Menestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"

panimo tornio lohtu
Lójhtu/Kuvakaappaus Facebookista

Suomalaisen Tornio Distilleryn Lójhtu-gini on palkittu kansainvälisissä juoma-alan kilpailuissa. Panimo sai huomata, ettei menestyksestä saa kertoa sosiaalisessa mediassa.

Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander kertoo Facebookissa, että suomalaisviranomainen on vaatinut yritystä poistamaan sosiaalisesta mediasta materiaalit, joissa se kertoo palkituista väkevistä alkoholijuomistaan.

Väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä. Väkeviä alkoholijuomia ovat yli 22 tilavuusprosenttiset juomat. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira linjaa sivuillaan, että myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty.

Kostiander kertoo MTV Uutisille, että laki on tuttu.

– Koimme kutenkin, että palkinnoista tiedottaminen on nimenomaan tiedottamista, ei niinkään mainontaa, hän kertoo sähköpostitse.

– Me koimme tiedottavamme saamistamme palkinnoista ja kansainvälisestä menestyksestä, mutta nyt on käynyt selväksi, että sekin luetaan markkinoinniksi.

Tornio Distillery sai kiellon kirjeitse 5.11. Nyt kolmen viikon armonaika materiaalin poistamiselle on täyttymässä.

Panimon perustaja moittii kaksinaismoralismista


Jos päivitys ei näy, voit avata sen tästä.

Kostiander pitää 22 prosentin rajaa markkinoinnissa ”kummallisena ja keinotekoisena”.

– Onhan se aika kaksinaismoralistista, että Suomessa alkoholibrändi saa mainostaa olevansa tylsyyttä vastaan, mutta toinen ei saa kertoa alkoholijuomansa menestyneen kansainvälisesti kilpailuissa, Kostiander sanoo viitaten Sinebrychoffin juhlavuoden teemaan.

Erityisesti asia harmittaa Kostianderia, sillä Suomi on viennistä riippuvainen maa. Jos tuotteiden menestymistä ei saa tuoda esille kuten ulkomaiset kilpailijat, on kilpailuasema heikko.

Menestyminen juoma-alan kilpailuissa on tarkoittanut Tornio Distilleryn tuotteiden kysynnän kasvua. Kerroimme aikaisemmin, että yhtiö joutui vaikeuksiin, kun kysynnän kasvu johti raaka-ainepulaan.

Kostiander ei tiedä, miten panimo voi jatkossa edistää väkevien juomiensa myyntiä.

– Ainoa kustannustehokas kanava on verkko, ja kun sitä ei voi käyttää edes ulkomaille suunnattuna, niin kyllähän tässä keinovalikoima on vedetty olemattomiin. Vedetään hetki henkeä ja pohditaan sitten, millä tavoin kehitämme toimintaamme, Kostiander toteaa jatkosuunnitelmista.

Alkoholilain tarkoituksena on ehkäistä alkoholista aiheutuvia haittoja

Ylitarkastaja Marianna Vasara Valvirasta ymmärtää, että laki asettaa suomalaiset ja ulkomaiset toimijat eriarvoiseen asemaan. Viranomaisena hän kuitenkin vain valvoo lakia, jonka eduskunta on säätänyt.

– Alkoholilain tarkoituksena on ehkäistä alkoholista aiheutuvia haittoja. Väkevät alkoholijuomat on katsottu siinä määrin haitallisiksi, että niiden mainonta on haluttu kieltää kokonaisuudessaan. Miedot ovat vähän vähemmän haitallisia, niin niiden mainonta on pääsääntöiseesti sallittu, mutta vain sisällöllisin rajoituksin, Vasara sanoo.

Valvira on aikanaan todennut, että mietojen ja väkevien alkoholijuomien laittaminen samalle viivalle voisi olla järkevää. Eli että molempien mainonta olisi sallittua vain tietyin edellytyksin. Lakia valvova viranomainen ei kuitenkaan voi päättää, mitä laissa sanotaan. Siitä vastaa eduskunta.

Osittaislähde: Valvira

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat