Mainos

Ulkomaiset firmat markkinoivat "tiukkaa viinaa kotiovelle kuljetettuna", suomalaiset pientuottajat kärvistelevät – yrittäjä jyrähtää: "Kiitos Suomi, että suojelet väkevien alkoholien vaaroilta"

Alkohojuomien etämyynti puhuttaa jälleen. Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander ihmettelee epäreilua lainsäädäntöä, joka mahdollistaa ulkomaisille toimijoille väkevien myynnin kotiinkuljetuksella Suomeen, samalla kun suomalaiset pientuottajat joutuvat toimimaan kieltojen sääntöviidakossa.

Tornio Distilleryn perustaja Kaj Kostiander jyrähtää Facebookissa alkoholijuomien etämyynnistä. Kostiander nostaa esiin ristiriidan, joka tällä hetkellä vallitsee suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden välillä lainsäädännössä.

– Kiitos Suomi, että suojelet kansaasi väkevien alkoholien vaaroilta. Kiitos, että suojelet ihmisiä siltä tiedolta, että täällä on pieniä tislaamoja, jotka tekevät kansainvälisesti palkittuja tuotteita. Estät meitä kertomasta palkinnoistamme. Kiellät meitä julkaisemasta kuvia tuotteistamme sosiaalisessa mediassa. Kiellät meitä tekemästä lainkaan digimarkkinointia. Kiellät sen, vaikka se olisi suunnattu vain kansainvälisille markkinoille. Kuitenkin Facebookissa voidaan mainostaa, että saan tilata absinttia kotiini. Toimija on ulkomainen, eikä sitä voi Suomi estää. Palvelu pelaa kaiken lisäksi suomeksi, ettei vain kielimuuri tulisi esteeksi, Kostiander kirjoittaa.

Jos päivitys ei näy, katso se täältä

Kostiander on ennenkin nostanut esiin lainsäädäntöön liittyviä ongelmia. Viime marraskuussa uutisoitiin, että suomalaisviranomainen on vaatinut Tornion Panimoa poistamaan sosiaalisesta mediasta materiaalit, joissa se kertoo palkituista väkevistä alkoholijuomistaan.

Nyt Kostiander tiivistää MTV:lle ongelman ytimen:

– Meillä on vahva kieltävä alkoholilaki, joka sinänsä on hyvä asia, mutta se ei oikein enää toimi globaalissa yhteiskunnassa. Suomessa on paljon erittäin menestyviä tislaamoja, mutta  tuotteista ei saa tiedottaa. Samaan aikaan suomen kielellä mainostetaan sosiaalisessa mediassa, että tilaa täältä tiukkaa viinaa kotiovellesi.

Kostianderin mukaan fakta on se, että etämyynti on sallittua, ja sitä tapahtuu laajasti, vaikka päättäjät eivät suostukaan sitä näkemään. 

Ylitarkastaja Marianna Vasara Valvirasta kertoi viime marraskuussa MTV:lle ymmärtävänsä että laki asettaa suomalaiset ja ulkomaiset toimijat eriarvoiseen asemaan. Viranomaisena hän kuitenkin vain valvoo lakia, jonka eduskunta on säätänyt.

– Alkoholilain tarkoituksena on ehkäistä alkoholista aiheutuvia haittoja. Väkevät alkoholijuomat on katsottu siinä määrin haitallisiksi, että niiden mainonta on haluttu kieltää kokonaisuudessaan. Miedot ovat vähän vähemmän haitallisia, niin niiden mainonta on pääsääntöiseesti sallittu, mutta vain sisällöllisin rajoituksin, Vasara sanoi.

– Samaan aikaan suomalaiset pientuottajat kärvistelevät. On kuitenkin epätodennäköistä, että juuri me lisäisimme niitä alkoholihaittoja, kun tavoitteemme on kannustaa laatujuomien maisteluun ja kohtuudella nauttimiseen. 

Pieni porsaanreikä, joka tulee kuitenkin kalliiksi

Etämyynnille on olemassa pieni porsaanreikä, joka mahdollistaa myös suomalaisyritysten tuotteiden myynnin: jos firman perustaa esimerkiksi Viroon ja kierrättää tuotteet sitä kautta, voi juomia etämyydä Suomeen. Se tietysti nostaa tuotteiden hintaa ja hiilijalanjälkeä, eikä siis ole kovin kestävä ratkaisu. 

Viron kautta tuotteitaan on myynyt esimerkiksi Pyynikin Brewing Company. Perustaja Tuomas Pere kertoi Yrittäjät-lehdessä toukokuussa, mitä kiemuroita kuvioon liittyy. 

– Meillä on virolainen yhteistyökumppani. Homma toimii niin, että suomalainen kuluttaja tekee verkkokaupassamme tilauksen ja sen jälkeen toimitamme tuotteet virolaiseen verottomaan varastoon. Sieltä tuotteet käännetään takaisin Suomeen. Siinä välissä maksetaan Viron alkoholivero ja kun tuotteet tulevat Suomeen, maksetaan vielä Suomen alkoholivero. Sen jälkeen haemme Viron alkoholiveron palautuksena takaisin.

Peren mukaan kyseisessä toimintamallissa ei ole järkeä, mutta se on ollut ainoa tapa.

– Tässä mallissa on sekin huono puoli, että osa rahoista jää Suomen ulkopuolelle.

Pienpanimoiden etämyynnin väliaikaisesta sallimisesta odotetaan päätöstä

Tunnelin päässä näkyy pientuottajien kannalta pieni valonpilkahdus. Koronakevät on aikaansaanut sen, että keskusteluun on noussut ainakin määräaikainen pienpanimoiden etämyynnin salliminen. Tornio Distilleryn Kaj Kostiander kuitenkin pelkää, että väliaikainen, pienpanimoita pelastava muutos uhkaa sotkeentua laajempaan alkoholikeskusteluun.

– Se oli positiivinen merkki, että saimme 110 kansanedustajan allekirjoitukset tähän esitykseen. Valitetavasti kuitenkin näyttää sitä, että pienpanimoiden etämyynnin väliaikainen salliminen sotketaan yleiseen alkoholikeskusteluun ja asia ei sen takia etene. Valitettavan pessimistesti siis suhtaudun tähän. 

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni kertoi aiemmin, että hallitus päättää pienpanimoiden etämyynnistä toukokuun aikana. Päätöstä ei kuitenkaan ole vielä kuulunut. Myynnin väliaikainen salliminen koskisi pienpanimoiden itse valmistamien, alle 5,5 prosenttia alkoholia sisältävien juomien etämyyntiä. Käsityöläispanimoiden etämyyntiin sallittavan oluen raja olisi 12 prosenttia. 


***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja