Suklaakääreen alta voi paljastua karuja yllätyksiä – näin suomalaisille tutut brändit pärjäsivät tuoreessa selvityksessä

pääsiäissuklaa
Herkullinen pääsiäissuklaa on saattanut edesauttaa metsäkatoa ja olla tuotettu lapsityövoimalla. Shutterstock

Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisillekin tutut suklaabrändit eivät tee riittävästi metsäkadon ja lapsityövoiman lopettamiseksi.

Vain noin joka kymmenes (11 prosenttia) suklaa-alan toimijoista voi sanoa tietävänsä täydellä varmuudella, missä ja millaisissa oloissa niiden käyttämä kaakao on viljelty, WWF kertoo tiedotteessaan.

MTV Uutiset on kirjoittanut jo aikaisemmin siitä, miten Finnwatchin mukaan kaakaon tuotannon vastuullisuusongelmat lapsityöstä metsäkatoon ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ongelmiin on pyritty puuttumaan erilaisten vastuullisuusohjelmien ja sertifikaattien avulla, mutta todennettavissa olevat tulokset ovat olleet parhaimmillaankin laihoja.

Tuoreessa vastuullisuusselvityksessä arvioitiin tunnettuja brändejä, kuten Fazerin sininen, Kinder, Twix ja Toffifee.

Tutuilla brändeillä paljon kirittävää

Tuore suklaapisteytys Chocolate Scorecard arvioi kansainvälisten suklaabrändien, hankkijoiden ja jälleenmyyjien vastuullisuutta.

Monet yritykset väittävät suklaansa olevan 100-prosenttisesti vastuullista, mutta selvityksen perusteella tämä ei valitettavasti pidä paikkaansa.

– Yritysten kyvyttömyys puuttua metsäkatoon ja alan sosiaalisiin ongelmiin on huolestuttavaa. Maailman suurimmissa kaakaontuottajamaissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla kaakaontuotanto on edelleen merkittävä syy metsien tuhoutumiseen. Suuri osa yrityksistä ei edelleenkään maksa köyhille pienviljelijöille elämiseen riittävää toimeentuloa eikä ole onnistunut kitkemään pois lapsityövoiman käyttöä, WWF:n metsä- ja kehitysyhteistyöasiantuntija Maija Kaukonen toteaa tiedotteessa.

Yritykset saivat selvityksessä pisteitä sen mukaan, kuinka jäljitettävissä niiden käyttämät raaka-aineet ovat, millaiset ovat työntekijöiden olot sekä miten tuotannossa huomioidaan ympäristö.

Moni suomalaisillekin tutuista brändeistä, kuten Kellogg's, jonka suklaamuroja myydään laajalti Suomessa, sai selvityksessä huonot pisteet.

Tiedotteessa todetaan, että suomalainen Fazer kyllä etenee vastuullisuustoimissaan, mutta kirittävää on edelleen esimerkiksi metsäpeitteisen ja luonnon monimuotoisuutta parantavan kaakaonviljelyn edistämisessä.

WWF:n tiedotteen mukaan osa merkittävistä toimijoista suklaa-alalla ei edes suostunut vastaamaan selvitykseen useista pyynnöistä huolimatta. Vastaamatta jättivät esimerkiksi Tobleronea ja Marabou-suklaata valmistava Mondelez ja Magnum-jäätelöä valmistava Unilever.

Suklaata on mahdollista tuottaa myös kestävästi

Suomalaiset  syövät suklaata keskimäärin 25–35 miljoonaa kiloa vuodessa – noin 250 suklaamunaa per henkilö.

– Kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa myydään Suomessakin lukuisia tuotteita, joiden vastuullisuudesta emme voi varmuudella tietää mitään. Kaupat ovat juuri nyt pullollaan sesonkisuklaata pääsiäiseksi, mikä nostaa ikävien yllätysten riskiä entisestään, Maija Kaukonen sanoo.

Kaukosen mukaan kaakaota on mahdollista tuottaa kestävästi, mistä hyvä esimerkki ovat pisteytyksessä kärkipäähän sijoittuneet yritykset, kuten Tony’s Chocolonely ja Ben & Jerry’s.

– Nämä yritykset pyrkivät ostamaan kaakaon mahdollisimman suoraan viljelijöiltä ja maksavat heille siitä paremman hinnan. Alkuperän varmistamisessa ja metsäkadon seurannassa yritykset hyödyntävät satelliittiseurantaa. Vastuulliset yritykset tukevat metsäpeitteistä viljelyä, joka turvaa ja lisää luonnon monimuotoisuutta, Kaukonen selventää.

Katso myös: Tiesitkö? Näin Toblerone-suklaa kuuluu paloitella

Tiesitkö? Näin Toblerone-suklaa kuuluu paloitella 0:25
Näin Toblerone-suklaasta kannattaa ottaa paloja!

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat