Syyskuussa vietetään taas hävikkiviikkoa. Suomalaisista kauppaketjuista kerrotaan erilaisten hävikkituotteiden suosion kasvaneen aiemmasta.
Ruokakauppojen erilaiset hävikkihyllyt ja niin sanotut "punalapputuotteet" kiinnostavat yhä useampaa kaupassakävijää, selviää K-ryhmän elokuussa toteutetusta kyselytutkimuksesta. Sen mukaan 69 prosenttia suomalaisista kertoo ostavansa viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan. K-ryhmä kertoo tiedotteessaan, että nousua kesäkuiseen vastaavaan kyselytutkimukseen verrattuna oli viisi prosenttiyksikköä.
Vuodesta 2013 lähtien järjestettyä Hävikkiviikkoa vietetään taas 12.-18.9.2022. Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Kampanjan järjestää Kuluttaja-lehti ja viikko toteutetaan osana kansallista Hävikkifoorumia.
Ketjun myyntidata paljastaakin, että punalaputettujen tuotteiden kappalemääräinen myynti on kasvanut elokuun loppuun mennessä lähes 12 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Lue myös: Vain pienituloisille? Virve hämmentyi suomalaisten suhtautumisesta hävikkihyllyn aleruokiin: "Kuka saa ostaa punalappuruokaa?"
Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmässä
K-ryhmän kaupoissa eniten punalaputettuja tuotteita myydään kappalemääräisesti leivässä, valmisruoassa, lihatuotteissa, jogurteissa, vanukkaissa ja maitovalmisteissa. Punalaputettujen tuotteiden myynti on ollut kasvussa kaikissa edellä mainituissa tuoteryhmissä.

