Makeat ja kauniisti muotoillut simpukkasuklaat kuuluvat monen suomalaisen joulunaikaan. Vaikka pehmeät konvehdit jakavat mielipiteitä, ne saivat alkunsa kahden suklaanrakastajan mielten liitosta.
Vuonna 1958 kaksi belgialaista rakastavaista, Guy Foubert ja Liliane, yhdistivät rakkautensa sekä toisiinsa että suklaaseen. He avioituivat ja ryhtyivät valmistamaan makeisia kotonaan.
Suklaamestari Guy kehitteli simpukkasuklaiden praliinitäytteen paahdetuista, karamellisoiduista hasselpähkinöistä. Liliane suunnitteli suklaakonvehtien mereneläviä muistuttavat muodot sekä marmorimaisen pinnan. Valkoisen sekä tumman suklaan luoma väriyhdistelmä symbolisoi kahden rakastavaisen yhteen punoutunutta elämää.
Guy + Liliane = Guylian
Keskenään kietoutuivat myös Guyn ja Lilianen etunimet. He yhdistivät ne ja ryhtyivät myymään tuotoksiaan nimellä Guylian.
Kotoaan pariskunta myi suklaakonvehtejaan paikallisiin suklaakauppoihin. Guylianin belgialaiset suklaat saavuttivat suuren suosion, ja tätä nykyä niitä myydäänkin 120 maassa.
Yhtiön ikonisin tuote lienee juuri simpukkasuklaa ja erityisesti suklaarasiasta löytyvä merihevosen muotoinen konvehti. Se eroaa oikeasta merihevosesta – sen lisäksi, että on suklaata – siinä, että konvehtiin muotoiltu häntä kiertyy väärään suuntaan.
Merihevonen on muodostunut Guylian-yhtiölle niin tärkeäksi, että suklaafirma on meriluonnon suojeluun perehtyneen Project Seahorse -järjestön päärahoittaja.
Joulun myyntipiikki näkyy myös Lidlissä
Simpukkasuklaan muodostuttua maailmanlaajuiseksi hitiksi, alkoivat myös muut makeisvalmistajat tuottaa omia versioitaan rakastavaisten keksimästä herkusta.

