S-ryhmän data paljastaa: Näiden ruokien hinta on noussut eniten – yhden tuotteen suosio ei silti horju

Vitosen buffet löi ällikällä! Testasimme yhden Helsingin halvimmista lounaista – tältä se näytti 1:08 Vitosen buffet löi ällikällä! Testasimme yhden Helsingin halvimmista lounaista – tältä se näytti
KATSO MYÖS VIDEO: Viiden euron buffet löi ällikällä! Testasimme yhden Helsingin halvimmista lounaista: Tällaista ruoka on

S-ryhmän data paljastaa, miten suomalaisten ostoskorien sisältö on muuttunut tänä vuonna elintarvikkeiden hintojen nousun vuoksi.

Ruoan hinnan nousu on noteerattu lähes kaikissa suomalaistalouksissa, ja se on S-ryhmän kyselytutkimuksen perusteella vaikuttanut myös ostoskorien sisältöihin. Kauppaketjun kyselytutkimuksen perusteella jopa 45 prosenttia suomalaisista on joko luopunut jostain ruoasta kokonaan tai vähentänyt sen ostamista tänä vuonna.

Nämä ruoat ovat kallistuneet eniten tammi-heinäkuussa:

Kahvi (33 %)
Tuore kala (31 %)
Kananmunat (17 %)
Margariini (16 %)
Vehnäjauhot (14%)
Peruna (12 %)

Lähde: S-ryhmän data

S-ryhmän myyntidata kuitenkin paljastaa, että suuria muutoksia ostokäyttäytymisessä ei kokonaisuudessaan ole tapahtunut. Tammi–heinäkuussa ruoka- ja juomatuotteiden kilo- ja litramyynti on laskenut vain 3 prosenttia kilo- ja litrahintojen kallistuessa keskimäärin noin 6 prosenttia samassa ajassa.

Tuoreen kalan myynti laskenut, kahvin suosio ei horju

S-ryhmä kertoo tiedotteessaan, että tuoreen kalan myyntivolyymit ovat laskeneet lähes kolmanneksella. Pientä laskua nähdään myös maltillisemmin hinnaltaan nousseissa tuoteryhmissä, kuten kalliimmissa juustoissa ja naudanlihassa. Kuluttajat ovat siirtyneet näissä tuoteryhmissä edullisempiin vaihtoehtoihin.

Joidenkin tuotteiden myynti on sen sijaan kasvanut hinnannoususta huolimatta. Lievää kasvua on nähty muun muassa valmisruoan, maitopohjaisten välipalojen, pastan, riisin ja nuudeleiden myynneissä.

Kahvista suomalaiset eivät hevillä luovu, vaikka kilohinta hipookin ennätyslukemia. Kahvin keskihinta on S-ryhmän mukaan noussut jopa 33 prosenttia, mutta kahvia on ostettu lähes entiseen malliin.

Katso myös video: Tuleeko kahvista vieläkin kalliimpaa? Asiantuntija kertoo faktat kahvin hinnannoususta. Juttu jatkuu videon alla.

Tuleeko kahvista vieläkin kalliimpaa? Asiantuntija kertoo faktat kahvin hinnannoususta 8:08
Voiko kahvi kallistua entisestään?

– Joka neljäs kyselyymme vastannut näkee oman taloudellisen tilanteensa heikkenevän lähitulevaisuudessa ja yli puolet kertoo jo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa jonkin verran, osa tarkastikin, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho tiedotteessa.

Monet vaihtavat kotimaisen tuotteen edullisempaan ulkomaiseen

Monelle kipuraja tuotteen ostamiseen on kyselytutkimuksen perusteella jo 10 prosentin hinnannousu. Tällöin 38 prosenttia vastanneista kertoo muuttavansa ostokäyttäytymistään. S-ryhmän tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi elokuun alussa 4358 asiakasomistajaa ja kesäkuun alussa 3644 asiakasomistajaa. Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy.

Kun hinnat nousevat, puolet vastaajista kertoo etsivänsä edullisempia vaihtoehtoja kaupasta. Se saattaa tarkoittaa esimeriksi kotimaisen tuotteen vaihtamista ulkomaiseen. Puolet sen sijaan ostaa tiukassakin tilanteessa edelleen kotimaisia tuotteita.

Katso myös video: Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin!

Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta 7:14
Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta?

Lähde: S-ryhmä

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat