Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

S-ryhmän data paljastaa: Näiden ruokien hinta on noussut eniten – yhden tuotteen suosio ei silti horju

1:08Vitosen buffet löi ällikällä! Testasimme yhden Helsingin halvimmista lounaista – tältä se näyttiKATSO MYÖS VIDEO: Viiden euron buffet löi ällikällä! Testasimme yhden Helsingin halvimmista lounaista: Tällaista ruoka on
Julkaistu 26.08.2022 12:26

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

S-ryhmän data paljastaa, miten suomalaisten ostoskorien sisältö on muuttunut tänä vuonna elintarvikkeiden hintojen nousun vuoksi.

Ruoan hinnan nousu on noteerattu lähes kaikissa suomalaistalouksissa, ja se on S-ryhmän kyselytutkimuksen perusteella vaikuttanut myös ostoskorien sisältöihin. Kauppaketjun kyselytutkimuksen perusteella jopa 45 prosenttia suomalaisista on joko luopunut jostain ruoasta kokonaan tai vähentänyt sen ostamista tänä vuonna.

Nämä ruoat ovat kallistuneet eniten tammi-heinäkuussa:

Kahvi (33 %)
Tuore kala (31 %)
Kananmunat (17 %)
Margariini (16 %)
Vehnäjauhot (14%)
Peruna (12 %)

Lähde: S-ryhmän data

S-ryhmän myyntidata kuitenkin paljastaa, että suuria muutoksia ostokäyttäytymisessä ei kokonaisuudessaan ole tapahtunut. Tammi–heinäkuussa ruoka- ja juomatuotteiden kilo- ja litramyynti on laskenut vain 3 prosenttia kilo- ja litrahintojen kallistuessa keskimäärin noin 6 prosenttia samassa ajassa.

Lue myös: Vaihdoimme makaronilaatikosta yhden ainesosan – tuli halvemmaksi ja lapsikin tykkäsi: "Ihan sikahyvää!"

Tuoreen kalan myynti laskenut, kahvin suosio ei horju

S-ryhmä kertoo tiedotteessaan, että tuoreen kalan myyntivolyymit ovat laskeneet lähes kolmanneksella. Pientä laskua nähdään myös maltillisemmin hinnaltaan nousseissa tuoteryhmissä, kuten kalliimmissa juustoissa ja naudanlihassa. Kuluttajat ovat siirtyneet näissä tuoteryhmissä edullisempiin vaihtoehtoihin.

Joidenkin tuotteiden myynti on sen sijaan kasvanut hinnannoususta huolimatta. Lievää kasvua on nähty muun muassa valmisruoan, maitopohjaisten välipalojen, pastan, riisin ja nuudeleiden myynneissä.

Kahvista suomalaiset eivät hevillä luovu, vaikka kilohinta hipookin ennätyslukemia. Kahvin keskihinta on S-ryhmän mukaan noussut jopa 33 prosenttia, mutta kahvia on ostettu lähes entiseen malliin.

Katso myös video: Tuleeko kahvista vieläkin kalliimpaa? Asiantuntija kertoo faktat kahvin hinnannoususta. Juttu jatkuu videon alla.

8:08Tuleeko kahvista vieläkin kalliimpaa? Asiantuntija kertoo faktat kahvin hinnannousustaVoiko kahvi kallistua entisestään?

– Joka neljäs kyselyymme vastannut näkee oman taloudellisen tilanteensa heikkenevän lähitulevaisuudessa ja yli puolet kertoo jo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa jonkin verran, osa tarkastikin, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho tiedotteessa.

Monet vaihtavat kotimaisen tuotteen edullisempaan ulkomaiseen

Monelle kipuraja tuotteen ostamiseen on kyselytutkimuksen perusteella jo 10 prosentin hinnannousu. Tällöin 38 prosenttia vastanneista kertoo muuttavansa ostokäyttäytymistään. S-ryhmän tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi elokuun alussa 4358 asiakasomistajaa ja kesäkuun alussa 3644 asiakasomistajaa. Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy.

Kun hinnat nousevat, puolet vastaajista kertoo etsivänsä edullisempia vaihtoehtoja kaupasta. Se saattaa tarkoittaa esimeriksi kotimaisen tuotteen vaihtamista ulkomaiseen. Puolet sen sijaan ostaa tiukassakin tilanteessa edelleen kotimaisia tuotteita.

Lue myös: Halvalla terveellistä ruokaa! Valmisruokahyllystä löytyy todella edullinen aarre: "Jos jossain kannattaa oikaista, niin tässä"

Katso myös video: Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin!

7:14Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiostaErottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta?

Lähde: S-ryhmä

Lisää aiheesta:

Ruokien hinnat halpenevat Lidlissä sekä S- ja K-kaupoissa – mistä on kyse?Näin hintojen nousu muutti suomalaisten ruokaostoskäytöstä – "Välillä tuntuu, etteivät rahat riitä siltikään ruokaan"Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"Näin ruokakaupassa nyt pihistellään – S-ryhmä paljastaa uudet suosikitNäistä ruoista suomalainen ei halua tinkiä epävarmassakaan tilanteessa – samaistutko listaan? Näiden viiden ruokatuotteen hinta on noussut eniten, joukossa ei alkuvuoden hintahirmu kala – MTV sai uunituoreet luvut
RuokakauppaRuokaRahaS-ryhmäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 13.9.09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • 11.9.07:44
    Ruoka

    Oletko hoksannut tätä kaupan paistopisteellä? Jere aivan äimänä

  • 1.9.07:43
    Ruoka

    Tiesitkö? Paistopisteen liha- ja riisipiirakoita ei saisi syödä enää ostopäivän jälkeen

  • 20.8.09:23
    Ruoka

    Raju väite jauhelihapulasta: "Kauppa mieluummin myy ei-oota"

  • 19.8.12:33
    Juomat

    Huomasitko? Fantaan tuli vaivihkaa muutos