Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Punalapputuotteita ja hävikkiruokaa – nyt K-kaupoissa keksittiin uusi tapa vähentää hedelmähävikkiä: "Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan"

1:03MTV testasi S-marketin hävikkilaatikon – tätä kaikkea sai kahdella eurolla.
Julkaistu 10.09.2021 12:04

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Hävikkilaatikot, hävikkimehu, hävikkijäätelö, hävikkiolut – nyt trendikkäiden hävikkituotteiden sarjaa jatkaa uusi hävikkiglögi, joka saattaa olla maailman ensimmäinen laatuaan.

Videolla: MTV Testasi S-ryhmän kahden euron hävikkilaatikon. Mitä kaikkea löytyi sisältä?

Sekä elintarvikevalmistajat että ruokakaupat ovat nyt lähteneet toden teolla kehittämään erilaisia hävikkituotteita. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on kerrottu aiemmin muun muassa erilaisista hävikkijäätelöistä. Kesällä 2020 muun muassa lanseerattiin Ingmanin Hupsis-jäätelö, joka valmistetaan normaalisti hävikkiin joutuvasta palautusmassasta. Viime elokuussa hävikkijääteölkelkkaan hyppäsi myös Froneri Finland, joka toi markkinoille uuden Aino-hävikkijäätelön. 

Ruokakaupoissa on sen sijaan aiemmin puuhailtu muun muassa hävikkimehua sekä erilaisia hävikkilaatikoita. Ensimmäisenä hitiksi nousseet kahden euron hävikkilaatikot toi myyntiin Lidl. Tänä vuonna omat hävikkilaatikonsa toi myyntiin myös S-ryhmä.

Lue myös: MTV selvitti, mitä löytyy S-marketin kahden euron ruokalaatikosta: Katso sisältö!

Kauppoihin uusi hävikkiglögi: "Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan"

hävikkiglögiSuomen, ellei jopa maailman ensimmäinen hävikkiglögi tulee ruokakauppoihin.Kesko

Keskolla sen sijaan on kehitelty jatkoa suositulle Hyvis-hävikkimehulle. Alkavan sesongin kunniaksi K-kaupoissa aletaan nyt myydä myös Hyvis-hävikkiglögiä.

Idea hävikkiglögissä on sama kuin K-ryhmän ja mehunvalmistaja Thrstyn yhdessä kehittämässä mehussa, joka on valmistettu keskusvaraston hävikkihedelmistä, -marjoista ja -vihanneksista. Hevi-tuotteisiin saattaa tulla kolhuja matkalla varastolle, kun taas osa ei mahdu vaadittuihin ulkonäköstandardeihin. Esimerkiksi tällaiset syömäkelpoiset, mutta myyntiin kelpaamattomat omenat ovat erinomaista raaka-ainetta hävikkiglögiin.

– Pohdimme jatkuvasti, miten voisimme hyödyntää hävikkiä uusiksi tuotteiksi. Tänä jouluna K-kauppojen asiakkaat pääsevät nauttimaan hävikkiglögistä, joka on tietojemme mukaan Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Hyvis-glögiin päätyvät hävikkiomenat kulkevat tiukan tarkastuksen läpi, jolla varmistetaan niiden laatu ja soveltuvuus glögin raaka-aineeksi.

– Ajatus hävikkiglögistä syntyi työntekijältämme. Glögiä valmistetaan siitä syömäkelpoisesta omenalajikkeesta, josta hävikkiä on kulloinkin syntynyt – siksi maku ja väri voi vaihdella pulloittain. Kuinka paljon glögiä voidaan tuottaa riippuu siitä, miten paljon omenahävikkiä syntyy, kertoo Thrstyn yrittäjä Teemu Laine.

Ruokakaupoissa taistellaan monenlaisilla aseilla hävikkiä vastaan

Brändikuvat 2021 K-Supermarket Mustapekka 21Ruokakaupoissa ehkäistään ruokahävikkiä muun muassa erillisillä "last chance" -hyllyillä, jossa myydään punalapputuotteita.Kesko

Ruokakaupoissa tehdään jatkuvasti töitä hävikin vähentämiseksi. K-ryhmässä tavoitteena on minimoida omasta toiminnasta aiheutuva hävikki ja hyödyntää väistämättä jäävä biojäte esimerkiksi biokaasun tuotannossa.

– Tärkeässä roolissa ovat ennaltaehkäisevät toimet, kuten myyntiä ennustavat tilausjärjestelmät, tehokas logistiikka, henkilökunnan kouluttaminen ja pakkausominaisuuksien optimointi. Parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöajankohdan lähestyessä tuotteita voidaan myydä alennettuun hintaan ja lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Vasta tämän jälkeen elintarvikekelvoton biojäte voidaan hyödyntää energiantuotannossa, Timo Jäske kertoo.

S-ryhmä on kertonut, että ketjun uokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Muutoksen taustalta löytyvät sekä toiminnan kehittäminen että koronan takia selvästi kasvanut kysyntä. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.

–  Hävikkitalkoissa tarvitaan meidän kaikkien panostusta. Yhä useampi kulutta pohtiikin erilaisia keinoja oman hävikin vähentämiseksi. Tässä myös meillä, kaupan ja maran toimijana sekä tavaran toimittajilla on mahdollisuus tukea kuluttajia esimerkiksi tuotepakkauksien tai uusien hävikkituotteiden kautta. Myös ruuan arvostuksen nostaminen hävikkikeskusteluun on tarpeellista, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa totesi tammikuussa.

Lue myös: Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kyseOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaOstitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituoteTällä tuoteryhmällä oli Lidlissä viime vuonna miljoonamyynnit – ostitko sinäkin?Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"
RuokakauppaRuokaJuomatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat

  • 19.2.16:06
    Lakot

    Näin lakko iskee kauppojen aukioloaikoihin

  • 15.1.19:45
    Kauppa

    Suomen suurimman Eurosparin hautausmaalla otetaan kilpailun lisääntyminen ilolla vastaan: "Aion hyödyntää"

  • 26.11.202406:05
    Robotiikka

    Ruokarobotit jäävät jumiin umpihankiin ja tulvavesiin – kuka päättää, onko keli robolle sopiva?

  • 24.11.202416:08
    Robotiikka

    Talvi todellakin yllätti: Lauri pelasti surkuhupaisan matkaajan lumisesta pinteestä