Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten saada hyvä perstuntuma sekä autoon että tiehen? Tällainen on ajoasento, joka voi pelastaa jopa henkesi

3:56Näillä vinkeillä et nukahda rattiinNäin voit torjua väsymystä ratin takana.
Julkaistu 28.12.2018 17:55
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Millainen on hyvä ajoasento ja miten se vaikuttaa auton hallintaan?

Vastaus: Henkilöautojenkin istuimet ovat varsin monipuolisesti säädettävissä. Silti osa kuljettajista ei valitettavasti jaksa paneutua ajoasennon säätämiseen, vaikka kyseessä olisi vain muutamia kymmeniä sekunteja kestävä toimenpide.

Kun ajoasento on oikein säädetty, on auton hallinta helpompaa. Kaikki yllättävät liikkeet, kuten mahdolliset luistot, pystyy tulkitsemaan herkemmin ja aikaisemmin eli kansanomaisesti ilmaistuna kuljettajan ”perstuntuma” sekä autoon että tiehen on parempi.

Oikean ajoasennon ansiosta pidempikin ajomatka sujuu paikkojen puutumatta ja vaaratilanteeseen jouduttaessa toiminta onnistuu nopeammin ja kontrolloidummin. Myös havainnointi autosta ulos on helpompaa ja mahdollisessa onnettomuustilanteessa auton turvalaitteet toimivat suunnitellusti.

Näin löytyy oikea ajoasento

1. Ensin säädetään istuimen korkeus. Kun silmät ovat tuulilasin puolivälin kohdalla, on korkeus oikea.

Istuimen korkeuden säätö
Istuimen korkeuden säätäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

Tällöin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet. Samalla kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää vielä suhteellisen paljon tyhjää tilaa, mistä on apua esimerkiksi hirvionnettomuudessa tai ympäriajossa, auton katon painuessa kasaan.

2. Seuraavaksi säädetään penkin etäisyys polkimiin. Polven tulisi jäädä hieman koukkuun, kun jarru- tai kytkinpoljin on pohjassa.

Oikea etäisyys polkimiin_kytkin pohjassa - polvi koukussaPenkin etäisyyden säätäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

On tärkeää, että polvi on koukussa hätäjarrutustilanteessa. Tällöin jarrutukseen saadaan enemmän voimaa ja polvi joustaa mahdollisessa törmäystilanteessa. Jos jalka olisi suorana jarrutuksessa, joka päättyy törmäykseen, välittyisivät törmäysvoimat suoraan kuljettajan lonkkaan - tuhoisin seurauksin.

3. Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetään laskemalla kädet ohjauspyörän päälle pitäen hartiat samalla kiinni selkänojassa. Ohjauspyörän kehän tulisi olla ranteiden kohdalla.

Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetty oikein_ranteet ohjauspyörän kehän kohdalla - hartijat kiinni selkänojassaSelkänojan kaltevuuden ja ohjauspyörän syvyyden säätäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

Tässä on syytä hyödyntää sekä selkänojan että ohjauspyörän säätövaroja. Samalla on järkevää säätää ohjauspyörän korkeus niin, että näkee mittarit ongelmitta – autosta riippuen, joko ohjauspyörän kehän sisä- tai yläpuolelta.

Kun kuljettaja tarttuu tämän säädön tehtyään ohjauspyörän kehästä kiinni, jäävät hänen kätensä sopivasti koukkuun. Tällöin ohjauspyörän käsittely onnistuu kurottelematta ja kuljettaja kykenee nopeisiin ohjausliikkeisiin yllättävissäkin tilanteissa, kuten väistöissä tai luistoissa.

4. Pääntuki tulisi säätää niin, että sen yläreuna on päälaen kohdalla.

Pääntuen yläreunan tulisi olla päälaen korkeudellaPääntuen säätäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

Kuljettajan on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että matkustajat säätävät omat pääntukensa mahdollisuuksien mukaan samalla periaatteella – myös takapenkillä.

Valitettavan usein näkee, että pääntuki on säädettynä niskan kohdalle. Tällöin pää pääsee äkkipysähdyksessä retkahtamaan taaksepäin, pääntuen yli. Tästä saattaa seurata vakavia vammoja.

5. Kun istuin on säädetty, kytketään turvavyö. Turvavyön alle ei saa jäädä paksuja toppavaatteita. Vyön korkeus tulisi säätää niin, että se kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Lopuksi kolmipistevyön lanneosa kiristetään vetämällä turvavyön vinosta osasta yläviistoon.

Turvavyön lanneosan kiristäminenTurvavyön kiristäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

Ihanne olisi, että paksu toppatakki otettaisiin pois päältä ennen autoon menoa. Arjen lyhyillä matkoilla ja kylmässä autossa realismia kuitenkin on, että autoon mennään takki päällä. Tällöin takki on syytä avata ja ohjata turvavyö kulkemaan takin alla. Myöskään takin lieve ei saisi jäädä vyön lanneosan alle. Näin turvavyö saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten eikä se päästä käyttäjäänsä liian lähelle laukeavia turvatyynyjä onnettomuustilanteessa. Kuljettajan on opastettava myös matkustajia turvavyön oikeaoppisessa käytössä.

Turvavyön korkeuden säätöTurvavyön korkeuden säätäminen. Kuva: AutoliittoAutoliitto

6. Ennen liikkeellelähtöä on vielä tarkastettava peilien säädöt. Samalla tulee viimeistään todetuksi, ovatko peilit jäässä vai sulat.

Sekä kuljettajan että matkustajan on istuttava autossa suunnitellulla tavalla. Esimerkiksi matkustajan jalkojen lepuuttaminen kojelaudan päällä – mitä valitettavan usein näkee – on hengenvaarallista. Turvatyyny lyö lauetessaan kojelaudan päällä olevat jalat läpi tuulilasin.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Talvitakki voi haitata turvavyön toimintaa – älä ikinä laita vyötä kulkemaan näin: "Vakavia sisäisiä vammoja"Ammattimies näyttää, kuinka auton peilit kannattaa oikeasti säätää – tällaiset näkymät niihin on tarkoitus saada5 syytä, miksi oikean ajoasennon opettelu kannattaa – ethän sorru tähän yleiseen virheeseen?Riisu toppatakki, kun istut autoon – turvavyö ei muuten toimi suunnitellustiMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Video: Toppatakki pois ja polvet koukkuun – näin säädät ajoasentosi kuntoon
AutotAuton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon