Suomalaisen Tornio Distilleryn Lójhtu-gini on palkittu kansainvälisissä juoma-alan kilpailuissa. Panimo sai huomata, ettei menestyksestä saa kertoa sosiaalisessa mediassa.
Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander kertoo Facebookissa, että suomalaisviranomainen on vaatinut yritystä poistamaan sosiaalisesta mediasta materiaalit, joissa se kertoo palkituista väkevistä alkoholijuomistaan.
Väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä. Väkeviä alkoholijuomia ovat yli 22 tilavuusprosenttiset juomat. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira linjaa sivuillaan, että myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty.
Kostiander kertoo MTV Uutisille, että laki on tuttu.
– Koimme kutenkin, että palkinnoista tiedottaminen on nimenomaan tiedottamista, ei niinkään mainontaa, hän kertoo sähköpostitse.
– Me koimme tiedottavamme saamistamme palkinnoista ja kansainvälisestä menestyksestä, mutta nyt on käynyt selväksi, että sekin luetaan markkinoinniksi.
