Mainos

Syötkö kaurapuuroa? Älä astu tähän valmistusansaan – puurosta saa helposti parempaa

Jos perinteinen aamupuuro alkaa jo kyllästyttää, nappaa tästä vinkit kaurapuurosi tuunaukseen. Näin saat puuroannoksestasi entistäkin paremman ja terveellisemmän!

Videolla vinkki älyttömään hyvää paistettuun kaurapuuroon. Oletko testannut?

Vuonna 2019 Elovenan toteuttaman kaurakyselyn perusteella jopa 86 prosentilla suomalaisista löytyy aina kaurapuurotarpeet keittiön kaapista. Kaurapuuro lieneekin yksi Suomen suosituimmista aamupalaruoista.

Älä astu valmistusansaan: Tuunaa puurosi!

Pelkkä kaurapuuro sellaisenaan päivästä toiseen nautittuna voi alkaa kyllästyttää. Ravitsemuksellisesta näkökulmasta ajateltuna kaurapuuron seurana olisi lisäksi hyvä nauttia jotain muutakin. Yleinen valmistusvirhe on keittää puuro pelkkään veteen ja syödä se sellaisenaan. Pelkkä veteen keitetty puuro aamupalana ei pidä hyvin nälkää. 

Aamupuuron voi kuitenkin onneksi tuunata helposti. Nappaa tästä maistuvat vinkit:

Väriä ja tekstuuria puuroon: Lisää keitinveteen tai -maitoon marjoja!

Puuroa ei tarvitse aina keitellä pelkässä vedessä tai maidossa. Voit aivan hyvin lisätä jo puuron valmistusvaiheessa kattilaan muita aineksia, kuten marjoja. Testaa vaikka mustikoita tai vadelmia! Näin puuroosi tulee paitsi makua, myös väriä ja tekstuuria. 

Vaihtelua tuorepuuroon: Syö lämpimänä

Perinteisesti tuorepuuro valmistetaan edellisenä iltana jääkaappiin odottelemaan aamun herkutteluhetkeä. Moni ei kuitenkaan ole tullut ajatelleeksi, että tuorepuuron voisi syödä myös lämpimänä. Lämmitä tuorepuuro aamulla nopeasti esimerkiksi mikrossa.

Pakasta puurolle käteviä lisukkeita

Moni suomalainen nauttii puuronsa pakastemarjojen kera. Muista kuitenkin, että myös hedelmiä voi pakastaa. Näin sinulla on aina valmiina puuroon lisukkeita, kun haluat hieman tuunata aamupalaasi. Kuutioidut ja pakastetut hedelmät sulavat nopeasti, kun heität ne puuron joukkoon kattilaan lämpenemään hetkeksi. Samalla hedelmistä vapautuu maukasta mehua puuroon. 

Laita puuroon vihanneksia ja kokeile suolaista puuroa!

Suomalaiset eivät ehkä osaa mieltää puuroa lounasruoaksi, mutta kaurapuuron makupareiksi sopivat yllättävän monet suolaisista ruoista tutut raaka-aineet. Tämän on todistanut jo aiemmin muun muassa malli, mediapersoona ja intohimoinen kotikokki Chrissy Teigen, joka yhdisti "tuhmassa puurossaan" perinteisen kaurapuuron sekä cacio e pepe -klassikkopastan

Elovenan puuroekspertti Katjan suolaiseen lounaspuuroon käytetään sen sijaan muun muassa kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Mausteinen vihannespuuro saa makua myös kurkumasta ja inkivääristä.

– Puuroa voi todella syödä myös lounaaksi ja sinne saa kätevästi kasvikset ja vihannekset mukaan, Katja vinkkaa.

Makean ystäville suosittelemme sen sijaan ihanaa porkkanakakkupuuroa.

Näin saat lisää proteiinia ja muita ravinteita puuroon

Erilaisilla siemenillä ja pähkinöillä saa helposti puuroon kaivattua tekstuuria. Ne sisältävät myös terveellisiä rasvoja ja vitamiineja. Muista kuitenkin, että pähkinät ovat erityisen energiapitoisia, joten kourakaupalla niitä ei kannata puuroon laittaa.

Kaurapuuron sekaan voi sekoittaa myös kananmunaa! Upota yksi tai kaksi valkuaista kaurapuuron joukkoon, niin saat aamupalaa proteiinipitoisemmaksi. 

Kahvin ja puuron voi myös yhdistää

Kahvipuuro yhdistää nerokkaalla tavalla aamun tärkeimmän juoman sekä ruoan. Elovenan puuroekspertti Katja Vuorisen loihtima kahvipuuro maistuu myös ihanan suklaiselta, mutta ei kuitenkaan liian makealta. 

– Tämä jakaa täysin mielipiteet, sillä puurossa ei ole makeutta hirveästi. Toisten mielestä maku on liian hyökkäävä. Jos haluaa puurosta oikein herkun, voi sen viimeistellä kermavaahdolla ja passionhedelmällä, Katja vinkkaa.

Osittainen lähde: Bon Appetit

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja