Totuus kauppojen paistopistetuotteista voi yllättää – kysyimme Lidliltä, K-ryhmältä ja S-ryhmältä leivonnaisten alkuperästä

Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa Lidlin paistopisteellä? 0:30 Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa Lidlin paistopisteellä?
KATSO MYÖS VIDEO: Oletko huomannut? Lidlin paistopisteen "luukku" on mennyt monelta täysin ohi – tämä on sen tarkoitus.

Suosittuja paistopistetuotteita ei välttämättä aina paisteta paikan päällä, vaan ne voivat olla myös ulkomaisia, sulatettuja pakastetuotteita.

Ruokakauppojen paistopistetuotteet ovat vuodesta toiseen suomalaisten suosiossa. Paistopisteiden suosikkeja ovat eri kaupoissa esimerkiksi riisipiirakat, croissantit sekä erilaiset makeat munkit.

Kauppojen paistopisteillä leijailee usein houkutteleva tuoreiden leivonnaisten tuoksu ja mainoskyltit kertovatkin tuotteiden olevan "tänään täällä paistettuja". Leivonnaisten paistaminen paikan päällä ei kuitenkaan välttämättä kerro mitään tuotteiden alkuperästä. 

Paistettuja vai sulatettuja?

Kuluttaja-lehteen kirjoittanut suomalaisasiakas ihmetteli muutama vuosi sitten omasta mielestään harhaanjohtavaa markkinointia tiettyjen "tänään täällä paistettu" -tuotteiden kohdalla. Asiakas nosti esimerkiksi ulkomailta myymälän paistopisteelle päätyneet korvapuustit sekä munkit, jotka oli paikan päällä paistamisen sijaan käytännössä vain sulatettu.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala kommentoi tuolloin ilmaisun ”tänään täällä paistettu” voivan antaa tässä tapauksessa virheellisen kuvan kuluttajille.

Kuinka iso osa kauppojen paistopisteiden tuotteista sitten on todellisuudessa raakapakasteena saapuvaa tuontitavaraa? Kysyimme asiaa suomalaiskaupoilta.

Lidl: "Tuotteet valmistetaan siellä. missä osaaminen on parasta"

Lidlin valikoimapäällikkö Aino Laineenoja kertoo, että ketjun paistopistetuotteista reilu kolmannes valmistetaan Suomessa ja myydyistä kappaleista yli puolet on kotimaisia. 

– Ajatuksena on, että tuotteet valmistetaan siellä, missä osaaminen on parasta: esimerkiksi riisipiirakat valmistetaan Suomessa, ranskalaiset suklaacroissantit Ranskassa ja pitaleivät Kroatiassa. Suomalaista osaamista arvostetaan myös muissa Lidl-maissa, ja suomalaisia paistopistetuotteita viedään Lidleihin Ruotsiin, Baltiaan, Puolaan, Tsekkiin ja Slovakiaan, Laineenoja kertoo MTV Uutisille.

Tänä vuonna Suomesta viedään muualle Eurooppaan muun muassa luomuruispalaa, sekä sulhas- ja riisipiirakkaa. 

Lidlissä paistopisteen vakiovalikoimaan kuuluu noin 50 tuotetta, joiden lisäksi myydään sesonki- sekä erätuotteita. Laineenojan mukaan paistopisteen tuotteet paistetaan tai sulatetaan myymälässä ja tarjotaan asiakkaille tuoreina.

– Tuotteiden alkuperämaa esitetään asiakkaalle myymälöissä tuotteiden ainesosaluetteloissa sekä verkkosivuillamme. Myymälässä ainesosaluettelo löytyy paistopisteen yhteydestä joko paperisena tai digitaalisena seinätauluna. Kotimaiset tuotteet tunnistaa suoramainoslehdessämme ja muussa mainonnassa Valmistettu Suomessa tai 100% kotimaista viljaa -logoilla.

S-ryhmällä omia paistopisteitä sekä Fazerin myymäläleipomoita

S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo osassa ketjun myymälöissä toimivan Fazerin myymäläleipomot. Niiden ylläpitämisestä vastaavat Fazerin jauholeipomot ja tuotteiden kotimaisuusaste on 94 prosenttia.   

– Osassa myymälöissä meillä taas on niin kutsutut paistopisteet, joissa myymme itse hankittuja tuotteita. Näitä tuotteita ei myymälöissä leivota itse vaan ne paistetaan. Sekä myymäläleipomoissa että paistopisteillä myytävät tuotteet ovat pääsääntöisesti samana päivänä paistettuja, Kovalainen kertoo.

S-ryhmän omissa paistopisteissä on sekä kotimaisia että ulkomaisia tuotteita. Kovalaisen mukaan paistopisteessä myytävien kaupan omien merkkien tuotteista 50 prosenttia on kotimaisia. Muiden tuotteiden osalta kauppaketjusta ei osata nopealla aikataululla kertoa tarkempaa tietoa. 

– Osa paistopisteiden tuotteista tulee ulkomailta muun muassa siksi, että niitä ei kotimainen teollisuus Suomessa valmista. Pyrimme valitsemaan kotimaisen tuotteen aina kun se on mahdollista. Tuotteen valmistusmaa lukee tuotteen tiedoissa ja esimerkiksi omien merkkien osalta hyllynreunaetiketeissä lukee myös pääraaka-aineiden alkuperämaa.

Suolaiset suosikit K-kaupoissa kotimaisia – croissantit tuodaan ulkomailta

K-ruokakauppojen paistopisteillä paistettavista tuotteista yli 60 prosenttia on kotimaassa valmistettuja, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen. Suolaisista tuotteista kotimaisia ovat esimerkiksi riisipiirakat, pasteijat, lihapiirakat ja pizzapalat.

Mikäli kotimaisuusasteella tarkoitetaan raaka-aineiden alkuperää, arviota osuuksista on Vuorisen mukaan hankala antaa. Kotimaisten raaka-aineiden käyttö vaihtelee toimittajittain ja satokausittain esimerkiksi jauhojen osalta.

– Suomalaisia raaka-aineita käytetään, kun se on mahdollista esimerkiksi viljojen satokaudet huomioiden. Hyvää Suomesta -merkityillä tuotteilla on toki merkin mukaiset vaatimukset raaka-aineiden osalta.

K-kauppojen suosituimmista paistopistetuotteista croissantit tuodaan ulkomailta, sillä niitä ei ole saatavilla kotimaasta. Vuorisen mukaan K-kaupoissa usein vain croissantit ja osa patongeista ovat enää ulkoimaista alkuperää. 

– Myös muutamia lisäarvoa tuottavia tuotteita tulee ulkomailta, koska vastaavia ei ole vielä Suomesta saatavilla. Tuotteita tulee EU-alueelta, esimerkiksi Ranskasta, Belgiasta, Tanskasta ja Hollannista. Tuotteiden alkuperämaa (valmistusmaa) on paistopisteellä nähtävissä tuoteselosteissa

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.