Alkohojuomien etämyynti puhuttaa jälleen. Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander ihmettelee epäreilua lainsäädäntöä, joka mahdollistaa ulkomaisille toimijoille väkevien myynnin kotiinkuljetuksella Suomeen, samalla kun suomalaiset pientuottajat joutuvat toimimaan kieltojen sääntöviidakossa.
Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander jyrähtää Facebookissa alkoholijuomien etämyynnistä. Kostiander nostaa esiin ristiriidan, joka tällä hetkellä vallitsee suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden välillä lainsäädännössä.
– Kiitos Suomi, että suojelet kansaasi väkevien alkoholien vaaroilta. Kiitos, että suojelet ihmisiä siltä tiedolta, että täällä on pieniä tislaamoja, jotka tekevät kansainvälisesti palkittuja tuotteita. Estät meitä kertomasta palkinnoistamme. Kiellät meitä julkaisemasta kuvia tuotteistamme sosiaalisessa mediassa. Kiellät meitä tekemästä lainkaan digimarkkinointia. Kiellät sen, vaikka se olisi suunnattu vain kansainvälisille markkinoille. Kuitenkin Facebookissa voidaan mainostaa, että saan tilata absinttia kotiini. Toimija on ulkomainen, eikä sitä voi Suomi estää. Palvelu pelaa kaiken lisäksi suomeksi, ettei vain kielimuuri tulisi esteeksi, Kostiander kirjoittaa.
Jos päivitys ei näy, katso se täältä.
Kostiander on ennenkin nostanut esiin lainsäädäntöön liittyviä ongelmia. Viime marraskuussa uutisoitiin, että suomalaisviranomainen on vaatinut Tornion Panimoa poistamaan sosiaalisesta mediasta materiaalit, joissa se kertoo palkituista väkevistä alkoholijuomistaan.

