Mainos

Oletko jo maistanut näitä? Terveellistä, edullista ja jopa perunaa parempaa: "En ole tavannut yhtään henkilöä, joka ei olisi tykännyt"

Marraskuun satokausikasviksiin lukeutuu monia kotimaisia juureksia. Oletko sinä jo kokannut näistä kauden parasta ruokaa?

Videolla: Perunakin voi olla luksusruokaa – keittiömestari Filip Langhoff kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa 2020, mitä juureksia kannattaisi nyt ostaa kaupasta 

Vaikka marraskuu mielletäänkin usein melko harmaaksi kuukaudeksi ainakin säiden puolesta, voi omasta ruokavaliostaan silti rakentaa värikkään. Marraskuussa sesongissa ovat nimittäin muun muassa monet herkulliset kotimaiset juurekset.

Nappaa vinkit sesongin parhaiden kotimaisten juuresten käyttöön.

Jopa perunaa parempi maa-artisokka

Suomalainen Michelin-kokki Filip Langhoff kehui viime syksynä vuolaasti kotimaisia juureksia MTV:n Viiden jälkeen ohjelmassa. Langoff halusi nostaa parrasvaloihin erityisesti kotimaisen maa-artisokan. 

– Yksi sellainen, mitä ei ei ole tarpeeksi käytetty on maa-artisokka. Maa-artisokka toimii vähän samalla tavalla kuin peruna ja sitä voi käyttää melkein kaikissa paikoissa, missä perunaakin käyttäisi. Friteerattu maa-artisokka esimerkiksi – en ole tavannut yhtään henkilöä, joka ei olisi tykännyt siitä, Langhoff vinkkasi.

Kokin mukaan friteeratut maa-artisokat maistuvat mahtavalta esimerkiksi mustavalkosipulimajoneesin kera. 

Maa-artisokasta voi valmistaa myös esimerkiksi sosekeittoa tai viipaloida niitä kermaperunoiden joukkoon. Maa-artisokka mielletään hankalaksi kuorittavaksi, mutta nyt seuraakin hyviä uutisia: juuresta ei tarvitse edes kuoria, kun sen valmistaa uunissa paahtaen. Muista vain pestä maa-artisokat hyvin.

Friteerattuja maa-artisokkia on hehkuttanut myös muun muassa keittiömestari Sasu Laukkonen. Kurkkaa Sasun resepti täältä: Uppopaistetut maa-artisokat sitruunaisella dipillä

Palsternakka on kotimainen terveyspommi

Moni tuntee palsternakan perinteisenä keittojuureksena, mutta kotimainen terveyspommi sopii monipuolisesti muuhunkin ruoanlaittoon. Maa- ja kotitalousnaiset muistuttavat, että se sopii sekä suolaisiin että makeisiin ruokiin.

Palsternakka päihittää sukulaisensa terveellisyydessä. Siinä on kuitua puolet enemmän kuin porkkanassa ja myös enemmän C-, E- ja B-ryhmän vitamiineja. Juures sisältää myös monia kivennäisaineita, erityisesti kaliumia.

Palsternakkaa voi käyttää porkkanan tavoin keitoissa, padoissa, piirakoissa ja gratiineissa. Siitä saa esimerkiksi hienoaromisen sosekeiton alkuruoaksi. Palsternakka mehevöittää ja maustaa myös leipätaikinan. Erityisen herkullista se on sipseinä.

Uunijuureksena palsternakan aromi pääsee parhaiten oikeuksiinsa. Paahtaminen tuo sokeripitoisuudesta ja eteerisistä öljyistä johtuvan makeuden ja pähkinäisen maun esille.

– Palsternakan voi hyvin jättää kuorimatta, pelkkä pesu riittää. Kuorista saa ruokaan vielä enemmän makua ja kuoren vitamiinit eivät mene hukkaan, Maa- ja kotitalousnaiset vinkkaavat.

Joko olet kokeillut kelta- ja raitajuurta?

Punajuuren tuntevat varmasti kaikki, mutta oletko testannut keittiössäsi kelta- tai raitajuurta? Keltajuuri muistuttaa muodoltaan ja maultaan punajuurta. Satokausikalenterista vinkataan, että kuorineen keitetyt keltajuurikkaat säilyttävät paremmin makunsa ja ravinteensa, joten ne kannattaa kuoria vasta keittämisen jälkeen. Keltajuurta voi käyttää ruoanlaitossa punajuuren tavoin. 

Raitajuuri on puolestaan maultaan miedompaa kuin punajuuri. Raitajuuren ulkonäkö on raakana hyvin koristeellinen, ja myös kypsennetty raitajuuri on kaunis, vaikkakin häivytettyine raitoineen. 

Raitajuuri valmistetaan ruoaksi samaan tapaan kuin puna- tai keltajuuret. Paahdetaan uunissa kokonaisena tai lohkoina tai keitetään. Sen voi kypsennettynä myös soseuttaa tai sen voi suikaloida tai raastaa.

Olipa kyse punaisista, keltaisista, valkoisista tai raidallisista ”punajuurista”, itse asiassa kysymys on samasta kasvista, joissa vain väriaineet ja niiden määrä vaihtelevat. 

Lähteet: Maa- ja kotitalousnaiset, Satokausikalenteri


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja