Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa suomalaisista pikaruokaravintoloista? Yksi yhdistävä tekijä, joka vaikuttaa sinuunkin

Miksi punainen väri liitetään varsin usein pikaruokaravintoloihin?
Miksi punainen väri liitetään varsin usein pikaruokaravintoloihin? Shutterstock
Julkaistu 12.10.2019 14:01

Riika Tauriainen

riika.tauriainen@mtv.fi

Punainen on suosittu ja tarkkaan harkittu väri mainonnassa. Taustalta löytyykin yksinkertainen, psykologinen syy. 

The Daily Meal –sivusto uutisoi kanadalaisesta tutkimuksesta, joka selvitti miksi pikaruokaravintolat mainoksineen ja logoineen ovat punaisia. 

Länsimaissa punainen on kaikista käytetyin väri kaupoissa, mainoksissa sekä tuotepakkauksissa. Suomessakin kyseinen väri koristaa monia pikaruokaravintoloita: Hesburgeria, McDonaldsia, Burger Kingiä, Scanburgeria ja Rollsia. Moni meistä muistaa Kotipizzan entisen, punaisen logon ennen uudistusta. 

Joten, miksi juuri punainen väri?

Lue myös: Sokea nainen pyysi Burger Kingin myyjää kertomaan ruoan sisältämät ainesosat ääneen – henkilökunnan vastaus pöyristyttää

Värillä on väliä

Winnipegin yliopisto teettämän tutkimuksen mukaan ihmiset tekevät päätöksen muista ihmisistä ja tuotteista ensimmäisen mielikuvan perusteella noin 90 sekunnissa. Mutta jopa 62 prosenttia päätöksistä perustuu yksinään väriin.

Tämän johdosta oikean värin käyttäminen mainnonnassa on erityisen tärkeää, koska se vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. 

Tutkimus osoittaa, että punainen väri kiinnittää kuluttajan huomion välittömästi. Punainen saa ostajan pysähtymään ja katsomaan mainosta. Vertauksena esimerkikisi liikenteessä poliisin huomio kiinnittyy herkemmin punaisiin, ylinopeutta ajaviin autoihin, kuin neutraalimman värisiin ajoneuvoihin. 

Sakkojen sijaan punainen pikaruokaravintolan kyltti tien varressa saattaa herättää kuluttajalle mielitekoja ja jopa nälkää.

Punainen dominoi 

Punainen väri on dominoiva ja se erottuu joukosta. Asian voisi rinnastaa mielikuvaan punaisesta mekosta häissä: kukaan ei katsoisi valkopukuista morsianta, jos vieraalla olisi huutavan kirkkaanpunainen mekko päällä.

Punainen mielletään impulsiiviseksi väriksi, ja tutkimuksen mukaan se vähentää itsehillintää sekä lisää kuluttajan riskiä ostaa enemmän kuin oikeasti tarvitsee.

Toisin kuin rentouttava sininen tai vihreä, punainen on nopean ja kiireisen ostajan väri: otat mitä tarvitset, nautit ja poistut.

ranskalaiset, ketsuppi, sinappiTutkimuksessa puhutaan teoriasta, jossa pikaruokaravintolat käyttävät mainonnassaan punaista ja keltaista luodakseen kuluttajalle mielikuvan ketsupista ja sinapista.Shutterstock

Ketsupin ja sinapin teoria

Pikaruokaravintoloiden mainonta sisältää usein myös keltaista. Tutkimuksessa kerrotaan keltaisen tuovan kuluttajan mieleen sinapin, joka yhdistetään punaiseen ketsuppiin.

Tämä mielikuva saa kuluttajan haaveilemaan hampurilaisesta. Tutkimus tuo esiin ”ketsupin ja sinapin teorian”. Teorian mukaan värit johdattelevat kuluttajaa tekemään ostopäätöksen.

Mielikuvat ovat tehokas mainonnan keino. Yrityksen logon värit eivät olekaan aina ihan sattuman kauppaa. 

Lue lisää: McDonald'sin lastenateriaan oleellinen uudistus Suomessa – syynä yhden hampurilaisen valtava suosio: "Ostetaan vuosittain jo yli puoli miljoonaa kappaletta"

Lähteet: University of New Hampshire, The Daily Meal, Yahoo! Lifestyle

***

Miten syntyy mehevä hampurilaissämpylä? Katso videolta sämpylän matkaa tehtaan syövereissä aina taikinasta pakkaukseen!

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Säälitkö kaupan sinkkubanaaneja? Et ole ainoaUrheilujuoman väristä kiistellään somessa – yksi asia saa monet epäilemään omaa vastaustaanEi todellakaan mikään Happy Meal! Burger Kingin suorapuheiset uutuusateriat keräävät ylistystä: ”Kukaan ei ole iloinen koko ajan" 8 elintarviketta, joiden ostamista häpeillään – saavatko nämä ruoat punan kohoamaan kasvoillesi?Tätä et ole tullut ajatelleeksi! Tästä syystä McDonald’sin logo on väriltään punakeltainen Oletko huomannut? Näin ravintolat saavat sinut tuhlaamaan enemmän rahaa
RuokaRavintolatPikaruokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen17:43
    Ravintolat

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • pe17:47
    Jäätelö

    Aamujuontajalta täystyrmäys oudolle uutuusjäätelölle

  • to17:02
    Kasvikset

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!

  • to11:26
    Ravintolat

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • to09:31
    Arkiruoka

    Vappu Pimiän superhelppo arkiruoka on hitti: Kanapullat alle puolessa tunnissa!