Ruokalistan ulkonäöllä on muukin merkitys kuin miellyttää silmää. Parhaassa – tai pahimmassa – tapauksessa päädyt tuhlaamaan paljon ajateltua enemmän ulkona syödessäsi.
Jos käyt samassa ravintolassa usein, voi olla, että sinulla on jo valmiiksi kiikarissa haluamasi annos. Jos kuitenkin päädyt syömään jossain uudessa paikassa, voi olla, että päädyt syömään jotain yllättävämpää.
Se johtuu siitä, että ruokalistatkin suunnitellaan niin, että sinä asiakkaana päätyisit tuhlaamaan mahdollisimman paljon rahaa. Näillä keinoilla sen voi saada onnistumaan.
1. Euromerkin käyttämättä jättäminen
Mainitse raha ja yhtäkkiä siitä pidetään kiinni kuin viimeisestä oljenkorresta. Niin myös ravintolassa. Jos ruokalista nimittäin kirjoitetaan euromerkkiä käyttämättä, asiakas tuhlaa luultavasti enemmän, koska ei yksinkertaisesti yhdistä kaikkia tilauksia heti rahan käyttöön. Myös itse euro-sanan käyttämistä kannattaa välttää.
2. Kaunokirjallinen kieli ruoan kuvailussa
Kuvailevien sanojen käyttö kasvattaa myyntiä jopa 27 prosentilla, väittää Illinoisin yliopiston tekemä tutkimus. "Käsintehdyt", "salaiset ainesosat" ja jopa tuotenimet ovat siis loistavia pikkulisiä ruokalistalla. Mitä enemmän adjektiiveja, sen parempi myynti.
3. Tarjolla ”äitien tekemää ruokaa”
Sukulaissuhteita kuvaavat sanat tai reseptin yksilöiminen jonkun tekemäksi voi olla se, mitä asiakas kaipaa. Mummin muusi ja Andyn oma chilikastike vetoavat ruokailijaan.
4. Visuaaliset valinnat
Fontin lihavointi yhden annoksen kohdalla, huomiovärin käyttäminen tai vaikkapa valokuvan lisääminen annoskuvauksen viereen erottaa jyvät akanoista. Paitsi hienommissa ravintoloissa, joissa tätä tekniikkaa pyritään itseasiassa välttämään. Moiset erikoisuudet ruokalistalla voivat luoda paikasta halvan kuvan.
