Oletko tullut ajatelleeksi, että monet paistopisteissä myytävistä tuotteista vain paistetaan lähikaupassa – ja tuotteiden todellinen alkuperämaa voi olla Euroopan toisella puolen?
Paistopistetuotteita on tänä päivänä saatavilla lukuisissa suomalaisissa ruokakaupoissa sekä suolaisina että makeina versioina. Jos haluaa suosia suomalaista, kannattaa huomio kiinnittää tuotteiden pakkausselosteisiin, sillä tarjolla on tänä päivänä valtavasti ulkomailta tuotuja tuotteita.
K-ruokakauppojen paistopistetuotteista 60 prosenttia on kotimaisia
Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava johtaja Jyrki Karlsson kertoo, että K-ruokakauppojen paistopisteissä myytävistä tuotteista 60 prosenttia on valmistettu Suomessa. Ajoittain nämä luvut saattavat hieman muuttua, sillä ruokakauppojen valikoima elää jatkuvasti.
– K-ruokakauppojen paistopisteillä paistettavista tuotteista noin 60 prosenttia on kotimaisia, joten ulkomaisia on noin 40 prosenttia. Tilanne elää koko ajan suuntaan jos toiseenkin, kun variantteja vaihdetaan, Karlsson toteaa.
– Ulkomaalaiset tuotteet tulevat pääosin Ranskasta ja Ruotsista. Pieni osuuksia tuotteista tulee myös Puolasta, Latviasta, Belgiasta ja Hollannista. Vahva tahtotilamme on kuitenkin suosia suomalaista ja pyrimme aktiivisesti kasvattamaan suomalaisten paistopistetuotteiden osuutta K-ruokakaupoissa, Karlsson jatkaa.
Yksi syy siihen, miksei suomalaisten tuotteiden kavalkadi ruokakaupoissa ole sen laajempi, on tarjonnan rajallisuus. Tästä syystä myynnissä on vielä tätä nykyä paljon myös ulkomaisia paistopistetuotteita.
– Haasteita meille aiheuttaa se, että suomalainen tarjonta on vielä rajallista, joskin iloksemme se kehittyy koko ajan sekä suurempien että pienempien leipäalan toimijoiden puolelta, Karsson kertoo.

