Uudet verkkomarkkinoinnin keinot eivät vaikuta Valviran linjaan alkoholitoimijoiden suhteen. Alkoholialan verkkomainontaa koskeva laintulkinta luo alalle epämiellyttävän tilanteen kaikkien osapuolien näkökulmasta. Kotimaisen yrityksen on valittava kotimaisen tuotteen tai ulkomailla toteutettavan verkkomarkkinoinnin väliltä.
Suomalaisen Artic Brands Group ei voi tuoda uutta ginijuomaansa Suomen markkinoille, koska tuotetta ei saisi sen jälkeen markkinoida myöskään ulkomailla. Tämä johtuu sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran päätöksestä.
Yrityksen brändijohtaja ja perustajajäsen Mikko Spoof kertoi viime viikolla Kauppalehdessä, että ”mikäli Valvira vaatii edelleen rajoittaa tuotteen markkinointia, vaikka se ei olisi edes myynnissä edes Suomen markkinoilla, joudun esittämään yhtiömme hallitukselle yrityksen siirtämistä ulkomaille”.
Alkoholialan toimijoiden ulkomaan kasvua rajoitetaankin oudolla yhtälöllä. Alkoholialan toimijoilla on ikävä valinta tehtävänä: kun suomalainen yritys, ulkomaan verkkomarkkinointi tai tuotteen myyminen kotimaassa eivät mahdu samaan yhtälöön, yhdestä täytyy luopua.
Lue myös: Sääntö-Suomi iski maailman parhaaksi palkittuun suomalaisginiin – yritys ei voi myydä juomaa kotimaassa, jos haluaa mainostaa sitä muissa EU-maissa: "Helpompaa olisi siirtää pääkonttorimme Tallinnaan"
Kun Suomessa sijaitseva alkoholialan toimija haluaa tuoda alkoholituotteensa myyntiin kotimaassa, sen strategia verkkomarkkinoinnin suhteen on hyvin yksinkertainen: älä markkinoi, älä edes ulkomailla. Valviran lakimiehen Anne Ritarin mukaan ulkomaan verkkomarkkinoinnin rajoittamisen perusteena on laki sähköisen viestinnän palveluista, pykälä 175.