Suositut konvehtirasiat ovat kutistuneet, mutta niiden hinnat ovat silti nousseet.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla jo kerrottiin syyskuussa 2022 shrinkflaatio-ilmiöstä, joka näkyy Suomessakin. Ilmiöllä tarkoitetaan tuotteiden tai tuotepakkausten pienentymistä ilman, että hinta vastaavasti laskee.
Shrinkflaatio iskenyt tuttuihin tuotteisiin
Tuotteiden kutistumista eli shrinkflaatiota tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä. Varsin yleistä se on ollut tuotteissa, joiden raaka-aineiden saatavuus on vaikeutunut tai valmistuskustannukset ovat nousseet.
Esimerkiksi monet suklaalevyt niin Fazerilla kuin Maraboullakin ovat pienentyneet. Muutoksia on perusteltu muun muassa kaakaon hinnannousulla.
Kuluttajien on myös syytä olla tarkkana esimerkiksi konvehtiostoksilla, sillä samasta tuotteesta voi olla myynnissä kaupoissa eri pakkauskokoja. Katso siis aina tuotteen kilohinta.



