Ahvenanmaalle suunniteltiin salaista meriväylää

Liittoutuneiden valvontakomissio, joka koostui pääasiassa Neuvostoliiton edustajista, painosti välirauhan jälkeen Suomea aloittamaan salaisen meriväylän rakentamisen sotalaivojaan varten Ahvenanmaalle.

Valvontakomissio esitti marraskuussa 1945, että Suomen tulisi rakentaa 11 metrin syvyinen meriväylä itärajalta Porkkalan ohi Ahvenanmaalle. Yhtenä perusteena 30. marraskuuta käydyissä neuvotteluissa mainittiin, että vuosina 1911-1913 tällainen väylä oli ollut alustavan työn alla Pietarista Ahvenanmaalle. Väylän syvyyden piti olla riittävä suurtenkin sota-alusten siirtymiselle suojaista saaristotietä Itämerelle.

Kommodori evp. Erik Wihtol kirjoittaa Sotahistoriallisen Seuran uusimmassa julkaisussa "Suomi valvonnassa 1944-1947" hankkeen liittyneen Neuvostoliiton suurisuuntaisiin ja pitkän aikavälin suunnitelmiin sitoa Suomen merivoimat ja maamme merenkulun toiminta.

Meriväylän rakentamisen taustalla oli hänen mukaansa kuitenkin ilmeisesti Suomen merellisen toiminnan täydellinen alistaminen neuvostojohdon tahtoon.

Erittäin salainen hanke

Strategisen suunnitelman oli hyväksynyt jo aiemmin Neuvostoliiton sotalaivaston hydrografisen osaston päällikkö, kontra-amiraali Lapuskin. Erittäin salaisena pidettävän väylän kulusta saaristossa ei saanut vuotaa tietoja sivullisille. Neuvottelujen jälkeen merenkulkuhallitus ryhtyi Suomessa alustavaan suunnittelutyöhön ja laati vastaavan merenmittauksen työohjeen nojautuen Neuvostoliiton väyläehdotukseen, toteaa Wihtol.

Suomen vaikeakulkuisessa saaristossa ei löytynyt tosin helpolla uuden 11 metrin väylän paikkaa. Väylää ryhdyttiin kuitenkin mittaamaan ja rakentamaan. Osia siitä valmistui Porkkalaan asti., Valvontakomission työn päättyessä Suomessa 1947, syväväylän rakentaminen näyttää sitten jääneen unohduksiin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat