Ravintola kyllästyi turhasta valittaviin asiakkaisiin – vastaa kipakasti vinkujille: "Emme osaa lukea tyhmien ajatuksia..."

arvio
Leedsissä sijaitseva Oriental Express -ravintola onkin saanut runsaasti huomiota asiakkaille antamiensa suorien vastausten vuoksi. Shutterstock

Kiinalaisen Oriental Express -ravintolan omistaja kyllästyi tyhjästä valittaviin asiakkaisiin ja päätti alkaa vastata heille rehellisesti.

Kiinalaisen ravintolan omistaja kyllästyi asiakkaisiin, jotka jättivät nettiin negatiivisia arvioita ilman aitoa syytä. Alice Cheungin, 50, ravintola vastaakin nyt JustEat-sivuston arvosteluihin kipakasti, kertoo Metro.

Asiakas tilasi kasvissyöjäboksin – valitti, koska ateriassa "ei ollutkaan lihaa"

Leedsissä sijaitseva Oriental Express -ravintola onkin saanut runsaasti huomiota vastausten vuoksi.

– Yksi hauskimmista valituksista, jonka olemme saaneet, tuli asiakkaalta, joka tilasi kasvissyöjäboksin ja valitti sitten, kun siinä ei ollutkaan lihaa, Alice kuvailee.

– Aloimme ensimmäisen kerran jättää vastauksia, koska huomasimme joidenkin jättävän huonoja arvioita asioista, jotka eivät olleet meidän syytämme, tai edes totta.

"On kuin ihmiset käyttäisivät huonoa arvostelua uhkailuna"

Alicen mukaan eräs asiakas esimerkiksi jätti huonon arvion ravintolalle, koska oli anonut ilmaista ateriaa ja ravintola kieltäytyi.

– On kuin ihmiset käyttäisivät huonoa arvostelua uhkailuna kiristääkseen yrityksiä, Alice sanoo.

– Haluamme olla rehellisiä ihmisille, jos saamme huonon arvion. Jos syy on meidän, myönnämme sen, mutta joskus asioita ei voi kontrolloida, esimerkiksi kiirettä ruokakuljetusaikataulujen suhteen.

Oriental Express nousi otsikoihin vastaustensa ansiosta. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Näin ravintola napauttaa arvioiden jättäjiä

Esimerkiksi nimimerkki Laura antoi JustEatissa ravintolalle vain kaksi ja puoli tähteä, koska "ruoka oli kamalaa". Naisen mukaan hänen tilaamassaan kanaruoassa oli mukana katkarapua. Oriental Expressillä oli tapahtuneesta erilainen näkemys.

– Hei, Laura, voisitko ystävällisesti avata silmäsi ja lukea kuvaukset, tilasit "Special sweet and sourin", jossa on mukana jättikatkarapua. Sait, mitä tilasit, joten miten tämä on meidän vikamme? Ruoka oli tuoretta ja täydellisesti valmistettua. Olemme hyviä, mutta emme osaa lukea tyhmien ajatuksia, ravintola kuittasi.

Nathan puolestaan sai kipakan vastauksen valiteltuaan ruoan olleen 45 minuuttia myöhässä.

– Hei, Nathan, miljoonannen kerran, lakkaa liioittelemasta. Se oli myöhässä kymmenen minuuttia, korkeintaan, ja epäilen todella, että se olisi ollut myöhässä, ravintola vastasi.

"Katsoimme kristallipalloomme, mutta se ei antanut mitään vihjettä..."

Katy valitteli arviossaan sekä lauantaina tilatun ruoan toimitusajan pituutta sekä sitä, että nuudeliannoksessa oli paljon nuudeleita, mutta hyvin vähän kasviksia ja kanaa. Oriental Express saapui pian huomauttamaan, että nuudeliannosten pääraaka-aine todella ovat nuudelit; mikäli asiakas haluaa pääraaka-aineeksi jotakin muuta, hänen kannattaisi jättää nuudeliruoat väliin ja lukea esimerkiksi kana- tai sianlihaosiota ruokalistasta.

– Katsoimme kristallipalloomme, mutta se ei antanut mitään vihjettä siitä, miten monta tilausta kansa tekee lauantai-iltana viiden ja yhdeksän välillä. Eikö olekin ikävää, kun niin tapahtuu, Oriental Express naljaili.

Ethanille, joka valitti saaneensa väärän ruokatoimituksen, ravintola vastasi:

– Ethan, tilasit ulkofileepihvin ilman vihanneksia, sen lähetimme. Sitten sanoit, ettemme ole panneet pihviä mukaan. Se [tilaus] olisi ollut vain tyhjä pussi. Mikä idea olisi ollut toimittaa sellainen?

Ainakaan tämän nopeudesta ei voi valittaa! Henri Alén värväsi Emma Kimiläisen kuljettamaan ”Suomen nopeinta karjalanpaistia” helsinkiläisille. Juttu jatkuu videon alla.

Henri Alén värväsi Emma Kimiläisen kuljettamaan ”Suomen nopeinta karjalanpaistia” helsinkiläisille 5:00

"Jos olemme mokanneet, nostamme aina käden pystyyn virheen merkiksi"

Vastausten saama julkisuus ei ollut pelkästään hyväksi: Oriental Express kertoi Facebookissa joutuneensa trolliarmeijan kiusan kohteeksi kerrottuaan toimintatavoistaan.

Alice myös myöntää, että ravintolassa toki sattuu toisinaan virheitä. Näissä tapauksissa asiakkaalle tarjotaan hyvitystä, kuten maksutonta kuljetusta seuraavalle tilauskerralle.

– Jos olemme mokanneet, nostamme aina käden pystyyn virheen merkiksi. Mutta jos emme ole mokanneet, ihmisten kannattaa odottaa keskustelua.

Katso myös: Uusi ravintola auki! Hans Välimäki kertoo, millaista on avata ravintola keskellä koronakriisiä:

Uusi ravintola auki! Hans Välimäki kertoo, millaista on avata ravintola keskellä koronakriisiä 1:03

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!