Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajattelitko hypätä kaverin auton rattiin? Mietipä vielä – ja huomioi ainakin nämä asiat

7:34Millainen auto sopii ikäihmiselle?Millainen auto sopii ikäihmiselle? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaaa vinkit autokaupoille.
Julkaistu 21.12.2019 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä kuljettajan pitää ottaa huomioon, jos hän hyppää itselleen vieraan auton rattiin?

Vastaus: Koeajo, kaverin auton kokeileminen, vuokraus, lainaus tai joku muu – oli syy mikä tahansa, on tärkeää selvittää ja sopia tietyt asiat ennen kuin hyppää itselleen vieraan auton rattiin.

Lue myös: Hirvittääkö isolla vuokrapakulla ajaminen? Pärjäät hienosti, jos muistat nämä ratin takana

Pelkkä ajo-oikeus ei yksistään takaa sitä, että kuljettaja suoriutuu kyseisen ajoneuvon kanssa turvallisesti liikenteessä. Esimerkiksi osa B-kortilla ajettavista pakettiautoista on varsin isokokoisia ja niiden ajaminen vastaa enemmän kuorma- kuin henkilöautolla ajamista. Tällöin on tärkeää, että kuljettaja tiedostaa kyseisen auton erityispiirteet, liikeradat ja tilantarpeen.

Vakuutukset ja muut pelisäännöt

Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi vahinko sattua. On tärkeää, että pelisäännöt on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton koeajosta, vuokraamisesta, lainaamisesta vai jostain muusta.

Olisi hyvä, jos sopimuksesta olisi mustaa valkealla, kuten sähköposti tai molempien allekirjoittama sopimuspaperi. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (omavastuu tms.) mahdollisessa vahinkotilanteessa.

Lue myös: Varaudu jouluna ruuhkiin, vaikka pyhät osuvatkin keskelle viikkoa – tässä vinkit pitkille ajomatkoille

Henkilökohtaisesti en uskalla ajaa vieraiden autoja, joissa ei ole täyskolarivakuutusta.

Osapuolten tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton virheettömyys tai virheet (siis kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa yms.) sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa.

Mikäli on tarkoitus ajaa ulkomaille, on syytä ottaa mukaan omistajan tekemä valtakirja, jolla kuljettaja pystyy osoittamaan, että hänellä on lupa auton maastavientiin.

Tarkkana tankatessa

Autoa tankatessa on syytä olla huolellinen. Pääsääntöisesti auton käyttämä polttoainelaatu on merkitty polttoaineen täyttöaukon luukun sisäpuolelle tai tankin korkkiin. Itse tarkastan aina autoa tankatessani, että sekä polttoainepistoolissa että täyttöluukussa on sama merkintä – siis siitä riippumatta, olenko tankkaamassa tuttua vai vierasta autoa. Näin välttyy varmimmin virhetankkauksilta.

Oma haasteensa saattaa olla tankkaaminen ulkomailla. Aina ei vuokra-auton tankinkorkista tai polttoainetankin täyttöluukusta löydykään mainintaa auton käyttämästä polttoaineesta. Tällöin auttaa, jos on muistanut varmistaa oikean polttoainelaadun jo vuokraamosta autoa noutaessaan. Joskus näkee, että polttoainelaatu on merkitty myös vuokra-auton avaimenperään.

Kitkat vai nastat – ja missä kunnossa?

Kuljettajan on syytä vilkaista, mitkä renkaat autossa on alla. Syksyllä tai keväällä autossa voi olla jopa keliin sopimattomat renkaat, jos talvirenkaiden alle laittoa on syksyllä yritetty lykätä tai pois ottoa keväällä kiirehtiä.

Myös se, onko autossa nasta- vai kitkarenkaat, on kuljettajalle olennainen tieto. Liukkaat kitkarenkaat yllättävät helposti nastarenkaisiin tottuneen kuljettajan jäisellä pinnalla. Vastaavasti myös renkaiden kunnolla on olennainen vaikutus auton hallintaan.

Renkaiden lisäksi mahdollisten äkkitilanteiden varalle on olennaista selvittää, ovatko autossa ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli ovat, edellytetään kuljettajalta tietyissä tilanteissa erilaista toimintaa kuin silloin, jos niitä ei ole.

Valojen toimintaperiaate ja hallintalaitteet

Nykyään valtaosassa uusia autoja on niin sanotut päiväajovalot. Päiväajovaloilla ajettaessa eivät auton takavalot välttämättä pala ollenkaan. Kuljettajan tulisikin varmistaa, mihin asentoon auton valokatkaisija tulee kääntää, jotta takavalot varmasti palavat yhdessä ajovalojen kanssa.

Ennen ajoon lähtöä on syytä perehtyä myös siihen, miten kauko-, sumu- ja pysäköintivalot kytketään päälle ja pois. Myös muiden peruslaitteiden, kuten pyyhkijöiden, pesimien ja eri lämmittimien käyttö on syytä harjoitella jo ennen ajoon lähtöä. Näin esimerkiksi lasien huurtuminen ajon aikana pystytään estämään ilman, että huomio karkaa pois olennaisesta – liikenteestä.

Ajoasennolla on merkitystä

Vielä ennen liikkeellelähtöä on tärkeää säätää ajoasento huolellisesti. Eri autojen istuimien säätömahdollisuudet ja säädöt yleensä eroavat jonkin verran toisistaan. Tyypillisesti säädettävissä ovat istuimen korkeus, etäisyys polkimiin, selkänojan kaltevuus, ristiselän tuki ja pääntuki.

Sama koskee ohjauspyörän säätöjä. Useimmissa nykyajan autoissa ohjauspyörä on säädettävissä paitsi korkeus – myös syvyyssuunnassa.

Kun ajoasento on oikein säädetty, onnistuu auton hallinta kurottelematta, näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja onnettomuuteen jouduttaessa turvalaitteet toimivat suunnitellusti.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset 

Lue myös: Miksei Suomessa ole nollatoleranssia päihtyneenä ajamisen suhteen?

Lisää aiheesta:

Tässä mokaa moni konkarikin: Tiedätkö, mitä pitää tehdä, kun hyppää vieraan auton rattiin?Konkarillakin voi mennä sormi suuhun, kun alle lyödään outo auto: "Olennaista on muistaa, ettei..."Käytetyn auton ostamisessa kannattaa olla tarkkana, näin varmistat, ettei auto ole ihan pommi – koeajon aikana tätä radioon liittyvää virhettä ei kannata tehdäMiten ottaa hyöty irti lyhyestä koeajosta? Älä luota pelkkään perstuntumaan, huomioi nämä asiatKokeneenkaan kuskin ei kannata hypätä vieraan auton rattiin suin päin – tsekkaa nämä ennen kuin lähdet ajamaanMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?
AutotAuton hallintaAuton toimintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa