Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Menestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"

Lójhtu/Kuvakaappaus Facebookista
Julkaistu 21.11.2019 13:15

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Suomalaisen Tornio Distilleryn Lójhtu-gini on palkittu kansainvälisissä juoma-alan kilpailuissa. Panimo sai huomata, ettei menestyksestä saa kertoa sosiaalisessa mediassa.

Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander kertoo Facebookissa, että suomalaisviranomainen on vaatinut yritystä poistamaan sosiaalisesta mediasta materiaalit, joissa se kertoo palkituista väkevistä alkoholijuomistaan.

Väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä. Väkeviä alkoholijuomia ovat yli 22 tilavuusprosenttiset juomat. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira linjaa sivuillaan, että myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty.

Kostiander kertoo MTV Uutisille, että laki on tuttu.

– Koimme kutenkin, että palkinnoista tiedottaminen on nimenomaan tiedottamista, ei niinkään mainontaa, hän kertoo sähköpostitse.

– Me koimme tiedottavamme saamistamme palkinnoista ja kansainvälisestä menestyksestä, mutta nyt on käynyt selväksi, että sekin luetaan markkinoinniksi.

Tornio Distillery sai kiellon kirjeitse 5.11. Nyt kolmen viikon armonaika materiaalin poistamiselle on täyttymässä.

Panimon perustaja moittii kaksinaismoralismista


Jos päivitys ei näy, voit avata sen tästä.

Kostiander pitää 22 prosentin rajaa markkinoinnissa ”kummallisena ja keinotekoisena”.

– Onhan se aika kaksinaismoralistista, että Suomessa alkoholibrändi saa mainostaa olevansa tylsyyttä vastaan, mutta toinen ei saa kertoa alkoholijuomansa menestyneen kansainvälisesti kilpailuissa, Kostiander sanoo viitaten Sinebrychoffin juhlavuoden teemaan.

Erityisesti asia harmittaa Kostianderia, sillä Suomi on viennistä riippuvainen maa. Jos tuotteiden menestymistä ei saa tuoda esille kuten ulkomaiset kilpailijat, on kilpailuasema heikko.

Menestyminen juoma-alan kilpailuissa on tarkoittanut Tornio Distilleryn tuotteiden kysynnän kasvua. Kerroimme aikaisemmin, että yhtiö joutui vaikeuksiin, kun kysynnän kasvu johti raaka-ainepulaan.

Kostiander ei tiedä, miten panimo voi jatkossa edistää väkevien juomiensa myyntiä.

– Ainoa kustannustehokas kanava on verkko, ja kun sitä ei voi käyttää edes ulkomaille suunnattuna, niin kyllähän tässä keinovalikoima on vedetty olemattomiin. Vedetään hetki henkeä ja pohditaan sitten, millä tavoin kehitämme toimintaamme, Kostiander toteaa jatkosuunnitelmista.

Alkoholilain tarkoituksena on ehkäistä alkoholista aiheutuvia haittoja

Ylitarkastaja Marianna Vasara Valvirasta ymmärtää, että laki asettaa suomalaiset ja ulkomaiset toimijat eriarvoiseen asemaan. Viranomaisena hän kuitenkin vain valvoo lakia, jonka eduskunta on säätänyt.

– Alkoholilain tarkoituksena on ehkäistä alkoholista aiheutuvia haittoja. Väkevät alkoholijuomat on katsottu siinä määrin haitallisiksi, että niiden mainonta on haluttu kieltää kokonaisuudessaan. Miedot ovat vähän vähemmän haitallisia, niin niiden mainonta on pääsääntöiseesti sallittu, mutta vain sisällöllisin rajoituksin, Vasara sanoo.

Valvira on aikanaan todennut, että mietojen ja väkevien alkoholijuomien laittaminen samalle viivalle voisi olla järkevää. Eli että molempien mainonta olisi sallittua vain tietyin edellytyksin. Lakia valvova viranomainen ei kuitenkaan voi päättää, mitä laissa sanotaan. Siitä vastaa eduskunta.

Lue myös: Suomalaisyritys lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi kaikille, jotka saapuvat heidän uuteen baariinsa – näin siinä sitten lopulta kävi

Osittaislähde: Valvira

Lisää aiheesta:

"Lähes yhtä vahvat – paitsi lain edessä": Hartwall sivalsi hallituksen lonkerolinjausta HS-etusivun mainoksessaanUlkomaiset firmat markkinoivat "tiukkaa viinaa kotiovelle kuljetettuna", suomalaiset pientuottajat kärvistelevät – yrittäjä jyrähtää: "Kiitos Suomi, että suojelet väkevien alkoholien vaaroilta"Erkki lisää pipetillä yhden tipan vettä olueen ja sulkee tuopin kannella, jotta voi myydä sitä olutbaaristaan Helsingissä: "Toivottavasti kyseinen kansalainen on nyt tyytyväinen"Suomalaisen ginivalmistajan epämiellyttävä paini Valviran kanssa ei ota loppuakseen – tiukka linja mainostamisesta jättää yritykselle niukat vaihtoehdotSääntö-Suomi iski maailman parhaaksi palkittuun suomalaisginiin – yritys ei voi myydä juomaa kotimaassa, jos haluaa mainostaa sitä muissa EU-maissa: "Helpompaa olisi siirtää pääkonttorimme Tallinnaan"
AlkoholijuomatAlkoholiSosiaalinen mediaMakuja
Alko mainostaa 12–17-vuotiaiden suosimassa Instagramissa – perustelee toimintaa vastuullisuuskampanjoilla

Tuoreimmat aiheesta

Alkoholijuomat
  • 19.6.14:43
    Alkoholi

    Suomessa alkoholi Euroopan kolmanneksi kalleinta

  • 10.5.09:32
    Drinkit

    "Rohkea, seksikäs ja leikkisä" – Erika Vikmanin suosikkidrinkki on moderni klassikko

  • 13.1.19:32
    Ryanair

    Ryanair vaatii kahden drinkin rajoitusta Euroopan lentokentille

  • 02.12.202421:49
    Alkoholi

    Ikoninen vodkafirma kurimuksessa: Ollut vuosia Putinin hampaissa

  • 09.10.202407:26
    Alkoholi

    Yli puolet suomalaisista huolissaan alkoholin vapauttamisen haitoista