Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaisravintoloitsijan vastaus töykeään palautteeseen saa yhä oudompia käänteitä – ”säikähdin tosissaan”

Ravintola Groteskia arvostellaan jälleen TripAdvisor-palvelussa.
Ravintola Groteskia arvostellaan jälleen TripAdvisor-palvelussa. Lehtikuva
Julkaistu 19.02.2016 15:29
Toimittajan kuva
Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Helsinkiläisravintola Grotesk on joutunut jälleen erikoisen murska-arvion kohteeksi. Tuore arvostelu herättää kuitenkin kysymyksiä: onko kyse sittenkään aidosta ravintolapalautteesta?

Helsinkiläsravintola Grotesk nousi otsikoihin viime viikolla, kun ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman pisti luun kurkkuun ravintolaa arvostelleelle töykeälle asiakkaalle.

Muun muassa hotelli- ja ravintola-arvosteluja sisältävässä TripAdvisor-palvelussa annettiin kiukkuista palautetta, eikä Hickman jäänyt sanattomaksi. Asiakas kertoi palautteessa saaneensa ravintolassa erittäin huonoa palvelua ja joutuneensa ulosheitetyksi äänen korottamisen vuoksi. Ravintolan henkilökunnan mukaan ulosheitto oli johtunut kuitenkin siitä, että asiakas oli muun muassa haukkunut tarjoilijaa toistuvasti "v**** ämmäksi". 

Uusi murska-arvio herättää kysymyksiä

Nyt tarina on saanut uuden käänteen, sillä sekä ravintola Groteskin Facebookiin että Tripadvisoriin on ilmestynyt toisella käyttäjäprofiililla jälleen murska-arvio. Tässä englanninkielisessä yhden tähden arvostelussa ravintola Grotesk haukutaan maanrakoon käyttäjä Kaarina P:n toimesta.

Makuja.fi – tykkää meistä Facebookissa!

– Ensin tuli yhden tähden arvio Facebookiin, josta sain ilmoituksen. Se oli todella hirveä palaute. Säikähdin tosissaan, että herranjumala – ollaanko todella voitu toimia näin huonosti? Sitten luin arvostelun vielä uudestaan ja aloin ihmetellä, miksei mitään ole perusteltu, Groteskin ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman kertoo Makuja.fi:lle.

"Kaarina P":n arvio:

"Mitä voin sanoa: pahin, töykeä, kamala, hirveä, huono, kaamea, ällöttävä, tylsä, mauton, törkeä, keskiverto, ylihinnoiteltu, huonompi, kehno. Sellainen oli treffi-iltamme Helsingissä, Suomessa. Aviomieheni on lihansyöjä ja hän yrittää aina etsiä parhaat ateriat jokaisesta kaupungista, jossa käymme. Olimme nälkäisiä ja olimme kuulleet Kämp-hotellin conciergeltamme, että tämä olisi hyvä paikka syödä. Paikka sijaitsi lähellä nuorisopainotteisia baareja ja klubeja, ja siellä vaikutti olevan hyvä tunnelma erityistä iltaamme ajatellen. Vähänpä tiesimme. Palvelu oli kamalinta, mitä olen lähiaikoina kokenut. Tarjoilija oli tyly, töykeä ja huusi vastauksensa yksinkertaisiin kysymyksiimme. Hän pelotti minua, suoraan sanottuna. Ruoka ei ollut mistään kotoisin. Rangers Valley Wagyu Flank Steak (38€) sisälsi noin kaksi haukkaisua lihaa ja tuplasti enemmän rasvaa, joten pureskelin yli 50 kertaa muuttaakseni yhden paloista nieltäväksi. Waguy Entrecôte (39€) maistui ennemmin raa'alta kuin harvinaiselta ja sopi paremmin rottweilerin hampaille. Jälkiruoat maistuvat kuin niiden valmistajat eivät pitäisi jälkiruoista eivätkä sinusta. Joten siinä sitä naapuruston vieraanvaraisuutta. Grotesk on kuitenkin keksinyt, kuinka veloittaa paljon rahaa. Tasting menun hinta on 58 €. Vain yksi alkupala on alle 20 € (kurpitsapelmenit, grillattu kesäkurpitsa ja parmesaani 15 €). Loppulaskumme viinin (Château Branaire-Ducru Grand Cru Classé 2006 AC Saint-Julien 98,80 €) ja drinkkien kanssa oli yli 300 €. Sitten kävellään ulos ja yksi työntekijöistä katselee vain iPhoneaan ja toinen tuijottaa tietokonetta. Grotesk, joskus ehkä ollut edelläkävijä, mutta nyt se on vain yksi liharavintola muiden joukossa."

Jos päivitys ei näy, voit katsoa kuvan täältä.

Ravintoloitsijalta jälleen naseva vastaus

Ravintoloitsija ei tässäkään tapauksessa jäänyt sanattomaksi. Hickman selvitti muun muassa, että "Kaarinan" mainitsemaa viiniä on myyty Groteskissa viimeksi joulukuussa.

– Soitin vielä viinimaahantuojalle ja varmistin asian. ”Kaarinan” mainitsemaa lihaa on sen sijaan myyty vasta viime viikosta lähtien, joten ne eivät ole olleet myynnissä samaan aikaan.

Groteskin Hickmanin vastaus palautteeseen:

"Kiitos arviostasi. Ei ole mahdollista, että olet syönyt illallista kanssamme helmikuussa 2016, sillä viini (Château Branaire-Ducru Grand Cru Classé 2006 AC Saint-Julien 98,80 €) on ollut loppuunmyyty maahantuojaltamme (Vinetum) joulukuusta 2015 lähtien ja me myös myimme viimeisen pullon joulukuussa. Ja jos vierailitte jonain muuna ajankohtana, niin meillä on ollut Waguy Entrecôte ruokalistallamme vasta viikosta 10. (Toim.huom. Tähän on lipsahtanut Hickmanin omien sanojen mukaan kirjoitusvirhe, todellisuudessa puhutaan viikosta 6). Olemme hieman hämillämme.

Ole kiltti ja vieraile ensin ravintolassamme ennen kuin annat arviosi.

Ps. Suosittelemme myös, että poistat valeprofiilisi täältä TripAdvisorista sekä Facebookista. Ole mies."

Palautteenantajan Facebook-profiili herättää epäilyksiä

Makuja.fi kaiveli Kaarinan Facebook-profiilia vielä pintaa syvemmältä muun muassa Googlen kuvahaun avulla. Muutaman minuutin tutkimustyö paljasti "Kaarinan" profiilikuvan olevan peräisin sivustolta, jossa kerrotaan erään yrityksen Moskovan toimiston avaamisesta. Kuvassa oleva nainen on ammatiltaan johdon assistentti ja oikealta nimeltään Ludmila.

Hickmanin mukaan Kaarinan Facebook-profiililla on myös useita epäilyttäviä kytköksiä henkilöön, joka kirjoitti alun perin kohun aiheuttaneen arvion Tripadvisoriin. Voisiko siis kyse olla feikkiprofiilista?

"Olen todella neuvoton"

Hickmanin mukaan ravintolalle tulee silloin tällöin negatiivista palautetta ja jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseensä. Yleensä huonoissakin arvioissa on kuitenkin perusteltu hyvin, missä mentiin vikaan. Tällaisista palautteista ravintola voi oikeasti oppia.

”Baareista heitetään viikonloppuisin ulos satoja ihmisiä Suomessa, mutta eivät he kitise asiasta seuraavana aamuna. Se on ihan hyväksyttävä syy heittää ihminen ulos, jos käyttäydytään huonosti. Kerran kun sama tapahtuu ravintolassa, niin syntyy hirveä haloo”, Groteskin Paul Hickman pohtii.

– Tämä uusi palaute erottui todella vahvasti joukosta, koska siinä ei ollut mitään kunnon perusteluita, miksi tarjoilija oli röyhkeä tai pihvi huonoa.

Hickmania harmittaa, että palautteenantaja on nyt ryhtynyt sotaan Groteskia vastaan.

– Olen todella neuvoton. Tässä on nyt kyse ihmisten työpaikoista ja selvästi palautteen tavoitteena on meitä vahingoittaa. Haluaisin vaan sanoa, että selvitetään tämä asia. Olemme pahoillamme, että jouduttiin heittämään sinut pihalle, mutta shit happens.

Julkisen Facebook-päivityksensä yhteydessä Hickman vielä toivoo palautteenantajaa olemaan yhteydessä, jotta asia voitaisiin todella selvittää.

Entä millainen käytös suututtaa myyjät ruokakaupassa? Katso video:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Michelin-ravintolalle murska-arvio: "Pöyristyttävästä" kokemuksesta viraalihitti – vielä hämmentävämpi on ravintolan vastineRavintola kyllästyi turhasta valittaviin asiakkaisiin – vastaa kipakasti vinkujille: "Emme osaa lukea tyhmien ajatuksia..."Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Thai-ravintola sai röyhkeää palautetta asiakkaalta – ravintoloitsija laittoi vastauksessaan jauhot suuhun: ”Me emme pyydä anteeksi”Ravintoloitsija tylyttää negatiivisia arvioita antaneita asiakkaita: ”Vedä ruskea paperipussi päähäsi”Suomalaisravintoloitsijan vastaus töykeään palautteeseen todistaa, ettei asiakas ole aina oikeassa – "maksetaan samalla mitalla takaisin"
RavintolatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • ke10:12
    Ruoka

    Eroon sunnuntailisästä? Ravintola-alan kovin kipukohta puhuttaa – työntekijöillä silti huippufiilis

  • 8.11.17:32
    Ruoka

    Akis on kouluttanut kokkeja suomalaisravintoloihin yli 30 vuotta – kaikki lähtee intohimosta

  • 6.11.16:46
    Ruoka

    Yksi uunitemppu ja arkinen raaka-aine muuttuu herkuksi – Henri Alén paljastaa kikan

  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat