Miten saada hyvä perstuntuma sekä autoon että tiehen? Tällainen on ajoasento, joka voi pelastaa jopa henkesi

Näillä vinkeillä et nukahda rattiin 3:56
Näin voit torjua väsymystä ratin takana.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Millainen on hyvä ajoasento ja miten se vaikuttaa auton hallintaan?

Vastaus: Henkilöautojenkin istuimet ovat varsin monipuolisesti säädettävissä. Silti osa kuljettajista ei valitettavasti jaksa paneutua ajoasennon säätämiseen, vaikka kyseessä olisi vain muutamia kymmeniä sekunteja kestävä toimenpide.

Kun ajoasento on oikein säädetty, on auton hallinta helpompaa. Kaikki yllättävät liikkeet, kuten mahdolliset luistot, pystyy tulkitsemaan herkemmin ja aikaisemmin eli kansanomaisesti ilmaistuna kuljettajan ”perstuntuma” sekä autoon että tiehen on parempi.

Oikean ajoasennon ansiosta pidempikin ajomatka sujuu paikkojen puutumatta ja vaaratilanteeseen jouduttaessa toiminta onnistuu nopeammin ja kontrolloidummin. Myös havainnointi autosta ulos on helpompaa ja mahdollisessa onnettomuustilanteessa auton turvalaitteet toimivat suunnitellusti.

Näin löytyy oikea ajoasento

1. Ensin säädetään istuimen korkeus. Kun silmät ovat tuulilasin puolivälin kohdalla, on korkeus oikea.

Tällöin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet. Samalla kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää vielä suhteellisen paljon tyhjää tilaa, mistä on apua esimerkiksi hirvionnettomuudessa tai ympäriajossa, auton katon painuessa kasaan.

2. Seuraavaksi säädetään penkin etäisyys polkimiin. Polven tulisi jäädä hieman koukkuun, kun jarru- tai kytkinpoljin on pohjassa.

On tärkeää, että polvi on koukussa hätäjarrutustilanteessa. Tällöin jarrutukseen saadaan enemmän voimaa ja polvi joustaa mahdollisessa törmäystilanteessa. Jos jalka olisi suorana jarrutuksessa, joka päättyy törmäykseen, välittyisivät törmäysvoimat suoraan kuljettajan lonkkaan - tuhoisin seurauksin.

3. Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetään laskemalla kädet ohjauspyörän päälle pitäen hartiat samalla kiinni selkänojassa. Ohjauspyörän kehän tulisi olla ranteiden kohdalla.

Tässä on syytä hyödyntää sekä selkänojan että ohjauspyörän säätövaroja. Samalla on järkevää säätää ohjauspyörän korkeus niin, että näkee mittarit ongelmitta – autosta riippuen, joko ohjauspyörän kehän sisä- tai yläpuolelta.

Kun kuljettaja tarttuu tämän säädön tehtyään ohjauspyörän kehästä kiinni, jäävät hänen kätensä sopivasti koukkuun. Tällöin ohjauspyörän käsittely onnistuu kurottelematta ja kuljettaja kykenee nopeisiin ohjausliikkeisiin yllättävissäkin tilanteissa, kuten väistöissä tai luistoissa.

4. Pääntuki tulisi säätää niin, että sen yläreuna on päälaen kohdalla.

Kuljettajan on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että matkustajat säätävät omat pääntukensa mahdollisuuksien mukaan samalla periaatteella – myös takapenkillä.

Valitettavan usein näkee, että pääntuki on säädettynä niskan kohdalle. Tällöin pää pääsee äkkipysähdyksessä retkahtamaan taaksepäin, pääntuen yli. Tästä saattaa seurata vakavia vammoja.

5. Kun istuin on säädetty, kytketään turvavyö. Turvavyön alle ei saa jäädä paksuja toppavaatteita. Vyön korkeus tulisi säätää niin, että se kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Lopuksi kolmipistevyön lanneosa kiristetään vetämällä turvavyön vinosta osasta yläviistoon.

Ihanne olisi, että paksu toppatakki otettaisiin pois päältä ennen autoon menoa. Arjen lyhyillä matkoilla ja kylmässä autossa realismia kuitenkin on, että autoon mennään takki päällä. Tällöin takki on syytä avata ja ohjata turvavyö kulkemaan takin alla. Myöskään takin lieve ei saisi jäädä vyön lanneosan alle. Näin turvavyö saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten eikä se päästä käyttäjäänsä liian lähelle laukeavia turvatyynyjä onnettomuustilanteessa. Kuljettajan on opastettava myös matkustajia turvavyön oikeaoppisessa käytössä.

6. Ennen liikkeellelähtöä on vielä tarkastettava peilien säädöt. Samalla tulee viimeistään todetuksi, ovatko peilit jäässä vai sulat.

Sekä kuljettajan että matkustajan on istuttava autossa suunnitellulla tavalla. Esimerkiksi matkustajan jalkojen lepuuttaminen kojelaudan päällä – mitä valitettavan usein näkee – on hengenvaarallista. Turvatyyny lyö lauetessaan kojelaudan päällä olevat jalat läpi tuulilasin.

Lue myös:

    Uusimmat