Mainos
Mainos

Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa suomalaisista pikaruokaravintoloista? Yksi yhdistävä tekijä, joka vaikuttaa sinuunkin

Punainen on suosittu ja tarkkaan harkittu väri mainonnassa. Taustalta löytyykin yksinkertainen, psykologinen syy. 

The Daily Meal –sivusto uutisoi kanadalaisesta tutkimuksesta, joka selvitti miksi pikaruokaravintolat mainoksineen ja logoineen ovat punaisia. 

Länsimaissa punainen on kaikista käytetyin väri kaupoissa, mainoksissa sekä tuotepakkauksissa. Suomessakin kyseinen väri koristaa monia pikaruokaravintoloita: Hesburgeria, McDonaldsia, Burger Kingiä, Scanburgeria ja Rollsia. Moni meistä muistaa Kotipizzan entisen, punaisen logon ennen uudistusta. 

Joten, miksi juuri punainen väri?

Värillä on väliä

Winnipegin yliopisto teettämän tutkimuksen mukaan ihmiset tekevät päätöksen muista ihmisistä ja tuotteista ensimmäisen mielikuvan perusteella noin 90 sekunnissa. Mutta jopa 62 prosenttia päätöksistä perustuu yksinään väriin.

Tämän johdosta oikean värin käyttäminen mainnonnassa on erityisen tärkeää, koska se vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. 

Tutkimus osoittaa, että punainen väri kiinnittää kuluttajan huomion välittömästi. Punainen saa ostajan pysähtymään ja katsomaan mainosta. Vertauksena esimerkikisi liikenteessä poliisin huomio kiinnittyy herkemmin punaisiin, ylinopeutta ajaviin autoihin, kuin neutraalimman värisiin ajoneuvoihin. 

Sakkojen sijaan punainen pikaruokaravintolan kyltti tien varressa saattaa herättää kuluttajalle mielitekoja ja jopa nälkää.

Punainen dominoi 

Punainen väri on dominoiva ja se erottuu joukosta. Asian voisi rinnastaa mielikuvaan punaisesta mekosta häissä: kukaan ei katsoisi valkopukuista morsianta, jos vieraalla olisi huutavan kirkkaanpunainen mekko päällä.

Punainen mielletään impulsiiviseksi väriksi, ja tutkimuksen mukaan se vähentää itsehillintää sekä lisää kuluttajan riskiä ostaa enemmän kuin oikeasti tarvitsee.

Toisin kuin rentouttava sininen tai vihreä, punainen on nopean ja kiireisen ostajan väri: otat mitä tarvitset, nautit ja poistut.

Ketsupin ja sinapin teoria

Pikaruokaravintoloiden mainonta sisältää usein myös keltaista. Tutkimuksessa kerrotaan keltaisen tuovan kuluttajan mieleen sinapin, joka yhdistetään punaiseen ketsuppiin.

Tämä mielikuva saa kuluttajan haaveilemaan hampurilaisesta. Tutkimus tuo esiin ”ketsupin ja sinapin teorian”. Teorian mukaan värit johdattelevat kuluttajaa tekemään ostopäätöksen.

Mielikuvat ovat tehokas mainonnan keino. Yrityksen logon värit eivät olekaan aina ihan sattuman kauppaa. 

***

Miten syntyy mehevä hampurilaissämpylä? Katso videolta sämpylän matkaa tehtaan syövereissä aina taikinasta pakkaukseen!



Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja