen kaupan ja teollisuuden halu käyttää halpaa työvoimaa. Liikenneministeriön olisi nyt toimittava niin, että liikennesopimusta myös noudatetaan.

Lehikoisen mukaan boikotilla vastustetaan myös suomalaisten kuljetusyritysten kaluston "ulosliputtamista" Venäjälle. Liitto vaatii lisäksi tiukentamaan työlupakäytäntöä ja työlupien valvontaa sekä selkeyttämään työministeriön työlupamenettelyä koskevia ohjeita. Liiton mielestä venäläiselle työvoimalle on myönnetty työlupia heppoisin perustein tilanteessa, jossa suomalaisia kansainvälisessä liikenteessä toimimaan pystyviä ammattikuljettajia on työttömänä.

Suurimmat vaikutukset Kotkassa ja Haminassa

Suomen lastauttajain liiton toimitusjohtaja Harri Tuulensuu pelkää Suomen menettävän boikotin vuoksi transitoliikennettä entistä enemmän mm. Baltian maille. Tuulensuu huomauttaa transitoliikenteeseen vähentyneen viime syksystä samaan aikaan kun konttiliikenne Suomenlahden eteläpuolella on ollut kasvussa.
-Olen AKT:lle ilmoittanut, että jos kuljettajien työpaikat on jo vaarannettu, niin pitääkö sitten vielä vaarantaa satamienkin työpaikat, Tuulensuu kertoo.

Hänen mukaansa boikotin aiheuttamia vahinkoja on vaikea ennakoida. Jotkut rekat jättävät tulematta Suomeen jo pelkän boikotti-ilmoituksen vuoksi. Suurimmat vaikutukset boikotilla on joka tapauksessa Kotkan ja Haminan satamissa. Tuulensuu harmittelee AKT:n boikottien kohdentuvan aina satamiin.
-Mehän emme edes toimi maantieliikenteen puolella vaan puhtaasti satamissa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat