Suomalaisyritys lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi kaikille, jotka saapuvat heidän uuteen baariinsa – näin siinä sitten lopulta kävi

Suomalaisyritys avasi maailman pohjoisimman baarin – ja lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi yhdellä ehdolla 3:08 Suomalaisyritys avasi maailman pohjoisimman baarin – ja lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi yhdellä ehdolla
Palkittua Arctic Blue Ginia valmistava suomalaisyritys lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi niille, jotka saapuisivat heidän yhden päivän ajaksi perustamaansa maailman pohjoisimpaan baariin. Matka kohteeseen oli huikea seikkailu.

Suomalainen ginivalmistaja Arctic Brands Group lupasi tarjota ilmaiset ginit koko loppuelämän ajaksi niille, jotka saapuvat heidän pop up -baariinsa. Asiassa oli vain yksi mutta.

Pääkuvan video ensiesityksessä MTV:llä: Palkittua Arctic Blue Ginia valmistava suomalaisyritys lupasi ilmaiset ginit loppuelämäksi niille, jotka saapuisivat heidän yhden päivän ajaksi perustamaansa maailman pohjoisimpaan baariin. Matka kohteeseen oli huikea seikkailu.

Palkittua Arctic Blue Giniä valmistava suomalaisyritys lupasi huhtikuussa loppuelämän ilmaiset ginit niille, jotka saapuisivat heidän pop up -baariinsa keskiviikkona 17. huhtikuuta. Haastavaksi homman kuitenkin teki se, että yrityksen oli tarkoitus pystyttää maailman pohjoisin baari vain yhden päivän ajaksi, pohjoisnavalle. 

Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä venäläiset päättivät kriittisellä hetkellä sulkea pohjoisnavan ilmatilan ukrainalaisilta.

– Pohjoisnapaoperaatio oli aiempina vuosina toteutettu sekä suunniteltu tänäkin vuonna toteutettavaksi ukrainalaisella lentokalustolla ja miehistöllä. Kanada reagoi asiaan ja lähetti kaksi pienempää konetta Huippuvuorille, jotta sinne matkalla olevat ihmiset pääsisivat suunnitellusti perille, Arctic Brands Groupin yksi perustajista, brändijohtaja Mikko Spoof kertoo MTV:lle. 

Ilmaiset ginit jäivät jakamatta

Kun Kanada puuttui peliin, kaiken piti olla kunnossa. Lentokoneet saapuivat Huippuvuorille pohjoisnavan kautta. Yhtäkkiä venäläiset kuitenkin ilmoittivat pitävänsä tiedotustilaisuuden Longyearbyenissä. Gini-joukkojen retkikunnan kohtaja Poppis Suomela osallistui tilaisuuteen ja sai kuulla taustoja Krimin konfliktista. Samalla kerrottiin, että pohjoisnapa on tältä vuodelta suljettu ensimmäistä kertaa ikinä. Venäläisten mukaan pohjoisnavalla operoiminen ei ole enää turvallista ilmastonmuutoksen vuoksi. 

– Olimme tietenkin uutisesta täysin tyrmistyneitä, sillä olimme päättäneet perustaa maailman pohjoisimman baarin. Suomalaisella sisulla päätimme kuitenkin hyväksyä tilanteen ja lähteä Huippuvuorilta käsin toteuttamaan maailman pohjoisimman baarin perustamista. Katsoimme kartasta missä sijaitsee Pyramiden, jossa on pohjoisin baari ja etsimme jäätiköitä kartasta ja netistä, ja päätimme lähteä vuokartuilla kelkoilla matkaan kohti tuntematonta, Spoof kertoo


Retkikunnan matka maailman pohjoisimpaan baariin dokumentoitiin videolle. Videolta näkee, miten haastavista olosuhteista todella on kyse. Perillä kohteessa Arctic Brands Group avasi päivän ajaksi maailman pohjoisimman baarin, mutta asiakkaita ei paikalle tullut ilmaisen ginin perässä. 

– Tarkistimme, että virallisten terveyssuositusten mukaan vuoden ilmaiset ginit olisivat tarkoittaneet 32 pulloa Arctic Blue Giniä, Spoof nauraa. 

Luvassa massiivinen dokumenttiprojekti ja taistelu byrokratiaa vastaan

Yrityksen ginitempauksen taustalla ei kuitenkaan ollut ilmaisen viinan markkinointi, vaan tarkoitus oli kääntää katseet oikeasti merkitykselliseen puheenaiheeseen. Retkikunta aikoo vielä palata pohjoisnavalle. 

– Olemme käynnistämässä todella suuren budjetin dokumenttiprojektia, jossa käsittelemme ilmastonmuutosta täysin objektiivisesta näkökulmasta. Luvassa on todella eeppistä materiaalia. Annamme arktisten alueiden alkuperäiskansoille mahdollisuuden kertoa, miten heidän elämänsä on muuttunut. 

Suomessa Arctic Brands Group aikoo myös jatkaa taisteluaan byrokratiaa vastaan. Yrityksellä on käynnissä melkoinen soppa viranomaisten kanssa, sillä Valvira on kieltänyt yritykseltä ginijuomien markkinoinnin digitaalisesti Suomen lisäksi EU- ja ETA-alueen maissa. Kielto perustellaan sillä, että suomalaiset voivat nähdä ginimainoksen internetissä. Alkoholilain mukaan suomalaiset yritykset eivät saa markkinoida väkeviä alkoholijuomia.

– Tämä tarkoittaa, ettemme saisi markkinoida uutta tuotettamme missään EU- ja ETA-maissa, koska Valvira haluaa suojella suomalaisia kuluttajia alkoholimarkkinoinnilta, Mikko Spoof kommentoi toukokuussa MTV:lle.

Spoof sanoo, että jokainen myyty Arctic Blue Gin -pullo tuottaa valtion kassaan 25 euroa. 

– Jos ei kelpaa, niin en ymmärrä. Tulemme tekemään aiheesta kansalaisaloitteen ja jos tästä seuraa ajojahti, niin olemme valmiita taistelemaan tästä EU-tasolla asti, Spoof kommentoi nyt MTV:lle.  

Arctic Blue Ginin uusi versio Arctic Blue Navy Strength Gin voitti huhtikuussa tuplakultaa ja Best in Show -palkinnon World Spirit -kilpailussa San Franciscossa. Palkinto on korkein mahdollinen, jonka alkoholituote voi Yhdysvalloissa saada.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat