Mainos

Näin joulusuklaat- ja konvehdit ovat muuttuneet Suomessa – yksi tuote jakaa joka vuosi jyrkästi mielipiteet

Suklaakalenterien suklaat kasvavat ja monipuolistuvat vuosi vuodelta.

Suklaakonvehteja alettiin valmistaa Suomessa 1900-luvun alussa, ja suklaakalenterit yleistyivät 1980-luvulla. Aluksi sekä konvehtirasioissa että suklaakalentereissa suosittiin simppeleitä ja melko vaatimattomiakin suklaankuvioita. Toisin on nyt. 

Katso ylläolevalta videolta, millaisia joulusuklaita suklaatehtaissa on tehty täksi jouluksi ja mikä tuote jakaa joka vuosi jyrkästi mielipiteet.

Yksi pitkäaikaisimpia joulusuklaiden tekijöitä Suomessa on Fazer, joka alkoi valmistaa konvehteja yli sata vuotta sitten. Fazerin tuotekehitysjohtaja Heli Anttila kertoo joulukalentereiden koon kasvaneen pikku hiljaa viime vuosina.

– Tänä vuonna uutuutena on tullut patukkakalenteri. Järjestimme sisäisiä palavereja, joissa ideoimme uusia tuotteita ja kalentereita jouluun, Anttila kertoo MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmalle.

Yhä enemmän vaihtoehtoja myös allergikoille

Joulusuklaissa otetaan myös ruoka-aineallergiat huomioon yhä laajemmin. Dammenbergin suklaatehtaan yrittäjä Marko Iso-kungas on pyörittänyt allergiavapaisiin suklaisiin keskittynyttä tehdasta lähes 20 vuotta. 

– Suklaamme on täysin luomua, pähkinätöntä, gluteenitonta, kananmunatonta, maidotonta, soijatonta, vaniljatonta sekä kosher ja halal-sertifioitua, Iso-kungas luettelee.

Vain kaakaopavulle allergiset eivät voi näitäkään suklaita syödä. Iso-Kungas sanoo allergiavapaiden suklaiden koostuvan kolmesta perusraaka-aineesta: kaakaopavuista, kaakaovoista ja sokerista.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja